Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Handsfree problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70

    Handsfree problem

    Hej,
    Håller på att installera en Handsfree i min og 9-3 cab. Funkar sådär.. Jag har kopplat ihop allt vilket inte var så svårt för det det var fördraget, det enda jag fick göra var att köpa en VDA kontakt till 9-3an och plugga i. Nu till problemet, telefonen känner av att den är i "bil handsfree" läge och den laddar som den ska. Dock så hörs inget ur högtalarna. Ringer jag till telefonen när den sitter på plats hörs inget dvs radion slår inte över till "Telephone" läge heller. Hur kan man kolla vad som är fel? Trist att köpa ny styrenhet om det inte är den det är fel på... hållaren är ny fast av eftermarknadstyp dvs inte nokia original, kan ju vara den med... Blir galen när det inte funkar. Hoppas på lite support.

    Mvh Mr. Laine
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Låter som om det är glapp eller ingen kontakt i mute/högtalar-kontakten (gul, gråsvart-blåvit). Kan det vara så att det fördragna nätet har halkat ur stereon?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Nu har jag forskat lite mer.. Bilen skulle vara förberedd för Handsfree och jag hittade kontaktdonet nere vid passagerarsidan tillsammans med antennkabeln. Köpte en VDA kontakt på SAAB och pluggade i, inget fungerade. Nu tittade jag bakom stereon och såg att TEL MUTE, TEL GND och TEL?? (Röd plus, minns inte vad den hette) var avklippta. Alltså hur kan handsfreen ha ström när de tre är avklippta?? När jag satte i telefonen så fattade den att den satt i bilen och telefonen laddades. Har de dragit ström från något annat ställe till VDA kontakten?? Varför?? Ska jag dra om sladdarna från radion och skita i VDA kontakten?? Behöver ju bara +, jord och Mute...
    Mycket tacksam för svar.

    /Mr. Laine
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    De kontakterna som var avklippta var TEL GND, TEL IN och TEL MUTE. De är avklippta precis uppe vid stereon. Jag har kopplat ihop TEL mute direkt till handsfreeenheten så det fungerar som det ska nu. Struntar helt i VDA kontaken, verkar vara där felet är, dock en fråga, vad är TEL IN och TEL GND på radion?? Är de plus och minus till handsfreeenheten eller är det där "speaker" kontakten från handsfreen ska in?? Mycket tacksam för svar, bränner snart upp bilen av ilska.

    /Mr. Laine
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Ingen som kan hjälpa mig??? Vad är TEL IN och TEL GND på radion???
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Vilka färger är det på kablarna?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Tror den ena var svart och den andra röd, inte hundra dock. När man drar ut radion finns det en klisterlapp ovanpå radion och med hjälp av den lyckades jag se att det var TEL IN och TEL GND som var avklippta. Jag vet ju bara inte vart de ska in i handsfreestyrenheten???
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    Tror den ena var svart och den andra röd, inte hundra dock. När man drar ut radion finns det en klisterlapp ovanpå radion och med hjälp av den lyckades jag se att det var TEL IN och TEL GND som var avklippta. Jag vet ju bara inte vart de ska in i handsfreestyrenheten???
    og9-3 cab - Tyvärr såld

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    121
    Tel in och Tel gnd skall kopplas till + och - på högtalarutgången på HF-boxen.

    Lycka till..
    -=9000 CSE A50=-

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Linköping/Jönköping
    Inlägg
    70
    MrRoadrunner du är en ängel. Tack ska du ha. Äntligen det svar jag behöver få. Blir till att koppla i helgen.

    Mvh Mr. Laine
    og9-3 cab - Tyvärr såld

Liknande ämnen

  1. Handsfree 9-5 -09
    Av 900T8 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 19:37
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 10:53
  3. Problem med inkoppling av handsfree till bilen!
    Av bridgeman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 22:37
  4. Problem med radio-mute blueooth handsfree
    Av ilstallione i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •