Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Inkörning av nyrenoverad motor?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Inkörning av nyrenoverad motor?

    Jaa, hur länge bör man köra in en nyrenoverad bottendel? Och spelar det ngn roll på vilken olja man kör in den på? Motorn ska köras med helsytet sen är väl tanken.

    Mvh Magnus

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor?

    Vad ja vet så behöver man inte köra in en motor alls....I en helt ny bil så är det för vxl man ska köra lugnt... För på Saab så tar man inte det lugnt med en nybil när man kör i rulltestet.. Har åkt med en gång och det var fullgas där som gällde.. men om du vill vara på säkra sidan så kan du ta det lugnt i början...
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-03 klockan 16:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    640
    Ja normal körning är det som gäller...
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Grundrådet för inkörning av din motor lyder väl, "normal körning" med varierande last o varvtal. Undvik utpräglad segdragning. Undvik oxo att ligga på samma varvtal i evigheter.

    Håll dig under nå't i stil med 5000 rpm de första 100 milen, lika så fullgas annat än korta skurar.

    Lagomt kurviga landsvägar är bra för inkörning, mycket växla o mycket lastväxlingar, samt ganska underhållande...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Fan tror jag skall renovera motorn, så man får mer underhållning i sin körnig.. nu äre juh mest fullgas som gäller. *asg*
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Blir väl till o leta fram lite underhållande vägar för lite mysåkande

    Ang. olja då? Ska jag dunka i en herrejösses olja eller?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    Finns ingen anledning att köra med snik olja, se även helst till att du kör samma märke på oljan mellan bytena.
    Detta pga. det ligger kvar en hel del olja i systemet mellan bytena.
    Och olika märken på olja "kan" ha additiver som inte alltid samspelar 100% med varandra.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-03 klockan 16:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Oljevalet tar vi PM-vägen, orkar INTE debatera detta ämne med en hel drös troende...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Jag kommer kompromissa och köra delsyntet första omgången. Det får duga, och det känns lite jobbigt att hälla i svindyr olja eftersom den viktigaste åtgärden vid inkörning är ett tidigt oljebyte. Jag byter efter 100 mil till helsyntet.

    Att moderna bilar inte behöver köras in lika noggrannt som förr i tiden är förvisso sant, men det gäller fabriksnya motorer med kontrollerade toleranser. På en renoverad motor, även om dagens verkstäder har fina maskiner och köper originaldelar, så anser jag att en ngt försiktigare inkörning är på sin plats. Jag tänker då köra in mjukt, men ni andra får ju göra som ni vill.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Som ämnet lyder... Vad är det som gäller med inkörning av nyrenoverad låda och motor? Maskineriet ska renoveras och inkörning låter som en bra idé i mina öron men finns några riktlinjer för hur länge det "bör" köras in?

    Detta är vad som görs:

    Motor: Nya kolvar, ramlager, vevlager, kedjerenovering.

    Låda: Helrenoverad med nya lager, synkar, stålhylsa, sinter-lamell, slavcylinder/urtrampningslager.

    Fram med teorier och erfarenheter nu!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    762

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Finns många som kör in motorn med en mineral olja trots att motorn ska gå på helsyntetolja. Minns dock inte om man bara ska varmköra med mineralolja eller om man ska köra några hundra mil som "inkörning". Dock ska man övergå direkt till helsyntet efter inkörningen. Detta gäller vid nya kolvar/kolvringar.

    Lådan i sig behöver inte köras in men en fin olja från början som QS75W eller Redlines lightweight. Däremot behöver kopplingspaketet köras in cirka 500km d.v.s lamell och tryckplatta.

    Det var min erfarenhet.

    mvh marre
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-03 klockan 16:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Tack för svar!

    Vad gäller oljan så kommer den köras på finolja hela tiden, ser ingen anledning till varför man ska köra med nån fulolja direkt efter renovering.

    Lådan kommer få sig Redline Lightweight efter rekommendation av Johan H som renoverat lådan åt mig.


    Ny fråga: Under inkörning, vad börja man hålla sig innom för riktlinjer etc? Varvtal, effekt/vrid osv? Kan begränsa programmet i bilen precis hur jag vill så finns några riktlinjer där så använder jag mig gärna av dom (Vet med mig själv att jag inte kommer kunna hålla högerfoten i schack ändå.. )
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-03 klockan 16:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Kraven på omsorgsfull inkörning har minskat med åren. Men jag skulle rekommendera att inte ge järnet utan kör lugnt första tiden. Generella rekommendationen brukar vara att variera varvtalet och belastningen under inslitningen. Men belasta inte motorn fullt innan den gått ett tag.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Försöka undvika mycket tomgång och höga varvtal och hög belastning är vad jag har hört.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Kanske är en myt, men ingen segdragning på höga växlar.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Varmkörning på tomgång samtidigt som man kollar inte att det inte läcker någonstans.

    Sedan ut på en provkörning där man använder bilen som det är tänkt och efter det tillbaka för oljebyte i både låda och motor.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Är mer inne på plupps linje, varmköra den inne och kolla så det är tätt.
    Kolla så kylsystemet luftar ur sig och att allt verkar frid o fröjd

    Sen är det bara hoppa in och åka, behöver ju inte ge järnet första KM men sen är det bara att köra som vanligt
    En motor som ska gå hårt i framtiden ska även göra det från början
    Ta en firma/tjänstebil som exempel. De brukar gå väldigt hårt från första dagen och brukar ofta gå bättre sen än de som körts in lugnt

    På jobbet när vi renoverar/byter spis så nollar vi bara servicelampan och sen får den gå 3000 mil innan det är dags för oljebyte igen

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Hej !

    Motor: varierande last o varvtal, undvik hög last vig låga rpm samt riktigt höga rpm den första tiden. Låt säga max 5000 rpm / 50% av momentet de första 1000 km. Behovet av inkörning dikteras mycket av cylinderfinnish, typ av ringar o kolvar. Använd riktig olja från början, helst med tidigt första byte.

    Låda: Oljebyte efter 50 km, sedan 500 km, därefter 5000 km, tillslut var 50000 km.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Inkörning av nyrenoverad motor och låda?

    Tack för svar boosten!

    Tar och vrider ner effekten tills detta görs då, så behöver man inte fundera så värst mycket på det.

    Vad gäller cylinderfinish, kolvar och så så kommer blocket honas och bestyckas med smidda wössnerkolvar med tillhörande kolvringar.

    Oljebyte i lådan blir lagom när jag kommit hem från uppsala med bilen då, borde vara omkring 50km därifrån hem till garaget
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-03 klockan 16:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Uppstart av Nyrenoverad motor som stått i 5år.
    Av Fillefloe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-01-25, 11:07
  2. Oljeförbrukning på nyrenoverad motor (2,3i)
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 19:05
  3. Tänka på vid start av nyrenoverad motor
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 00:37
  4. Inkörning av nybyggd motor?
    Av Jansen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •