Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Nackdel att köra utan ljuddämpare på turbobilar?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Nackdel att köra utan ljuddämpare på turbobilar?

    Märkte idag när jag låg under bilen att tidigare ägare har skippat ljuddämparna totalt. Finns det några speciella nackdeler iom detta mer än att bilen låter onödigt mycket?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409

    Re: Nackdel att köra utan ljuddämpare på turbobilar?

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Märkte idag när jag låg under bilen att tidigare ägare har skippat ljuddämparna totalt. Finns det några speciella nackdeler iom detta mer än att bilen låter onödigt mycket?
    Nej...
    I värsta fall kan du få en senare Spoolup på turbotrycket,,senare laddtryck iom lägre avgasmottryck..
    Annars gör det inget..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Nackdel att köra utan ljuddämpare på turbobilar?

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Märkte idag när jag låg under bilen att tidigare ägare har skippat ljuddämparna totalt. Finns det några speciella nackdeler iom detta mer än att bilen låter onödigt mycket?
    Nej...
    I värsta fall kan du få en senare Spoolup på turbotrycket,,senare laddtryck iom lägre avgasmottryck..
    Annars gör det inget..
    Ok, låter ju inte alltför hemskt. Men då bör motorn upplevas som att den är starkare om man slänger på en dämpare eftersom den laddar tidigare?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Lånar tråden lite, detta med spoolup.. påverkas det i stor grad i om katten är rensad oxo, tro mig veta att min är det nämligen... visst det låter juh mera manligt & så men.. förlorar man turbons effektivitet så kanske man skall dra dit nått som funkar.
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Nackdel att köra utan ljuddämpare på turbobilar?

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Märkte idag när jag låg under bilen att tidigare ägare har skippat ljuddämparna totalt. Finns det några speciella nackdeler iom detta mer än att bilen låter onödigt mycket?
    Nej, finns inga andra nackdelar än ljudet.

    Samma sak avhandlades här t.ex. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ck&start=0
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Nackdel att köra utan ljuddämpare på turbobilar?

    Hej !

    Nu kan ju några glas Lagavulin 16 göra att man får väldans bra idéer, men, skulle MINSKAT mottryck göra att laddtrycket kommer senare ?
    Robban, vem av oss är fullast ?



    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Märkte idag när jag låg under bilen att tidigare ägare har skippat ljuddämparna totalt. Finns det några speciella nackdeler iom detta mer än att bilen låter onödigt mycket?
    Nej...
    I värsta fall kan du få en senare Spoolup på turbotrycket,,senare laddtryck iom lägre avgasmottryck..
    Annars gör det inget..
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    Mina egna erfarenheter säger att man "måste" ha nån form av motstånd i avgassystemet, är det stora rör rakt ut så kan inte turbon fungera ordentligt...
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    Mina egna erfarenheter säger att man "måste" ha nån form av motstånd i avgassystemet, är det stora rör rakt ut så kan inte turbon fungera ordentligt...
    Att få grundtryck m.m. att fungera är en annan sak att lösa med lämpligare spec på tryckdosa och wastegate osv.
    Ur effektsynpunkt osv kan det ju knappast vara en nackdel som jag ser det.
    Dessutom stiger differenstrycket över turbinen vilket borde sätta lättare fart på den också.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    Mina egna erfarenheter säger att man "måste" ha nån form av motstånd i avgassystemet, är det stora rör rakt ut så kan inte turbon fungera ordentligt...
    Jag tycker att det borde räcka med det motståndet som ändå finns i systemet iom alla böjar, hade säkert blivit värre med en turbo som bara skickade ut avgaserna rätt ut i luften.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    Jag å några kompisar har byggt en isbil till i år (toyota starlet med volvo förgasarturbo) och vi drog ju ut ett 4 tumsrör från turbon å ut genom sidan på bilen och det var ju omöjligt att få bilen att ladda mer än 0,4-0,5
    bar, sen när nån kom på iden att stoppa dit en ljuddämpare så började den ladda som en tok å efter det så har det gått bra...
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    Jag å några kompisar har byggt en isbil till i år (toyota starlet med volvo förgasarturbo) och vi drog ju ut ett 4 tumsrör från turbon å ut genom sidan på bilen och det var ju omöjligt att få bilen att ladda mer än 0,4-0,5
    bar, sen när nån kom på iden att stoppa dit en ljuddämpare så började den ladda som en tok å efter det så har det gått bra...
    För svag fjäder i wastegateklockan sätter jag en slant på, ni skulle ha dragit åt den med ståltråd så skulle bilen ha laddat mera.

    Lägre mottryck efter turbon är alltid bra, precis som jag skrev i den andra tråden. Det ger högre tryckskillnad vilket är den egenskap som turbon lever av. Ifall det börjar krångla så finns ett fel någonstans. Som t.ex. feldimensionerad wastegatefjäder.

    Finns många som tycker och tror i detta ämne, läser man på lite och tänker efter så förstår man snabbt hur det sitter ihop

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409

    Re: Nackdel att köra utan ljuddämpare på turbobilar?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nu kan ju några glas Lagavulin 16 göra att man får väldans bra idéer, men, skulle MINSKAT mottryck göra att laddtrycket kommer senare ?
    Robban, vem av oss är fullast ?
    Lagavulin 16..hmm..

    säg att vi har en saab som har ett 2" STD aga med T25 snurra,,, mäter alla data och sedan mont 3" fullflödes utan dämp/katt,skulle nu inte laddtryckskurvan påverkas något menar du..?

    Ja,,vem är fullast,, o vem går på dellast..?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    Jag å några kompisar har byggt en isbil till i år (toyota starlet med volvo förgasarturbo) och vi drog ju ut ett 4 tumsrör från turbon å ut genom sidan på bilen och det var ju omöjligt att få bilen att ladda mer än 0,4-0,5
    bar, sen när nån kom på iden att stoppa dit en ljuddämpare så började den ladda som en tok å efter det så har det gått bra...
    Men som Boosten o hans "statesmen" säger så är det bara BULL.. det är inte så att mottryck har någt med spoolup att göra...
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Robert@

    Men som Boosten o hans "statesmen" säger så är det bara BULL.. det är inte så att mottryck har någt med spoolup att göra...
    O_o Syftar du på någon person åt mitt håll nu eller?

    Lägre mottryck ger större skillnad i tryck över turbinen vilket i sin tur gör att den ger mera effekt. Finns avhandlat i den andra tråden jag länkade till också.

    Släng bort wastegatear och annat skräp och kör med endast en turbin på avgassidan så blir det kalas. Får du ändå något annat resultat så blir det att söka i böckerna lite för mig :S
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    [quote=Ken-1]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":397ih0w8

    Men som Boosten o hans "statesmen" säger så är det bara BULL.. det är inte så att mottryck har någt med spoolup att göra...
    O_o Syftar du på någon person åt mitt håll nu eller?

    Lägre mottryck ger större skillnad i tryck över turbinen vilket i sin tur gör att den ger mera effekt. Finns avhandlat i den andra tråden jag länkade till också.

    Släng bort wastegatear och annat skräp och kör med endast en turbin på avgassidan så blir det kalas. Får du ändå något annat resultat så blir det att söka i böckerna lite för mig :S[/quote:397ih0w8]

    Jag tror att lagavulin 16 inte faller Robban i smaken utan jämför den med statesmen som man gärna bjuder på om det är fest.

    Robban föredrar nog Ardbeg... Jag kan förstå robban, med tanke på att lagavulin hamnade på en andra plats när man utsåg världens bästa whisky.... vem vill komma 2:a? Skål på er

    Jag gillar denna tråd, från att ena stunden läsa trådar som handlar att man ska rensa sin kat och bygga feta avgasystem så börjar det nu dyka upp trådar som säger att man ska ha ett visst mottryck. Så nu börjar "miljöbovarna" fundera på att sätta tillbaka sina kattar för bättre respons på lägre varv. Är det miljöpartiet som har "gröna fingrar" med i spelet?

    Trevlig kväll
    // Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Det som jag tror Robban upplever då och då är att när man sätter på ett större avgas typ 3" hela vägen så kan det lägre mottrycket efter turbon göra så att wastgatens klaff får mindre mottryck på dess utsida/baksida som hjälper till att hålla den stängd tillsammans med laddtryck/fjädertryck i actuatorn.

    Då får avgastrycket i grenröret och turbininloppet en större övertag och kan pressa upp wastegateklaffen en smula tidigare än om det hade varit ett trängre avgasrör som givit högre avgasmottryck efter turbon.

    Resultatet är att grundtrycket kan bli lägre och man får justera upp det för att nå korrekt värde igen.

    Hur stor påverkan byten av avgasrör har och när det uppstår skillnader beror ju givetvis på hur konfigurationens helhet ser ut.

    Jag kan ju tänka mig att det kan reagera lite olika med byte till 3" på en original Aero med 15T #5 eller en bil med klart större turbo.

    Påverkande faktorer är ju givetvis aktuellt avgastryck i grenrör, storlek på turbinhus, storlek och placering på wategaten, actuatorns fjädertryck samt aktuellt avgasmottryck efter turbon. Och säkert en hel drös mer saker som jag inte orkar tänka på nu.

    Så, detta var ett exempel på vad som kan hända, men sen kan ju ett friare avgas även göra motsatt skillnad, att man får högre grundtryck och tidigare spoolup.

    Detta kan ju uppstå om avgassystemet är redigt restriktivt och ett byte till ett friflödande gör att avgaserna nu kan flöda mycket lättare genom turbinen och sätter då givetvis lättare och tidigare fart på denna.

    Vad som sker vid ändringar på avgassidan efter turbon kan alltså bero på en hel rad saker. Jag har upplevt skillnader åt båda håll vid byten av avgassystem.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av CrystalMethod

    Jag gillar denna tråd, från att ena stunden läsa trådar som handlar att man ska rensa sin kat och bygga feta avgasystem så börjar det nu dyka upp trådar som säger att man ska ha ett visst mottryck. Så nu börjar "miljöbovarna" fundera på att sätta tillbaka sina kattar för bättre respons på lägre varv. Är det miljöpartiet som har "gröna fingrar" med i spelet?

    Trevlig kväll
    // Jonas
    Nej,, han frågade efter en evetuell negativ nackdel iom att köra med fritt flås..
    Jag svarade bara att det som i värsta fall kan hända är att han får liiite senare laddtryck,, eller lägre vrid,,säga vad man vill..

    Självklart ska man ha mindre mottryck vid trimmning.. Har jag aldrig sagt nått om...
    Miljöpartiet är iallafall inte min allians..


    Som Tony sa så beror det ju också på många andra omständigheter..

    Men min allra egna åsikt och erfarenhet av många effektmätningar av avgassystem,, STD vs halvsats,, STD vs fullflödes,, STD vs Race kat säger att vridet/botten blir lägre iom minskat mottryck med endast sänkt motrtyck och ej justerat glt/wastget tex...

    Att spoolupen ändras och det egentligen inte beror på att mottrycket har ändrats och att wastagetn måste förstärkas kan jag köpa också,, MEN DET VAR INTE DET SOM TOPIC gällde då han frågade vad som skulle hända..


    Okey..???

    God helg..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #18
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Får ja bara fråga en sak robban.. Men vad har ljuddämpare med miljön att göra.. Det är ju katen.. katen är ju ingen ljuddämpare.. Sen så har du ju lambdasonderna som du vet mäter syrehalten i avgaserna...

    Ta inte illa upp som du brukar göra när ja skriver... Detta är bara en enkel fråga..

    MVH // Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Jag har en fråga som känns relaterad till detta...

    Jag har monterat 3" hela vägen och då ska man justera förspänningen på WG klockan, och om man har en T7 så är väl detta bara möjligt genom att koppla på en mätare och tryckluft på WG Klockan och se vid vilket tryck som WG klockan öppnar eller?

    Men jag kanske är jag som gillar statesmen för mycket på kvällarna men denna operation som jag beskriver ovan gör man ju inte när bilen är igång, så hur kan man veta att den öppnar vid 0,45 bar när man kör med bilen? Förutsättningarna ändras väl när man kör med bilen??

    Det är ju inget mottryck för WG klockan när man ställer in den m.h.a. tryckluftoperationen.

    Hoppas Ni förstår vad jag menar OM jag missupfattat detta ös skit över mig så jag förstår hur det fungerar i detta inlägg, Jag håller på att lära mig
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  20. #20
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Får ja bara fråga en sak robban.. Men vad har ljuddämpare med miljön att göra.. Det är ju katen.. katen är ju ingen ljuddämpare.. Sen så har du ju lambdasonderna som du vet mäter syrehalten i avgaserna...

    Ta inte illa upp som du brukar göra när ja skriver... Detta är bara en enkel fråga..

    MVH // Mr_Lööf
    Inget... Har aldrig sagt det..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Köra utan SID? OG9-3
    Av fleng i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 14:05
  2. Köra utan katalysator på OG9-5
    Av Cratzky! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 18:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •