Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vallsa kanterna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    102

    Vallsa kanterna

    Någon plåt verkstad i västerås som valsar kanterna. på väg att köpa en
    9-3 aero års 02. Tänkte köpa 19 tummare och det står i ocl brossons katalog att viss modefering krävs bak. Vad har ni för erfarenhet om detta. Har ni behövt göra det på era 9-3 or. Tänkte bbs challenge

    MVH:Pietro

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855
    Hade 19" BBS Challenge på en NG900 som var sänkt. Hade inga problem med att det tog i någonstans....

    MVH Bengan...
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Som jag fattat det så har 3dr-s bilar större hjulhus bak än 5dr-s bilarna.

    Varför, ptja.. fråga inte mig

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    102
    Vad hade du för dimension på fälgen samt däcken?

    MVH:Pietro

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag skulle då undvika att göra någon sådan modifiering av skärmkanterna bak å det längsta!

    SAAB har ett utmärkt rostskydd i sina bilar. I skärmkanten bak är innerskärm ihopsvetsad med ytterskärmen. Själva plåten tror jag är förzinkad och vad jag är säker på är att anliggningen mellan plåtarna är till effektivt tätad mot inträngande fukt.
    Resultat: Man kan räkna med att slippa rost under lång tid!

    Om du valsar skärmkanten (dvs böjer plåten med tvång) kan du vara säker på att du (eller nästa ägare) kommer att få problem med rosten förr eller senare! Möjligen kan du skjuta upp roblemet om du behandlar området professionellt och mycket noga efteråt!

    Per L

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Jag skulle då undvika att göra någon sådan modifiering av skärmkanterna bak å det längsta!

    SAAB har ett utmärkt rostskydd i sina bilar. I skärmkanten bak är innerskärm ihopsvetsad med ytterskärmen. Själva plåten tror jag är förzinkad och vad jag är säker på är att anliggningen mellan plåtarna är till effektivt tätad mot inträngande fukt.
    Resultat: Man kan räkna med att slippa rost under lång tid!

    Om du valsar skärmkanten (dvs böjer plåten med tvång) kan du vara säker på att du (eller nästa ägare) kommer att få problem med rosten förr eller senare! Möjligen kan du skjuta upp roblemet om du behandlar området professionellt och mycket noga efteråt!

    Per L
    Utmärkt rostskydd var väl ändå att ta i lite i överkant?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Vallsa kanterna

    Citat Ursprungligen postat av piii
    Någon plåt verkstad i västerås som valsar kanterna. på väg att köpa en
    9-3 aero års 02. Tänkte köpa 19 tummare och det står i ocl brossons katalog att viss modefering krävs bak. Vad har ni för erfarenhet om detta. Har ni behövt göra det på era 9-3 or. Tänkte bbs challenge

    MVH:Pietro
    Det är nog inte valsning som avses utan troligen modifikation av stötfångarkanten.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    E Larsson:

    Nu blir jag nyfiken! Vad vet du som inte jag vet? Berätta!

    Jag håller på att byta ena skärmkanten bak på min 9-3 -00 för att jag blev påkörd. När jag nu håller på att kapa bort dom buckliga plåtbitarna och ser hur det primära rostskyddet är gjort (det som är inbyggt i bilkonstruktionen) är min bedömning att det är mycket bra.

    Rostskyddet i form av dinitrolbehandling var däremot inte mycket att skryta med. Det täckte bara bakre halvan av skärmkanten. En trolig orsak är att mellan ytterskärm och innerskärm ligger en massa ljudisolerande grejor instoppade som är i vägen för en ordentlig rostskyddsbehandling! Dessutom är det alldeles för få hål gjorda i karossen för att kunna komma åt överallt och rostskyddsbehandla. Så är det väl i och för sig på alla bilar skulle jag tro. Tex på min BMW 3.0S -72 har jag borrat över 100 extra hål för dinitrolbehandling!

    Egentligen spelar det ingen roll om rostskyddet från början är bra eller inte. Valsar man kanterna kan inte jag se annat än att man skapar sig onödiga problem. Några exempel på saker som säkerligen kan (och kommer) hända är:
    - där själva valsningen görs måste plåt och färg vara utsatt för mycket högt yttryck. Säkert så högt att färg och annat riskerar att gå sönder! Inget skydd för plåten= stor risk för rost (dagens understatement)
    - valsningen går ju ut på att böja plåten. Med en sannolikhet gränsande till visshet riskerar färgen att spricka, släppa från underlaget el. dyl. Inget skydd för plåten= stor risk för rost.
    - Vid en valsning kommer plåtars ordinarie läge att ändras i olika utsträckning. Dvs från det läge då fabriken lade på tätningsmedlet i fabriken. Om detta tätningsmedel släpper från plåten eller spricker under denna bearbetning är risken stor att man får bar plåt och då ökar risken för rostbildning!
    - osv

    Per L

    Per L

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    102
    Vad tycker ni att jag ska köra för dimension för att vara på den säkra sidan. Ska köpa 8 tum eller 8.5 tum till en 9-3. Och i så fall hur breda däck ska jag ha samt profil. fälgar bbs chalange 19 tum

    MVHPietro

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •