Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur har ni med td04-18t gjort?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274

    Hur har ni med td04-18t gjort?

    Tjena, behöver lite tips och tricks och kanske lite bilder på hur ni med 18t gjort med montering av Wg, som sagt jag själv har hållt på så inåtfan o vridit och haft mig men det ända sättet det passar med wg för mig är när kompressor delen riktar upp mot grenröret!,nåt annat sätt fungerar inte i mina ögon, då ja inte hittar nån bra fästpunkt för tryckklocka osv!..

    gäller en 9000 2,0t 97:a..

    tacksam för alla svar!

    mvh robban
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    18T från Volvo med rakt eller snett hus?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274
    Rakt hus!
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Här är väl en snygg lösning

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=105

    Sen sätter du dit ett snett 7:ans hus så får du plats med 3" direkt ut förbi vattenpumpen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Sen sätter du dit ett snett 7:ans hus så får du plats med 3" direkt ut förbi vattenpumpen.
    Nej!

    Behåll ditt raka hus, tar du ett snett så måste du sätta en stor adapter mellan grenröret och avgashuset, inte så snyggt eller enkelt.

    Angående WG:n så går det att trixa till ett fäste som sitter skruvat var avlastningsventilen på snurran var fastskruvad, lite pill, svetsning, mätning osv. men det går.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Här är väl en snygg lösning

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=105

    Sen sätter du dit ett snett 7:ans hus så får du plats med 3" direkt ut förbi vattenpumpen.
    Tack RZ!
    Det var en helvetes jävla bra lösning det där!!, , det är faktist ett bra alternativ, finns det mera alternativ för just 18t?

    komigen nu då det finns ju massor som kör dessa agg!

    behöver lite olika tips!

    mvh robban
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Sen sätter du dit ett snett 7:ans hus så får du plats med 3" direkt ut förbi vattenpumpen.
    Nej!

    Behåll ditt raka hus, tar du ett snett så måste du sätta en stor adapter mellan grenröret och avgashuset, inte så snyggt eller enkelt.

    Angående WG:n så går det att trixa till ett fäste som sitter skruvat var avlastningsventilen på snurran var fastskruvad, lite pill, svetsning, mätning osv. men det går.
    Blir det inte jävligt trångt också med snett hus?!

    Det sättet har jag redan testat med Av:n, ja lyckades inte hitta nån bra lösning där, men bilder hjälper alltid till faktist om det går att ordna!
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Robban_GBG20
    [
    Blir det inte jävligt trångt också med snett hus?!

    Det sättet har jag redan testat med Av:n, ja lyckades inte hitta nån bra lösning där, men bilder hjälper alltid till faktist om det går att ordna!
    Trångt är det hur än man gör men tänk på att det finns ändå bra med utrymme jämfört mot andra bilar.

    Här skulle det finnas bilder, men inte längre.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=94503
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=84565

    (själv gjorde jag en fullösning och gängade upp tryckgivarehålet till M8 och drog fast en flatjärnsbit, sitter ännu i denna dag där men ingen lösning jag vågar visa upp)
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274
    [quote=Ken-1][quote="Robban_GBG20":72o9vvhh][
    Blir det inte jävligt trångt också med snett hus?!

    Det sättet har jag redan testat med Av:n, ja lyckades inte hitta nån bra lösning där, men bilder hjälper alltid till faktist om det går att ordna![/quote]

    Trångt är det hur än man gör men tänk på att det finns ändå bra med utrymme jämfört mot andra bilar.

    Här skulle det finnas bilder, men inte längre.

    [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=94503"]http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=94503[/url]
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=84565

    (själv gjorde jag en fullösning och gängade upp tryckgivarehålet till M8 och drog fast en flatjärnsbit, sitter ännu i denna dag där men ingen lösning jag vågar visa upp)[/quote:72o9vvhh]


    Jo det är väl sant!,

    Okej, va synd att bilderna va borta, men ni som har lite fina tips o tricks ööös på me tips o bilder

    trevlig helg mvh robban
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Behåll ditt raka hus, tar du ett snett så måste du sätta en stor adapter mellan grenröret och avgashuset, inte så snyggt eller enkelt.
    Bättre flås i det snea huset.

    Annars håller jag med om att det förmodligen är lättast att utnyttja skruvhålen för AV-locket för att trixa till ett fäste för tryckklockan. Jag har själv inte löst det ännu men det blir nog nåt ljusskyggt bonnsmide som inte tål kritiska blickar.

    Den där verkligt snygga lösningen som RZ länkar till skulle väl komma i "en webshop nära dig" snart?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av cedete

    Den där verkligt snygga lösningen som RZ länkar till skulle väl komma i "en webshop nära dig" snart?

    /J
    Är inte säker på vad du syftar nu, hittar inte att "RZ" skulle ha länkat någonstans, RonnyO gjorde det däremot i M.L:s projekttråd. Antar att det var det du menade, slänger in bilderna också.

    Lånar lite bilder här, denna postades ursprungligen av RonnyO här


    sedan hade ju Lerne-flickan en fin lösning också, postad i samma tråd. Kanske inte lika elegant men don efter person



    Sen om flåset, det sneda huset är öppnare och jag förespråkar alltid lägre avgasmottryck. Så visst det sneda huset vore isåfall att föredra men jag tycker inte att den jobbigare installationen är värt det lilla extra flåset man får på högre varv.

    Robban> Har du ett rakt så använd det, min åsikt ialllafall.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av cedete

    Den där verkligt snygga lösningen som RZ länkar till skulle väl komma i "en webshop nära dig" snart?

    /J
    Är inte säker på vad du syftar nu, hittar inte att "RZ" skulle ha länkat någonstans, RonnyO gjorde det däremot i M.L:s projekttråd. Antar att det var det du menade, slänger in bilderna också.

    Lånar lite bilder här, denna postades ursprungligen av RonnyO här


    sedan hade ju Lerne-flickan en fin lösning också, postad i samma tråd. Kanske inte lika elegant men don efter person



    Sen om flåset, det sneda huset är öppnare och jag förespråkar alltid lägre avgasmottryck. Så visst det sneda huset vore isåfall att föredra men jag tycker inte att den jobbigare installationen är värt det lilla extra flåset man får på högre varv.

    Robban> Har du ett rakt så använd det, min åsikt ialllafall.

    /Kenneth

    Ronnys lösning e jävligt bra faktist!
    ska se om man kan trixa ihop nåt liknande, men då behöver man förlänga wg-stången, men det borde inte bli nåra problem?

    Japp ja kör det raka huset nu

    mvh robban
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274
    Problemet löst!, fixade till två plåtbitar som jag satte fast vid grenrörsskruven, trixade dit tryckklockan så det sitter skitbra nu..
    ja tror inte nån använt denna lösning men detta blir skitstabilt!

    ha de gött /Robban
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Allt är provat, men upp med bilder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274
    Ja kan ta lite bilder imorgon!

    återkommer då!
    ha de göttans
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

Liknande ämnen

  1. Hur vet jag vad som är gjort med min bil?
    Av m.nowak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 09:46
  2. Från Td04-15 til TD04-18T på 9-5 aero Steg 3
    Av LaBr_dk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 19:48
  3. Se vad som är gjort??
    Av Cobolt_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 20:38
  4. Vad är gjort på min bil (A2,A3,C1 osv.)
    Av Switch i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 12:15
  5. Oljerör från 9000 TD04 till OG9-5 TD04
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •