Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Slutsteg, Kabeldragning och GeneratorLjud?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104

    Slutsteg, Kabeldragning och GeneratorLjud?

    Hej på er

    Nu äntligen har jag monterat/dragit kabel o allt till slutsteget och en Baslåda i min Saab 9000 CD , Allt lät bra på radio delen, lite brum med cd'n igång o sen startade jag bilen och BRUMM/VIIIIN... Generator ljud genom steget.
    Pluskabeln är dragen ifrån batteriet (16mm i diameter) in under locket (torpedväggen) in på högersidan igenom väggen och dragen under hela högersidan till bakluckan. Lågnivåkablarna är dragna helt på vänstersidan för att förhindra just brumm,generatorljud.. Jorden är jag inte helt säket på men har mätt + och - kablarna i bagaget och hade 12.60V samma som direkt över batteriet, så jag tycker det borde vara okey?

    Orsaken att +12V går på Högersidan är att jag inte hittade plats att dra den igenom på vänstersidan igenom torpedväggen.

    Här är iaf en översikt på kabledragningen.

    +12V (16mm)
    Lågnivå + Remote +12V
    Jordkabel (16 mm)



    Kan det räcka med att skaffa en sådan där lågnivåfilter , eller är det kabeldragnigen som ligger något känsligt?

    Tacksam för alla svar
    // Colan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123
    du kan ju alltid testa en annan jordpunkt, det är väl det lättaste att börja med..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Provade igår kväll att byta jorden till Bagagelåsets bultar (bara för att ha en bra jordpunkt) men det var ingen skillnad.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    46

    Kabel

    montera jorden framme på batteriet med så tror jag du får bort dina störningar.. har du bara 16mm2 så är det ju inte en så jätte stor utgift...
    SAAB 9000 Aero -93

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    129
    Jag jordade mitt steg på vänster sida under högtalaren och jag har inte märkt av några störningar

    / David

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Vad har du för lågnivåkablar? Bättre kablar ger mindre störningar...

    Mvh Marcus!!
    Marcus Lind

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Nu var det iofs 10år sedan jag micklade med 9000, men går inte alla kablar till bakljus och liknande på just vänster sida ?

    Prova dra lösa lågnivåkablar på utsidan bilen så får du ju veta om störningarna kommer från lågnivåkabeln eller jordningen.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Vad har du för lågnivåkablar? Bättre kablar ger mindre störningar...

    Mvh Marcus!!
    jag har boschmann

    /David

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Oki, Har ett MDS kablelkit så kvalitén borde vara okey.
    Mätte runt om bilen i jakt efter bra jordningspunkt Samma värden nästan överallt så joden verkar okey..

    Sen i sista sekund bestämde jag mig för att åka iväg till Bil(fel)Tema och kom precis när dom skulle stänga, Köpte ett sådant låpnivåfilter och 99.5% av störningarna försvann, hörs bara ytterst lite när man har min-volym på.

    Iaf en lösning på problemet

    // Colan - nu med ljud i bilen

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Som Saaboholic säger så går väl resten av bilens strömkablar på vänster sida??

    Det är ju långt ifrån optimalt att dra lågnivåkablarna tillsammans med andra strömkablar...


    Nackdelen med ett störningsfilter är ju att det filtrerar även en del av ljudsignalerna som går genom kabeln, så man tappar en del ljud genom att göra så.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    skulle nog dragit alla kablarna tvärt om.
    så strömmen på förarsidan och lågnivå på andra, funkar bra i ng900 iaf.

    jordpunkt använder jag en av lastöglorna till, vet dock inte om de finns sånna i 9000 med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Blir någ så att jag byter sida på kabeldragningen, orsaken var att jag inte hittade "pucken" för att gå igenom med 12v's kablen, men nu vet jag vart den är.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    OT: Vart har du hittat bilden, eller har du måhända gjort den själv?
    9-3 ss -03 Arc.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303
    Tjena!

    Ja har en 9000 cse som jag har dragit slutstegskablar i. Pluskabeln går på vänster sida dvs på förarsidan och lågnivå/remote på andra sidan, har inte ett enda generatorljud eller dylikt från mina högtalare, dock så är min lågnivårkabel väldigt grov och avskärmad.

    Mvh
    Christoffer
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Noddan: Photoshoppade lite på en bild blueprint bild av 9000 (google , blueprint , bilnamn )

    CPBBK84: Hur grov lågnivåkabel har du då? mina är om man säger 2ggr tjockare än vanliga audiokabel till datorn fast skärmade.

    Skall ta och vända sidornas dragning, kan säkert göra en hel del skillnad på ljudkvalitén och så kanske jag slipper lågnivåfiltret.

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Det jag märkte när jag höll på med slutsteg ( tidig kritaperiod) var att dyra steg hade ofta mindre störningar än "tjing-tjong" steg
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Noddan: Photoshoppade lite på en bild blueprint bild av 9000 (google , blueprint , bilnamn )

    CPBBK84: Hur grov lågnivåkabel har du då? mina är om man säger 2ggr tjockare än vanliga audiokabel till datorn fast skärmade.

    Skall ta och vända sidornas dragning, kan säkert göra en hel del skillnad på ljudkvalitén och så kanske jag slipper lågnivåfiltret.
    min lågnivåkabel är lika tjock som den till datorn har såna "hig end" kablar eller vad dom heter, men byta du sida o se till att jordningen e bra så ordnar det sig nog

    Mvh
    CHristoffer
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110
    För att lösa alla era problem..
    Så dra lågnivå kabeln i mitten av bilen. Det är kortaste väg att gå och det ligger inga ström kablar där.
    Att lägga den på vänster sidan är inte bra pga det alla säger, det ligger en massa ström kablar där!

    Att dra minus till batteriet är inte heller någon bra ide. Eftersom att minus ska gå så kort väg som möjligt, tillbaka till jord!! Det är ganska viktigt för att steget ska få den ström den behöver!

    Har kopplat några gånger i just 9000, så jag vet att det är en kanon bil att bygga ljud i. Det är lätt att greja i den också!

    Lycka till!!
    Mvh//Anders

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av agrrrr
    För att lösa alla era problem..
    Att dra minus till batteriet är inte heller någon bra ide. Eftersom att minus ska gå så kort väg som möjligt, tillbaka till jord!! Det är ganska viktigt för att steget ska få den ström den behöver!
    Där håller jag inte riktigt med. Har du anpassad kabel som klarar den effekt du har på steget och du drar en lika grov kabel till - fram på batteriet så har du ju lika bra jord (-), kanske tom bättre jord eftersom karossen kan ha högre resistans än en kabel. Men då bör man väl jorda allt som har med ljudet på denna kabel, såsom antenn, stereo och slutsteg.

    Mvh Marcus!!
    Marcus Lind

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110
    fråga de flesta, och dom kommer att hålla med. det tar längre tid å mycket mer jobb att dra fram kabeln. slipa rent från färg å skruva dit kabel i karosen så blir det optimalt.. helst ska ju inte kabeln vara mer än 30 cm.. men men, finns säkert olika metoder!
    alla sätt är bra, förutom de dåliga!

Liknande ämnen

  1. Kabeldragning strömkabel slutsteg NG9-3
    Av Kongo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-04-21, 07:28
  2. kabeldragning för slutsteg
    Av Jimmu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 23:21
  3. Generatorljud i högtalarna?
    Av paef i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 11:27
  4. Kabeldragning till slutsteg i 9000 -92
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •