Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Akut CE-problem/läsa felkoder i STHLM?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68

    Akut CE-problem/läsa felkoder i STHLM?

    Jag har ett akut problem med en CE-lampa som tändes idag... problemet är "akut" då jag måste ha en bil på måndag-fre nästa vecka och samt kommer att åka längre sträckor med den dagligen under veckan...

    Först en fråga: Finns det någon i Sthlm med omnejd som kan/är villig att hjälpa till med felkodsavläsning under helgen (25-26/2 2006). Jag har ingen utrustning själv och ingen verkstad som jag kollat med har öppet eller utrustning...
    Jag skulle verkligen behöva veta var felet ligger och om bilen är "ok" att köra (tex. en trasig lambdasond) eller om den riskerar att bli stående närsomhelst...

    Fakta enl. "specen" för felsökning:

    Saab 9-5 2.3t 185 hk
    Årsmodell 2001 (uttagen 10-2000)
    - Helt original, inga HW/SW-ändringar gjorda
    - 12000 mil
    - Efter ca 1 h stadskörning och 20 min parkering (motorn avstängd) så tändes CE-lampan vid start. Den slocknade ej efter en avstängning/start. Inga uppenbara fel på bilen. Ev. något slöare än normalt (svårt att kontrollera i stadstrafik)

    Det jag har provat är att dels stänga av/starta ett antal gånger (ca 10) utan några förändringar, CE-lampan lyser konstant.

    Även provat att ta bort minuspolen i ca 2 minuter. Då tänds EJ CE-lampan men istället "TCS OFF" vid nästa start. Efter ännu en omstart så är CE-lampan tänd igen men TCS-lampan är släckt.
    Vid följande omstarter (efter batteribortkoppling) så är CE-lampan tänd hela tiden...

    Alla tips mottages på hur man kan "isolera" felkällor...
    Jag misstänker gasspjället iom TCS-lampans (kortvariga) lysande men samtidigt så funkar farthållaren vilken inte borde funka om jag tolkar instruktionsboken rätt??

    ALL HJÄLP MOTTAGES TACKSAMT!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 814
    Hej !

    Funkar farthållaren är är det inget trottelfel.
    I övrigt så kan man bara gissa...
    Vilket aldrig legat mig för.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •