Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turbo Byte???

  1. #1

    Turbo Byte???

    Hej..
    Jag har en Saab 9000 ltt -95
    Den är för tillfället chippad (steg 1) av Map tun..Men jag hade tänkt mej att byta till en 9000 aero turbo och Nordic Steg 3..

    Är ett Blåbär ...Har inte åkt saab sålänge men en polare har haft en precis likadan bil med aero turbo och en enligt mej så gick den riktig bra..

    Exakt vad Heter Turbon som jag söker?
    Vet att man måste byta några röranslutningar vid turbon..men ska det passa sedan eller??
    Tacksam för svar..

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Turbon heter MHI TD04HL-15T(#6), varav det sista inom parentes indikerar turbinhuset. Finns även med #5 men den ska du inte ha.

    Under alla år har efterfrågan på denna turbo varit större än tillgången, och numera är det väl hart när omöjligt att få tag i en som är hel.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    448
    Är det det som är Mitsubishi turbon? Eller har jag missuppfattat helt...Och visst var det bara tii Aeron den turbon användes?

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av anze
    Är det det som är Mitsubishi turbon? Eller har jag missuppfattat helt...Och visst var det bara tii Aeron den turbon användes?
    MHI = mitsubishi, och den satt bara på 9000 aero.

    så: ja och ja

    MVH Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    448
    Och den turbon är då bättre eller? Sitter nämligen en sån i min bil som ägaren förre hade skruvat dit? Och varför är den bättre om så är fallet?

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av anze
    Och den turbon är då bättre eller? Sitter nämligen en sån i min bil som ägaren förre hade skruvat dit? Och varför är den bättre om så är fallet?
    Den har lite mer blåskapacitet än Garrett T25:an. Åsså tål den mer stryk.

    Man kan åka med uppåt 300 pållar och vara glad för det mesta, ty det räcker och blir över i nästan alla tänkbara trafiksituationer. Men har man en T25 och planerar att trimma på så det märks, är det inte värt besväret att leta i det oändliga efter en beggad 15T#6 - med tanke på tillgången. Bättre att lägga energin på nåt större när man ändå håller på.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Turbo Byte???

    Citat Ursprungligen postat av Danne.Snabben
    Hej..
    Jag har en Saab 9000 ltt -95
    Den är för tillfället chippad (steg 1) av Map tun..Men jag hade tänkt mej att byta till en 9000 aero turbo och Nordic Steg 3..

    Är ett Blåbär ...Har inte åkt saab sålänge men en polare har haft en precis likadan bil med aero turbo och en enligt mej så gick den riktig bra..

    Exakt vad Heter Turbon som jag söker?
    Vet att man måste byta några röranslutningar vid turbon..men ska det passa sedan eller??
    Tacksam för svar..
    En stilla fundering bara, finns det ngn speciell anledning till att du ska köra med Nordic s/w istället för Maptun? Är du redan kund Maptun så har du ju fina priser på uppgraderingar

  8. #8
    Njaa..
    Det är många som har sagt till mej att Nordic tydligen ska vara bättre..men jag vet inte..Har JT 3" helsats liggande hemma men jag vet inte hur mkt en steg 3 box skulle kosta mej..

Liknande ämnen

  1. Byte av turbo
    Av apankoko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 12:40
  2. Byte av turbo?
    Av tviste i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 10:19
  3. byte av turbo.
    Av varaderon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 00:09
  4. Byte turbo?
    Av Gismo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •