Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 69

Ämne: Fördraget kablage för dimljus 9000

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093
    det är denna jag menar nr15
    finns dock ej något artnr enl EPC, men kan kolla om det verkligen behövsmmm men men den sitter iallfall runt/under batterihyllan

    död bildlänk


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  2. #42
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    62

    Re: Dimljus saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Andreas O
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Är dimljusen monterade från fabrik kan du endast tända dessa med parkering, helljus eller ljuset avstängt.
    Haft 2 CSE -95 o -96 med originalmonterat.

    Min nuvarande CS-95 saknade dessa och täcklocken va för länge sen försvunna. Det va lättare att hitta hela dimljus, så de åkte på, plockade relä och knapp från skroten. Koppla in o allt funkade. Förutom att jag de facto kan sätta på dimljusen när jag själv önskar. I vilket läge som helst.

    Försökte få fram hur man gör för att spärra funktionen i halvljusläget så man inte får onödiga böter. Någon form av bygling på bilar med s.k. varseljusfunktion, men det kunde inte Saab-verkstaden fixa minsann.
    Använder dom nästan aldrig ändå.
    Skitsnack som vanligt.

    Min A50 har garanterat fabriksmonterade dimljus och jag kan köra med dimljus + halvljus om jag vill.
    Det är bara på USA specade bilar som man inte kan tända dimljusen ihop med halvljus, man har löst det så att man jordar dimljusreläet genom ena halvljuslampan, vilket gör att när man tänder halvljuset och har dimljuset tänt så får man + på båda sidor om spolen på dimljusreläet, och reläet faller då.

    På övriga marknader så jordas dimljusreläet direkt, vilket gör att man kan ha dimljusen på när som helst, förutsatt att någondera av följande är påslagna, parkeringsljus, varselljus (alltså på senare modeller halvljusautomatik, ljusströmställaren i läge 0 och tändning på), halvljus eller helljus.

    /Mats
    /mvh m277

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Dimljus saab 9000

    Ännu mera skitsnack!

    Både farsans nuvarande och min förra CSE, som är GARANTERAT SVENSKSÅLDA gick/går det ej att tända dimljusen ihop med halvljus.
    Om denna begränsning försvann på de sista årsmodellerna låter jag vara osagt.
    Tilläggas bör att både frugans förra 9-3SS samt min f.d. Aerokombi -02 va det likadant med. Halvljus=inget dimljus i samtliga fall.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #44
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Dimljus saab 9000

    Vad för skitsnack? På min 9000 94:a går det alldeles urmärkt att köra dimljusoch halvljus samtidigt, hade en -92:a innan, samma där. på de -95 och -96:or jag mekat med har funkat precis likadant.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #45
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Mina 9000 årsm -95 och -97.

    Turbosug är nog glassguran trots allt
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020

    Re: Dimljus saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Är dimljusen monterade från fabrik kan du endast tända dessa med parkering, helljus eller ljuset avstängt.
    Haft 2 CSE -95 o -96 med originalmonterat.
    Hej

    När skall du sluta med dina felaktiga inlägg??

    Har haft en 15 tal CS bilar och du har helt fel som vanligt.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -

    Dimljus saab 9000

    Hej!

    Jag har en 9000 CSE 97a som jag behöver hjälp kring dimljusen med.

    Jag har läst på ett annat forum att man ska koppla ur en bygel under batterihyllan / där säkringarna sitter i motorutrymmet för att dimljusen ej ska behöva gå samtidigt som heljuset. Nu funkar dom endast tillsammans med helljuset. Ej i något annat läge tyvärr.

    Mvh

    - - - Uppdaterad - - -

    Har alltså testat att ta ur den bygeln som de gick 2 sladdar igenom, gula har jag för mig fast de hjälpte ej.

  8. #48
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Tar man bort bygeln blir funktionen att du kan köra p-ljus med dimljus utan att vrida om ljusomkopplaren när du stänger av bilen..

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Ok! Finns de något sätt att köra med dimljus och p ljus när bilen är på? eller endast dimljus

  10. #50
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Har du ljusvredet längst till vänster så har du p-ljus, låt dimljusknappen vara intryckt. Då behöver du inte tänka på att slå av eller på något om du vill köra p-ljus + dimljus dagtid.

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Ok tack!

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    jag testade att dra ur den där bygeln med en gul kabel i men det fungerar ändå endast med dimljus när jag har heljuset på. Oavsett om bilen är på eller av och oavsett vilken inställning ljudvredet är på. Har bild på den där bygeln jag tog bort om du vill ha på mailen eller något. Men är ganska säker på att det är den du menar

  13. #53
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Är det inget med en säkring också ?
    Antingen som skulle bort eller monteras, minnet är som det är


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Hur då? Vågar man sätta en säkring där i sladden hehe

  15. #55
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Driving light 31 prova med den
    https://knigaproavto.ru/shemy/en/saa...x-diagram.html


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Testade den nyss och det fungerar ändå inte tyvärr. De som hände var att panelen slocknade istället.

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Testade ännu en gång nyss att ta bort bygeln samt säkring 31. Knackade lite på ljusreläna också i elcentralen. Panelen lös nu då jag hade fel läge på sist men dimljusen går oavsett inte utan helljusen igång. Kollade lite i den röda handboken men hittade inte något om dimljus fram.

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Hade redan ett foglightrelä och det fungerade. En möjlig sak som är fel kan vara att p-ljus är på samtidigt som halvljuset. De gör de svårare att koppla om dimljusen till endast med pljus. Testat att ta bort säkringen igen och bygeln samt ändrat kring reläerna och sånt men inget verkar hjälpa. Utan foglight relä och med en liten säkring där istället så lös dimljusen utan helljus. Så problemet sitter nog i själva reläet, finns det något annat foglightrelä man kan köpa?

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -

    Lampproblem Saab 9000

    Tja

    Jag har en saab 9000 cse 97a som jag vill få igång dimmisarna samtidigt som pljus på. Men de jag upptäckte för att parkeringsljuset går samtidigt som halvljusen vilket jag inte vet om de ska va så eller inte. Tänkte nämligen sammankoppla dimljus med parkeringsljus då foglightreläet förhindrar att dimljusen är igång när helljuset EJ är i gång. Dvsa dimljus har krav av helljus oavsett vad.
    OBS: Jag har testat att ta bort bygeln under batterihyllan samt säkring 31, utan resultat.

    - - - Uppdaterad - - -

    Obs: Jag har tidigare googlat ett par gånger och får olika svar hela tiden. Många säger att bygeln och säkring 31 är svaret på problemet så jag har tydligen ett omkopplat system. Andra säger att man måste koda via Tech 2 medan andra säger att de inte är så på 9000 alls.

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Positionsljus skall lysa samtidigt som halvljuset, så är det på alla bilar. I regel är positionsljus och parkeringsljus samma lampa. Tanken är att även om ena halvljuslampan är paj så ska mötande bilar enkelt kunna se bilens position på vägbanan.

    Det är vanligt att positionsljus och halvljus lyser i samma reflektor, därför syns inte positionsljuset när halvljuset också är på. Senare 9000 har det så, men inte tidiga 9000 där det kombinerade positions- och parkeringsljuset sitter under blinkersen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fördraget kablage för främre dimljus? NG9-3 -10
    Av Hemmansägaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-02-10, 13:31
  2. Hur dela skarvdon kablage dimljus/tempgivare
    Av Henket5-r i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 18:59
  3. Kablage Dimljus 9-5 -06
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 17:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 17:24
  5. [LÖST] Är det fördraget ledingar\kopplingar till elstolar? 9000
    Av netrodome i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 08:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •