Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med laddtryck

  1. #1

    Problem med laddtryck

    Jag har ett lite problem med laddtrycket i min 900Ng 2.0t. Bilen är steg3 trimmad av vilken firma vet jag faktiskt inte. Det som är gjort åt bilen är iallafall, öppet filter, catback system 3" och porgarmvara av någon firma?
    Som jag förstår så ska en 2.0 konstant ladda 1.3 bar?
    Det gör inte min utan peakar på 1.2 och går sen ner till 1bar.
    Jag TROR att felet ligger i orginal tryckslangar och orginal slangklämmor.
    När den väl laddar 1.3 så "klipper" spottar och låter inte alls bra, förmodligen för lite soppa? Vad beror det på? Efter som att den ska kunna ladda 1.3? Går det på något sätta att få den att skicka på mer soppa? Kanske ett byte av bränslefilter och pump kan göra sitt? Då menar jag orginal grejjor.

    Någon som har nån teori?!

  2. #2
    Ingen som har nån teori?

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Din bil ska med största säkerhet inte ladda 1,3 bar konstant, utan som mest, för att sedan dala i takt med varvtalet till någonstans kring 0,7-0,9 bar vid 6000 rpm.
    Det kan också vara så att mätaren du har för att mäta laddtryck inte visar helt korrekt utan laddtrycksspärren går in och klipper bränslet pga att laddtrycket i själva verket är närmare 1,5 bar.

    Vad använder du att mäta trycket med?

    Mvh Stoffe

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 577
    Medlem#
    4156
    Bränslefilter bör vara bytt vid 17000 mil och om det inte är gjort så antar jag att det kan hända att den får för lite soppa...

    Annars brukar ju felsökningen alltid börja runt tändningen på den här sortens motorer.

    Halvtrötta di-kassetter är inte allt för ovanligt, och det verkar också väldigt vanligt att folk byter tändstift med flera tusen mils intervall. På en trimmad bil är det inte alls så ovanligt att tändstiften håller betydligt kortare. Så har tändstiften gått säg en 1000-1500 mil, så skulle jag prova byta dem först.

    Dessutom är det mycket viktigt med rätt sorts tändstift. NGK BCPR7ES-11 ska det vara, och ingenting annat.

    På en trimmad bil är det viktigare än nånsin att allt med tändningen lirar för att bilen ska gå felfritt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    ja bilen har gått 20000mil nu så då bör det ju vara tid för byte av bränslefilter med andra ord. Och vad gäller tändstiften så är det inte heller bytt då det ska ha gjorts. Folk jag pratat med säger att det är helt onödigt att byta stift så ofta, så jag har som dragit mig ifrån att byta just utav lathet. Men givetvis med tanken att det "bör" ju bytas. Ska prova med dom försagen du kom med.


    Men ska inte steg3 pogram vara gjort för 1.3bar i konstant? Visst att det sjunker vid höga varvtal men så fort som det sjunker på min bil tror jag inte att det ska göra.
    Och laddmätaren är av Speedparts modell.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av JonasEriksson
    ja bilen har gått 20000mil nu så då bör det ju vara tid för byte av bränslefilter med andra ord. Och vad gäller tändstiften så är det inte heller bytt då det ska ha gjorts. Folk jag pratat med säger att det är helt onödigt att byta stift så ofta, så jag har som dragit mig ifrån att byta just utav lathet. Men givetvis med tanken att det "bör" ju bytas. Ska prova med dom försagen du kom med.


    Men ska inte steg3 pogram vara gjort för 1.3bar i konstant? Visst att det sjunker vid höga varvtal men så fort som det sjunker på min bil tror jag inte att det ska göra.
    Och laddmätaren är av Speedparts modell.
    Nej, Det är ett MAXladdtryck på kanske 1.3bar elr så.
    En T25 tappar rätt fort flåset vid lite högre varv inget konstigt med det. Fysikens lagar bara
    Se till att byta de prylar som redan nämts och återkom sedan med resultatet!

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  7. #7
    Tack för tipsen!
    Resultat kommer! : )

Liknande ämnen

  1. Problem med laddtryck 9-5 2.3t -99
    Av mackeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 15:38
  2. Laddtryck problem.
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 12:30
  3. Problem med laddtryck...
    Av Nicke_Skägget_Persson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-10, 19:23
  4. Problem med laddtryck
    Av Mr.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 14:15
  5. Problem med laddtryck??
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •