Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fläkt bara på "4:an"

  1. #1

    Fläkt bara på "4:an"

    I min pappas 9000 2.3 ltt -94 funkar bara fläkten på steg 4. (I och för sig funkar den på steg 0 också, då ska den vara avstängd och det är den )

    Alltså går den på fullt eller inget.
    Kan det vara så att det bara är själva vredet/reglaget som är kaputt, eller är det något annat som har pajat?
    Det är den varianten utan AC

    Den som vet får gärna ge mig ett svar!
    9-5 linear sportkombi 2.3t -03
    Pontus Fajjerbörd -71

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Lägger min gissning på fläktmotståndet. Oftast är det gjort så att den fungerar på en hastighet om det går sönder. Bara som säkerhet, byt det så ska du se att det blir bra igen.

    Johan

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Lägger min gissning på fläktmotståndet. Oftast är det gjort så att den fungerar på en hastighet om det går sönder. Bara som säkerhet, byt det så ska du se att det blir bra igen.

    Johan
    Tack men var sitter det då?
    9-5 linear sportkombi 2.3t -03
    Pontus Fajjerbörd -71

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Citat Ursprungligen postat av firebird71
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Lägger min gissning på fläktmotståndet. Oftast är det gjort så att den fungerar på en hastighet om det går sönder. Bara som säkerhet, byt det så ska du se att det blir bra igen.

    Johan
    Tack men var sitter det då?
    Under plasten, vid vänstra torkararmen om du sitter i bilen, ta bort plasten där och undersök. Kan inte exakt säga var det sitter, har bara en aning.

    God lycka, Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    15
    Hade samma problem med min gamla 9000i. Antingen ingen fläkt alls eller fullt drag.
    Mellanstegen fungerade inte. Frågade verkstaden om detta och det skulle vara dyrt att fixa detta.
    Själva styrkortet för fläkten satt på själva fläktkåpan bakom panelen.
    Han sa att man var tvungen att byta hela fläktpaketet och det skulle gå på runt 2500:-
    Jag tänkte att det inte var värt att lägga ut pengarna på en 15 år gammal bil.
    Så länge kupéfläkten fungerade, även fast den enbart kunde gå på max, så var jag hyfsat nöjd.
    Se min hemsida

    Själva bilen: http://stoneman.se/Bil.htm

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Citat Ursprungligen postat av rsastin
    Hade samma problem med min gamla 9000i. Antingen ingen fläkt alls eller fullt drag.
    Mellanstegen fungerade inte. Frågade verkstaden om detta och det skulle vara dyrt att fixa detta.
    Själva styrkortet för fläkten satt på själva fläktkåpan bakom panelen.
    Han sa att man var tvungen att byta hela fläktpaketet och det skulle gå på runt 2500:-
    Jag tänkte att det inte var värt att lägga ut pengarna på en 15 år gammal bil.
    Så länge kupéfläkten fungerade, även fast den enbart kunde gå på max, så var jag hyfsat nöjd.
    Byt verkstad....det är fläktnotståndet som är paj och det går att byta. Dock är det ganska dyrt på saab, ca 500 tror jag. Men att byta hela fläktpaketet behövs inte..

  8. #8
    Jag hade samma problem på min gamla 9000, det var en värmesäkring som gått, samma typ som sitter i kupevärmare.

    Jag köpte en ny på en elfirma, de hade inte något specat för exakt samma gradantal men jag tog en liknande och bytte.

    Nu är det några år sedan jag gjorde detta, men den sitter på ett litet kretskort instucket i fläkthuset.

    Ta bort panelen under vindrutetorkararmaturen så hittar du fläkten, leta där det sitter några kablar anslutna på en oval plastkontakt fastklämd med metallklämmor, lossa dessa och dra ut kontakten. Där sitter säkringen fastklämd, inte lödd eftersom det är svårt att löda utan att den går sönder.

    Säkringen kan ju dock ha gått av giltiga skäl vilket kan tyda på problem med fläktmotorn.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Denna tråd innehåller litegrand om detta.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=124277
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av davnil
    Jag hade samma problem på min gamla 9000, det var en värmesäkring som gått, samma typ som sitter i kupevärmare.

    Jag köpte en ny på en elfirma, de hade inte något specat för exakt samma gradantal men jag tog en liknande och bytte.

    Nu är det några år sedan jag gjorde detta, men den sitter på ett litet kretskort instucket i fläkthuset.

    Ta bort panelen under vindrutetorkararmaturen så hittar du fläkten, leta där det sitter några kablar anslutna på en oval plastkontakt fastklämd med metallklämmor, lossa dessa och dra ut kontakten. Där sitter säkringen fastklämd, inte lödd eftersom det är svårt att löda utan att den går sönder.

    Säkringen kan ju dock ha gått av giltiga skäl vilket kan tyda på problem med fläktmotorn.
    Jäkligt bra beskrivet!

    Precis så är det, jag fick tag i en likadan(sitter 109° som orginal) t-säkring för 50kr nånting och nu snurrar den och går på alla lägen som den ska...

    MEN, det är nått kvittrande ljud som uppstår ibland som kommer från ventilationskanalerna, så förmodligen är det något som kärvar en aning. Eller nått lager i fläkten som är slitet. Ljudet försvinner om man ändrar till en annan hastighet.

    Detta kan mycket väl vara anledningen till att min säkring gick iaf...

    Eller vad tror ni?

    mvh
    Tobbe

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 går inte att växla samt bilen bara "skakar", råd önskas
    Av Stiftung99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-29, 00:05
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 14:54
  3. 9-3 Aero - "Jag ska bara..."*375hk/465Nm*
    Av Magnus Aero i forum Projekt
    Svar: 634
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •