Visa resultat för omröstning: Kör Du med halvljus + dimljus, fast det är otillåtet?

Antal röster
442. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Joo.. det är ju snyggt

    154 34,84%
  • Nej, självklart inte. Man får ju inte.

    274 61,99%
  • Va?! får man inte? (jag gör ju det!!)

    14 3,17%
Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 148 av 148

Ämne: Kör Du med halvljus+dimljus, fast det är otillåtet?

  1. #141
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    320

    Re: Kör Du med halvljus+dimljus, fast det är otillåtet?

    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    Inte nog med att jag kör dimljus med halvljus,Även eftermarknadsxenon.
    Betalar även böterna var gång dom blå o vita har något att säga till om.
    Bra tillskott till stadskassan...
    Varför kör du med det?
    Saab 9-3 SC -08

  2. #142
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: Kör Du med halvljus+dimljus, fast det är otillåtet?

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    Inte nog med att jag kör dimljus med halvljus,Även eftermarknadsxenon.
    Betalar även böterna var gång dom blå o vita har något att säga till om.
    Bra tillskott till stadskassan...
    Varför kör du med det?
    Bor typ på landet,Vägar som saknar belysning helt .
    Höll på o klippa en gående för några år sen mörka kläder på oupplyst väg i en sväng.
    Sen dess är det bra ljus som gäller,Dock aldrig någon som blinkat eller dylikt på mig så ljusen står tydligen bra.
    35 watt xenon och nerskruvad 1 hack på ljusinställningen inuti bilen

  3. #143
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    320

    Re: Kör Du med halvljus+dimljus, fast det är otillåtet?

    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    Bor typ på landet,Vägar som saknar belysning helt .
    Höll på o klippa en gående för några år sen mörka kläder på oupplyst väg i en sväng.
    Sen dess är det bra ljus som gäller,Dock aldrig någon som blinkat eller dylikt på mig så ljusen står tydligen bra.
    35 watt xenon och nerskruvad 1 hack på ljusinställningen inuti bilen
    Ok jag köper den anledningen. Men tycker du verkligen det lyser upp vägen bättre? Originaldimljuset fyller ju noll funktion.
    Saab 9-3 SC -08

  4. #144
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: Kör Du med halvljus+dimljus, fast det är otillåtet?

    Dimljusen lyser upp mer i sidorna,och kort framför bilen .Man får en helare ljusbild.
    Som förare ska msn kunna se allt i trafiken,när det är mörkt krävs ljus.
    Detta kompletteras med 3 st 9 tums extraljus när vägarna är tomma..
    Skulle varit lag på att ha reflex så fort man är ute o går istället,Då hade man kanske inte behövt alla ljus tända

  5. #145
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458

    Re: Kör Du med halvljus+dimljus, fast det är otillåtet?

    Hehe. Det skulle ju då varit för djuren också (reflex alltså), annars blir det ju meningslöst.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #146
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    174

    Re: Kör Du med halvljus+dimljus, fast det är otillåtet?

    Jag kör med parkeringsljus och dimljus på dagen/skymning och halvjus på kvällen.
    Det händer att det blir halvljus + dimljus men det är bara för att jag glömt att stänga av dem.

    Sen att man inte ser att dimljusen är på spelar ju ingen roll, man ser inte hur bilen ser ut när man kör den heller?


    Edit:

    Noterade att jag svarat på en kommentar som var mer än 5år gammal
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  7. #147
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    196

    Re: Kör Du med halvljus+dimljus, fast det är otillåtet?

    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    Jag kör med parkeringsljus och dimljus på dagen/skymning och halvjus på kvällen.
    Det händer att det blir halvljus + dimljus men det är bara för att jag glömt att stänga av dem.

    Sen att man inte ser att dimljusen är på spelar ju ingen roll, man ser inte hur bilen ser ut när man kör den heller?


    Edit:

    Noterade att jag svarat på en kommentar som var mer än 5år gammal
    Jag tycker också det är lite dumt att det inte finns någon indikering på att främre dimljus är tänt. Är det någorlunda ljust ute lär du ju gå ur bilen och titta för att vara säker, för visst återfjädrar väl knappen på 9-5 t ex? För mig är det ett icke-problem eftersom jag aldrig kör emd främre dimljus tänt. Jag tror det var LM som skrev någon gång att den enda anledningen han kunde tänka sig att använda dimljuset var om han körde i 20 km/h och letade efter något i dikeskanten.

    Kom igen, man ser 10 m framför bilen med dimljus, du kanske täcker in någon meter av dikeskanten 3 m framför bilen som inte halvljuset redan lyser upp. Kör du i 50-70-90 km/h och något dyker upp i det lilla fältet är du chanslös i alla fall. Men du retar upp och i värsta fall bländar.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  8. #148
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 083
    Medlem#
    7289

    Re: Kör Du med halvljus+dimljus, fast det är otillåtet?

    Citat Ursprungligen postat av Andromeda
    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    Jag kör med parkeringsljus och dimljus på dagen/skymning och halvjus på kvällen.
    Det händer att det blir halvljus + dimljus men det är bara för att jag glömt att stänga av dem.

    Sen att man inte ser att dimljusen är på spelar ju ingen roll, man ser inte hur bilen ser ut när man kör den heller?


    Edit:

    Noterade att jag svarat på en kommentar som var mer än 5år gammal
    Jag tycker också det är lite dumt att det inte finns någon indikering på att främre dimljus är tänt. Är det någorlunda ljust ute lär du ju gå ur bilen och titta för att vara säker, för visst återfjädrar väl knappen på 9-5 t ex? För mig är det ett icke-problem eftersom jag aldrig kör emd främre dimljus tänt. Jag tror det var LM som skrev någon gång att den enda anledningen han kunde tänka sig att använda dimljuset var om han körde i 20 km/h och letade efter något i dikeskanten.

    Kom igen, man ser 10 m framför bilen med dimljus, du kanske täcker in någon meter av dikeskanten 3 m framför bilen som inte halvljuset redan lyser upp. Kör du i 50-70-90 km/h och något dyker upp i det lilla fältet är du chanslös i alla fall. Men du retar upp och i värsta fall bländar.
    Indikering finns väl? På og9-3 och äldre 9-5 så stannar ju knappen intryckt när du sätter igång dimljusen, plus att knappen lyser starkare. på min ng9-3 så kommer det upp en symbol i instrumentpanelen. På nyare 9-5 vet jag inte riktigt men antingen så lyser knappen upp eller så har du en symbol i panelen där med.

    ------------------------------

    Själv kör jag med dimljus för att jag tycker det är snyggt, oftast park+dimljus men händer även att jag kör med halvljus+dimljus. Kör visserligen med dioder i mina dimljus så dom lyser inte speciellt starkt.

    Mvh Marcus

Liknande ämnen

  1. Dimljus+halvljus på en 9-5
    Av ante__87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 09:32
  2. halvljus+dimljus
    Av s40 ATM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 18:31
  3. Dimljus + Halvljus 9-5
    Av MaCkAn 9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 08:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •