Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Fråga om dump/avlastningsventil

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852

    Fråga om dump/avlastningsventil

    Hej tjejer!

    Kort och koncist. Varför börjar jag misstänka att min helt original avlastningsventil har gått sönder eller har nedsatt/felaktig funktion ?

    Japp, har sökt, men det gav inte så mycket, som vanligt..

    Misstänker nämligen att min inte är riktigt 100%, det kvittrar mest när man släpper upp gasen, det känns inte riktigt rätt. Ett kort koncist pyssshh avgav den iaf när den var ny. Laddar ju bara 1,6bar, det ska den väl tåla?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Har en hel originaldump i skåpet och en Evo6dump också. Så det är väl bara att jag väljer.. Har köpt silikonslangar till Evodumpen men Maptun hade inga hemma på träffen. Nästa vecka har Henrik och Fredrik semester men det visste ni väl redan antar jag. Så slangarna får jag inte förrän om 1½ vecka så innan det blir det inget byte. Dessutom så vill jag inte köpa massa onödiga saker bara för att testa att byta dem

    Sen var huvudmålet med tråden att passa på att lära mig lite om felaktiga avlastningsventiler.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    har för mig att orginaldumparna inte uppskattar tillvaron över 1.5 bar... ungefär där verkar det som att gränsen går.... smäck dit evo dumpen

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Nää, runt 1,5 är nog maxgränsen för smärta hos de dumparna.

    Så hur kollar jag om ventilen är ok ? Det står i FAQ va ? Man ska suga och blåsa osv va ?

    Och som sagt, evodumpen ska ju liksom dit ganska snart också, tänkte mest fundera lite över teorin och praktiken bakom detta.

    Vilka symptom bör jag kunna erhålla om den är trasig osv ?

    Skulle en trolig orsak till dessa konstiga ljud vara ett läckage på någon slang ? Kan vara så att slangen från hjulhus till resonator inte riktigt sitter som den ska faktiskt Men det är ju före resonatorn, kanske glappar mellan luftburk och resonator också, skitsvårt att få det att passa ordentligt efter borttagning Men även om det inte är tätt där så ljudet kommer ut, borde inte dumpen likförbaskat pyshhhaa istället för att mer kvittra ut luften ?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    låter som att du har luftläckage i dumpen ja.. För mig hade slangen spruckig till dumpen o det märkes bara när man tryckstatte slangen. Det fick oxå till följd att min dump bara kvittra. Bytte slang o sen dess pyscha den redan vid 0,5bar utan akustiska hjälpmedel som du beskriver. Är kolven otät på något sätt flyr ju trycket undan o dumpen kommer nog bete sig som du beskriver. Tror du kommer till rätta med problemet genom att byta dumpen. Sen ser man ju på laddtrycksmätaren ifall dumpen dumpa ordentligt. Laddtrycket ska totalförsvinna direkt o inte dala som en original dump gör.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    i värsta fall är det inte dumpen som läcker tryck utan IC eller någon av slangarna.. kan man ju kolla med startgas förmodligen ifall systemet suger luft från fler ställen än luftfiltret
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Asså, det skumma är, dumpen låter föjävligt Har för mig att jag i princip har haft en bil som varit knäpptyst i "dumpsystemet" när jag åkte steg3.. Sen har man ju börjat labba, tagit bort massa "onödigt" och monterat tillbaka när man kommit på att det "kanske ändå var bra att ha"

    Jag har ju fullt laddtryck, och nog tusan dumpar den fort också, tror jag. Nu när jag tänker efter så åker jag runt 0bar i tryck och släpper gasen så kan laddtrycksnålen hoppa lite lite uppåt innan den drar iväg till undertryck. Detta skulle kunna vara en ovälkommen tryckstöt då kanske ? Orsakad av ett membran som inte riktigt "har koll på läget" ?

    OM dumpen inte är 100%, är det nåt man kan se visuellt eller är det troligaste att den ser "ok" ut okulärt ?

    När jag åkte en sväng idag så provade jag att ladda 0,2bar konstant únder en SEEEGGGG acceleration. Iaf, då hördes det som ett svagt flapprande ljud. Nästan som att membranet fladdrar litegranna, det försvinner dock om jag ger på max Kan det ge nånting i felsökningsväg ?

  8. #8
    Guest
    Jag kör med evo-dump i min t5 och den håller bra, men jag har ju inte lika mycket pulver =(

    Men fint ljud är det i alla fall, något ni killar med T7 inte kan få

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Diana
    Jag kör med evo-dump i min t5 och den håller bra, men jag har ju inte lika mycket pulver =(

    Men fint ljud är det i alla fall, något ni killar med T7 inte kan få
    Skulle tro att min bil med öppet filter, evodump och 1,5bars laddtryck hänger på rätt skapligt i "raggasmåbrudarvidmojenljud" rejset

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    i värsta fall är det inte dumpen som läcker tryck utan IC eller någon av slangarna.. kan man ju kolla med startgas förmodligen ifall systemet suger luft från fler ställen än luftfiltret
    Skulle kunna vara nåt sånt ja, men IC tror jag inte på, har inte riktigt de symptomen tror jag. Dessutom är det en Alu-IC med element ifrån PACE. Men om det skulle vara en slang som inte är riktigt 100% som gör att det låter en hel del (eller låter gör det ändå men det är förvånande att så mycket av ljudet hittar in i kupen(ut ur systemet) men borde inte dumpen ändå pyshh med ett distinkt snabbt ljud än att smattra ur sig som en slapp porrstjärnefis OM dumpen är ok alltså ?

    Har haft fel på en slang förut, returen till turbon som sitter mellan dump och turbo, då satte bilen CE-kod Mycket smidigt

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Tog bort "dyng-inläggen" och editerade ditt lite Rydde.
    MVH Lerne/Mod.
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Har du ingen annan orginalventil att prova med? De ska klara upp mot 1,6 bar, men blir ju mekaniskt utmattade efter ett tag (även otrimmat,trot eller ej ).
    Kollat vaacum slangen så den är i tipp-topp antar jag? Ett annat vanligt fenomen är att de kan bli otäta av vevhusolja (oljedimman) ,och därför inte hålla tätt,har jag märkt på en del jag bytt. Kan slänga upp bilder på en ventil i delar för att se hur den är uppbyggd,om det skulle va av intresse. Måste "bara" komma ihåg och ta med kameran till jobbet på måndag
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ja jag har ju faktiskt en annan ventil att prova med, en jag trodde var sönder men den ggn var det en slang som spruckit

    Kan montera den imorgon, ska ändå fippla lite med bilen då är det tänkt. Fan, blir arg när man inte riktigt har koll på funktionen på en såpass simpel konstruktion som AV´n.. Men att den inte låter 100% är jag säker på, frågan är ju varför bara. Har egentligen inte märkt nån funktionsstörning utan det är mest ljudet jag hakat upp mig på. dels låter det fel, dels låter det ganska högt. Har bara insatsfilter (sport) i nuläget, det har jag haft förut också och då var det tvärtyst, har ju dock haft bort resonatorn som sagt sedan dess, och därnånstans kanske det blivit "mindre rätt" vid återmonteringen då. Jag har tydliga dumpljud av felaktig karaktär, men inget insugsljud dock..

    Är med på resonemanget om mekanisk förslitning/oljeproblem också. Dock är inte dumpen så fasligt gammal, typ 1½ år "bara" Men det räcker kanske som livslängd med lite ökat maxladd ? Ventilen ska ju bytas i vilket fall, och då mot Evovarianten. Men är nyfiken på teorier/fakta bakom dessa skumma fenomen.

    Får återkomma imorgon efter lite letande efter läckage och borttagning/inspektion av ventilen.

    Är ventilen inte tät, kan man ändå erhålla fullt maxladd då ? Är det bara vid "dumpning/öppning" som man märker bekymrena ? Har ju inga problem alls med tomgången nämligen tex.

    EDIT: Du får gärna ta några kort, om inte jag redan sågat isär min innan dess Men det är ju bara två anslutningar, och ett gummimembran egentligen. Ska inspektera den andra ventilen nu förresten

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Den gamla ventilen känns fräsch faktiskt, lagom hårt motstånd i membranet och den verkar sluta tätt, provar den imorgon

    Den byttes ju ut pga en missad trasig silikonslang

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Va fan är en resonator för nått?

    Sen så är Evo-dumparna skit på Saabar..... hellre byta originalboschar stupikvarten och åka med vettig avlastning än åka oavlastat till 90%.

    Varför laddtryck på 1,6..? Är det +350 pållar i den där?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Sen skall man inte köra Evons annat än med 35mm hål.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Nä,skippa EVO:n, då lär du garanterat få tydlig "dump-hicka". Laddet borde ju inte vara stabilt med en läckande AV. Däremot är det ju lite mer lurt med T7 som borde gå in med CE, men på "gubben" 9-5, så åkte laddet jojo när hans AV gav upp, utan att CE-lampan börja lysa.

    Du har inte en sån där magnetventil på din kärra för AV-vacuumet som det väl sitter på 9-5? Nått tjall där annars kanske? Dålig koll på "de nya" ännu...hehe

    Resonator är väl "tratten" in till luftburken..?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Det enda sättet att prova ett trasigt membran är ju att provtrycka dumpen. Kan även vara en fjäder som är dålig ifall den fungerar som min dump gör men inte alla AVs har justermöjlighet.

    Tycker inte en EVO dump är att rekommendera heller. HKS har väl de bättre grejer ifall man är mindre priskänslig...

    AV får sitt vacum efter gasspjället för att den ska fungera som tänkt. Den ska ju jämföra trycket före o efter gasspjället för att ge luften en alternativ väg ut när man stänger spjället.

    En resonator är ju precis vad namnet antyder.. Den leder helt enkelt dumpljudet till hjulhuset för att det ska höras mer utanför bilen.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Arboga Medlemsnummer: 6065
    Inlägg
    238
    Rydde, nu har ja inte läst hela tråden.. men har en orginal dump liggandes om du vill ha ring på 0705277743... ligger bara så den e gratis
    Saab 9³ Viggen -99 Såld
    Saab 9³ Aero -01
    Saab 9-5 Aero -05 SC

  20. #20
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Va fan är en resonator för nått?

    Sen så är Evo-dumparna skit på Saabar..... hellre byta originalboschar stupikvarten och åka med vettig avlastning än åka oavlastat till 90%.

    Varför laddtryck på 1,6..? Är det +350 pållar i den där?

    /J
    Vad grundar du det på, förklara gärna

    Monterar du den "rätt" så fungerar den som en original. Dess egentliga arbetsområde i laddtryck räknat så är den ju inte gjord för högre arbetstryck än en saab-boschventil....

Liknande ämnen

  1. Dump/avlastningsventil 95 2.0t bio
    Av Fredrik_ff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 20:19
  2. Val av dump/avlastningsventil
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 11:41
  3. val av dump/avlastningsventil
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 20:58
  4. dump/avlastningsventil
    Av TurboLudde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 15:35
  5. Avlastningsventil/By-Pass/Dump
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •