Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kolvhaveri 9-5T-99 2.3 170hk

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Kolvhaveri 9-5T-99 2.3 170hk

    Är helt rudis på Saab men har tagit på mig att repa en motor som havererat och mest troligt är då kolvhaveri då det kommer aluminiumgrus ur tändstiftshålen..........Tydligen ett inte helt okänt fel men frågan är då vilka kolvar jag kan använda för att undvika samma fel igen? Bilen är chippad enligt ägaren men helt standardbetonad i övrigt. Inget behov av nå värsting grejer alltså. Är Aero kolvarna "bättre" och går det kanske att använda kolvarna till B234 som Speedparts säljer för 1400?
    Har någon därute fina begagnade kolvar så är det kanske ett alternativ. PMa isåfall
    / Stefan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Hej!

    Aerokolvarna från 9-5 är inge bättre. Dessa är lika såvitt jag vet.
    Kolvar från B234 -94 skall du använda, alltså kortmotorn, om du funderar på kolvar från en B234 motor.

    De kolvar som säljs på Speedparts är till långmotorn. Observera också att dessa har lägre komp, dock är det inte det ända som skiljer.

    Edit; ah glömde att du behöver även stakar från b234 om du skall använda dess kolvar.

    Mvh Björn

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Du kan inte använda kolvar från B234!
    Även om diametern är den samma så sitter kolvbulten på B234 längre ner på kolven jämfört med B235.
    Mitt förslag är Wössner eller JE.
    En trimfirma i Örebro har Wössner, en annan i Norrköping har JE.
    Eller du kan höra med Accralite i England, bra kolvar till ett vettigt pris.

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Kolvarna från SP passar utmärkt om man monterar vevstakar från 2,3 -90-98.
    De är ju BILLIGA för Saab orginal Mahle kolvar!
    Lite lägre komp ökar ju bara marginalerna... kanske tappar man liite kraft vid tomgång och uppåt men vem bryr sig
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    okej så i princip så är man låst till "original" om man inte vill modifiera? tittar man i kolvkataloger så är det ett annat artikelnummer på kolven till Aero motorn så nåt måste ju skilja? Vet dock inte hur det ser ut på original kolvarna, de kanske rentav är ersatta till samma?
    JE och liknande är nog helt uteslutet kostnadsmässigt.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Kolvarna från SP passar utmärkt om man monterar vevstakar från 2,3 -90-98.
    De är ju BILLIGA för Saab orginal Mahle kolvar!
    Lite lägre komp ökar ju bara marginalerna... kanske tappar man liite kraft vid tomgång och uppåt men vem bryr sig
    M.V.H.
    HeHe, Är du helt säker på att det bara är kompet som skiljer?

    Jag vet, att det är mer som skiljer.

    Mvh

    Björn

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454

    Re: Kolvhaveri 9-5T-99 2.3 170hk

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Är helt rudis på Saab men har tagit på mig att repa en motor som havererat och mest troligt är då kolvhaveri då det kommer aluminiumgrus ur tändstiftshålen..........Tydligen ett inte helt okänt fel men frågan är då vilka kolvar jag kan använda för att undvika samma fel igen? Bilen är chippad enligt ägaren men helt standardbetonad i övrigt. Inget behov av nå värsting grejer alltså. Är Aero kolvarna "bättre" och går det kanske att använda kolvarna till B234 som Speedparts säljer för 1400?
    Har någon därute fina begagnade kolvar så är det kanske ett alternativ. PMa isåfall
    / Stefan
    Sök - det finns många trådar i ämnet.

    Snabb, enkel sammanfattning;
    B234-kolvar och stakar från turbomotorn (ej I) samt toppackning från B234 så funkar det.
    B234-motorn som Du kan plocka delar ifrån är den sk kortmotorn dvs 1994-98.
    Det finns säkert fler varianter som funkar men detta är enkelt att minnas!
    Om Du söker lite så märker Du snart att en kpl. bottendel från 9000 passar nästan rakt av.....

    Ang art.nr "aerokolv"
    Är inte det ihopblandad info beroende på vissa kolv/vevstaksmoddar som kom 01-02? Jag kan var ute på den röde monarken nu, men.....



    EDIT; Snyggade upp texten lite

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    jag tänker inte lägga ner min själ i en motor/bil jag inte ens äger så det handlar bara om en ren reparation. Att byta vevstakar och annat blir liksom överkurs. Jag har sökt i ämnet men inget konkret finns ju typ använd dessa kolvar till en annan saabmodell för de passar och är dokumenterat bättre. Isåfall tycker nog ägaren att det är bättre att köpa original/standard kolvar och ta bort den ev chippningen som nu möjligen orsakat skadorna.
    Skillnaderna på denna kolven och Aero kolven kan ju som sagt vara mycket marginella, det vet inte jag. Skillnaden på artikelnumret på eftermarknads kolvarna kvarstår men det kan ju lika gärna innebära en bättre toppring eller vad som helst, kolven i sig kan ju vara likadan.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag tänker inte lägga ner min själ i en motor/bil jag inte ens äger så det handlar bara om en ren reparation. Att byta vevstakar och annat blir liksom överkurs. Jag har sökt i ämnet men inget konkret finns ju typ använd dessa kolvar till en annan saabmodell för de passar och är dokumenterat bättre. Isåfall tycker nog ägaren att det är bättre att köpa original/standard kolvar och ta bort den ev chippningen som nu möjligen orsakat skadorna.
    Skillnaderna på denna kolven och Aero kolven kan ju som sagt vara mycket marginella, det vet inte jag. Skillnaden på artikelnumret på eftermarknads kolvarna kvarstår men det kan ju lika gärna innebära en bättre toppring eller vad som helst, kolven i sig kan ju vara likadan.
    Jag kanske är dum, men hur sjutton byter du kolv utan att lossa vevstaken?
    När vevstaken ändå är lossplockad - vari består problemet att sänka
    ner B234-kolvar med dito vevstakar?
    Vevaxeln är ju samma/lika.....
    Allra enklast/billigast är nog ändå att leta upp en frisk B234-bottendel
    och flytta över de kåpor/fästen som skiljer samt återmontera topp/insprut
    etc från 9-5:an... Glöm inte B234-toppackning annars blir det kolv med knack.....
    Om man sedan byter lite kedjor/glidskenor/spännare/oljesil/oljepickup så råkar man
    ha en relativt skottsäker motor upp till 350 friska, helt utan oilsludge-problem!

    Dokumenterat bättre? - tja JE/Wössner/B2x4-delar anses väl allmänt
    vara vida överlägset B2x5-prylarna avseende hållbarhet.....
    Sök igen - det finns mängder med trådar....
    Vill minnas att "SaabJohan" skrivit lite matnyttigt i motorforumet ang. detta.....

    Ett "kpl B234-kit" inkl "kedjerenoveringsatsen" borde hamna under 5000kr
    Då är förvisso kolvarna begagnade....
    Nya B2x5-kolvar ligger väl på en 1000:- styck, vill jag minnas...
    Vet inte om ringar ingår i det priset.


    // Jonas (med B204-kolvar i en 9-5 2,0t)

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    ja naturligtvis måste kolvarna demonteras från vevstakarna men läget hade som sagt varit annorlunda om det varit min bil. Ägaren till denna är helt ointresserad av 350hk och jag tänker inte leta mig blodig efter delar som går att pussla ihop. Det enda jag vet är att det verkar vara ett känt fel att kolvarna är veka, min undran från start var alltså om det finns kolvar som direkt går att använda som eliminerar problemet. Att B234 kolvarna uppenbarligen är bättre och billigare framgår tydligt nu men eftersom det merför en massa andra delar som ska lokaliseras begagnat så är inte detta ett alternativ. Isåfall blir det som sagt standard ersättningsdelar och återgång till original programvara. Bilen har tydligen stått trasig i två år redan så 170hästkrafter måste vara mycket bättre än en bil man får skjuta fram...........Listpris på standard kolvar är runt 1300 med ringar men det går säkert att pruta ner om man samtidigt borrar till överdimension om det skulle vara aktuellt för jag har inte rivit än och sett omfattningen av skadorna.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Med tanke på antalet bilar som utrustas med smidda kolvar, typ Wössner/JE, så borde det ju finnas "drösvis" med vettiga B235-kolvar. Kolla efter kolvar från M/02 eller senare (vill minnas att det var då man ändrade infästningen till kolvbulten till det bättre) för en spottstyver. Kolla med Maptun el. Nordic om de inte har nåt liggande som du kan "få".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    [quote=BjörnR]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":2k3i2dor
    Kolvarna från SP passar utmärkt om man monterar vevstakar från 2,3 -90-98.
    De är ju BILLIGA för Saab orginal Mahle kolvar!
    Lite lägre komp ökar ju bara marginalerna... kanske tappar man liite kraft vid tomgång och uppåt men vem bryr sig
    M.V.H.
    HeHe, Är du helt säker på att det bara är kompet som skiljer?

    Jag vet, att det är mer som skiljer.

    Mvh

    Björn[/quote:2k3i2dor]

    Har en hög av varje hemma och jag ser ingen STÖRRE skillnad på de förutom aningen djupare kolvgryta på kolvarna till 2,3l med 8,5 i komp.
    Vad skulle skilja annars som gör att de inte går att använda??

    Samma komphöjd, samma kolvbult, samma kolvringar osv..
    Dessutom är vevstakarna från 2,3i -90-93 samma som 2,3T -91-98 och de kan man ju lätt hitta billigt på en skrot.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Med tanke på antalet bilar som utrustas med smidda kolvar, typ Wössner/JE, så borde det ju finnas "drösvis" med vettiga B235-kolvar. Kolla efter kolvar från M/02 eller senare (vill minnas att det var då man ändrade infästningen till kolvbulten till det bättre) för en spottstyver. Kolla med Maptun el. Nordic om de inte har nåt liggande som du kan "få".

    Mvh

    KK
    Ja det ska jag göra, det var ingen dum ide.

Liknande ämnen

  1. 9000 A50 -97 ltt 170hk trimfråga
    Av SaabMatte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 09:29
  2. Karaktär på 2.3t 170hk med steg 1 ?
    Av Philip82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 23:47
  3. Kolvhaveri i 9-5 Aero -01
    Av Aeronauten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •