Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69

Ämne: Fördraget kablage för dimljus 9000

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    6

    ang dimljusrelä

    Måste man ha både en säkring och ett relä för att de ska funka?

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    66

    Dimljus saab 9000

    Hej, någon som vet hur jag ska koppla för att kunna köra med dimljusen i alla lägen och inte bara med helljus?
    //Aero style guarantee to make you smile
    ------------------------------------------------------
    Saab 9000 CC Aero 242,3HK/449,1NM

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Är du säker på att det är dimljus du har ?
    9000 CC Aero hade extraljus, alltså inte dimljus, originalmonterat i spoilern.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    38
    lånar tråden då det redan verkar finnas ett gäng på samma tema..

    Jo jag har en 9000cs -92 och vill koppla pljus+dimljus. Som på Addes funkar dimljuset enbart i "läge 3". Bygeln under relädosan är urkopplad, den verkar f.ö bara styra ljusautomatiken för halvljuset (eller?). Jag skulle behöva lite mer konkret hjälp för att koppla ström från pljus till dimljusena, det verkar smidigt. Färg på kablar som ska kopplas? Sockerbitskarv räcker eller krävs något relä etc? Måste båda dimljusena kopplas med respektive pljus eller går det att göra gemensamt på något sätt? Hade vart skitschysst om någon kan bidra med tips och/eller bilder /Tack!
    9-5 aero sc -04

  5. #25
    Kolla med din saab verkstad om dom kan programera dimljusen det funkar ju på de lite nyare saabarna i allafall. Det är ett lätt ingräpp med tech2 och borde inte kosta speciellt mycket.mvh christopher
    Nissan Skyline GTS-T - 96, SAAB finns på inköpslistan igen

  6. #26
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    PÅ 9000 är det inget programmerande.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    THN
    Inlägg
    10
    ja hade också tängt göra det. är det någon som vet hur man ska göra????????//tack på förhand

  8. #28
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av adde_9000
    Hej. jag undrar om det finns någon som vet hur man enklast kan göra för att få dimljusen att fungera när positionsljusen är på??
    Under batteriet/reläboxen sitter en kontakt med en "ögla" i, gul kabel. Ta bort denna och lägg i handsfacket. Ställ sedan ljusomkopplaren i det vänstra läget, tryck in dimljusknappen - och nu har du automatiskt dim- och positionsljus.

    Glöm ej att koppla om till enbart halvljus när det blir mörkt.

    Edit: Ööh, såg nu att dimmisarna bara funkar med omkopplaren i högerläget.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Kontrollerat säkringen varselljus? Måste sitta i..

    Min funkar enligt principen, bygel borta och vänstra läget=dim+pos automatiskt.(om knappen är intryckt dvs)

    Edit, heter Day running lights i säkringsdosan
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    38
    plockat bort öglan och kollat att säkringen är ok men tyvärr funkar det ändå inte
    9-5 aero sc -04

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Samma problem för mig.. Har Tagit bort bygel. Stoppat isäkring framme i boxen i motorytrumme för Foglight och sen i bilen för säkrigen day running light. Det lyser på läge 2 när park e på men då går också halvljus igång .. Och med tändning går det på läge 1 och 3 då också med halvljus.. Jobbigt värre...


    Nårra tips?

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Funkar nu förresten..Tog bort byglingen som sitter på dimljusknappens sladdar.. Skit bra.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    148

    Dimljus saab 9000

    tjennare har en 9000 en 98a
    och undrar om de finns nån slags programering ja kan göra med mina dimljus fram för dom tänds bara när man slår på heljuset jag vill kunna tända dom när ja själv känner för de...
    och ja vet att de är olagligt med dimljus och halvjus men vill kunna om ja vill:P
    hade en 9000 en 96a för några år sedan den tände ja dimljusen på knappen

  14. #34
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    62
    Finns ingen programmering alls på en 9000, på dom var det "old school", inga styrdon och sånt, utan bara strömbrytare och reläer, så troligen har nån kommit på det uppenbara, dimljus fram är värdelösa, och kopplat om dom så dom lyser tillsammans med helljuset för att ha dom som extraljus (vilket dom inte heller gör nåt bra jobb som).

    Men om du vill ha tillbaka orginalfunktionen (som jag tror var att dimljuset tändes med intryckt knapp förutsatt att du hade p-ljus eller halvljus på) så får du lyfta på elcentralen under huven (den bredvid batteriet) och kolla om nån klippt och kopplat där, sen beror det på hur mycket man klippt och donat, eventuellt kan det vara så att man mixtrat med strömbrytaren i bilen också, så du får pilla ur den och inspektera också.

    Det bör ju synas om nån gjort om nåt, sen får du försöka återställa alltihopa, brukar gå rätt lätt om man har ett schema på hur det skall vara (kan fixa sånt om du vill). Annars så är det väl i stort sett att skarva ihop det som klippt itu, och koppla bort eventuella tillkommna ledningar och isolera dessa.

    /Mats
    /mvh m277

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    15

    Re: Dimljus saab 9000

    Snälla, låt bli att köra med både halvljus och dimljus Jag är närsynt, och jag störs rätt mycket av bilar som har bägge igång

  16. #36
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Dimljus saab 9000

    Jodu, jag tror faktiskt man kan programmera 9000 också. Antingen det, eller så finns det en instruktion för att klippa någon kabel så man kan ha p-ljus och dimljus samtidigt istället för med halvljuset.

  17. #37
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    62
    Klippa tråd, ja, programmera styrdon, nej, detta pga. att det inte finns några styrdon i en 9000, sådan kom först i ng900 (DICE och TWICE). Det finns styrdon i 9000 också, men det är för motor/tändning, ABS m.m., för belysning är det närmaste ett styrdon man kommer de glödtrådsvakter som sitter en i vardera änden av bilen, men dessa övervakar endast, dom styr inget.

    /Mats
    /mvh m277

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Dimljus saab 9000

    under batterihyllan finns en kontakt med en kabel som är byglad i kontakten ryck ur den så kan du ha på dimljus i vilket läge som helst..
    den är egentligen till för halvljusautomatiken men tar även bort "kravet" med helljus...


    //T

    Ps: har för mig att den byglade kabelns färg är Gul
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Dimljus saab 9000

    Är dimljusen monterade från fabrik kan du endast tända dessa med parkering, helljus eller ljuset avstängt.
    Haft 2 CSE -95 o -96 med originalmonterat.

    Min nuvarande CS-95 saknade dessa och täcklocken va för länge sen försvunna. Det va lättare att hitta hela dimljus, så de åkte på, plockade relä och knapp från skroten. Koppla in o allt funkade. Förutom att jag de facto kan sätta på dimljusen när jag själv önskar. I vilket läge som helst.

    Försökte få fram hur man gör för att spärra funktionen i halvljusläget så man inte får onödiga böter. Någon form av bygling på bilar med s.k. varseljusfunktion, men det kunde inte Saab-verkstaden fixa minsann.
    Använder dom nästan aldrig ändå.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393
    Skitsnack som vanligt.

    Min A50 har garanterat fabriksmonterade dimljus och jag kan köra med dimljus + halvljus om jag vill.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fördraget kablage för främre dimljus? NG9-3 -10
    Av Hemmansägaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-02-10, 13:31
  2. Hur dela skarvdon kablage dimljus/tempgivare
    Av Henket5-r i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 18:59
  3. Kablage Dimljus 9-5 -06
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 17:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 17:24
  5. [LÖST] Är det fördraget ledingar\kopplingar till elstolar? 9000
    Av netrodome i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 08:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •