Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Knacka av drivklockor OG900?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89

    Knacka av drivklockor OG900?

    Hej.. är mitt uppe i mitt första växellådabyte på min OG900 aero T16.

    Klippt och klistrat från popeyes sida:

    Har du fel klockor går dessa att byta rakt över ifårn gammal till ny låda. dock måste du vara nog med shimsningen. du får ha ur klockrona. lossa låsringen på insidan och knacka ur själva klockan ur lagerfästet. sen i med den andra klockan i lagerfästet och lås med låsringen. detta för att du ska ha samma lagersäte på rätt låda, då dessa är shimsade till rätt spel.
    Alltså.. På den nya lådan (med fel klockor) jag har ska jag lossa bultarna till "klockhuset". lossa låsringen och sen knacka på utsidan av själva klockan tills den lossar. Sedan göra samma sak på den gamla lådan med rätt klocka. Sen sätta den gamla klockan(klockorna) på den nya lådans "klockhus" och behålla dess shimsning och allt?.. behöver man "knacka" på klockan för att få dit låsringen oxa antar jag?..

    Vill bara ha lite mer klargörande om detta är rätt sätt att gå tillväga.

    Tacksam för svar.

    [/quote][/code]

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497
    Bara att lossa det ena "klockhuset" (inte båda på en gång, då faller diffen ned!). På innsidan av klockhuset, rundt axeln, sitter en låsring som måste lossas. Efter detta är det bara att knacka ut axel/klocka. Når man ser det, så är det lätt att förstå. Men vad som inte står på Popeyes sida är att när du skal knacka inn den nya klockan, så kan lagret nede i klockhuset följa med (inte bra). Det bästa är att ha ett rör med samma diameter som innerbanan på lagret och på det sättet pressa huset på axeln/klockan. Sedan måste man vara lite varsam med shimsen när man skruvar klockhuset på plats. Dra åt med 25-28Nm.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89
    Ok, tackar för det.

    Rev isär det idag och fann oxa att båda "6006" lagren (de som man skulle akta sig för att knacka ur när man knackar i klockan). Blir ett par nya imorrn samt ett par nya tätningar. Ska nog få fjutt på denna lådan trots allt

Liknande ämnen

  1. Förstärka drivklockor og900 - hur?
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-16, 03:58
  2. drivklockor og900
    Av eklund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 19:10
  3. Samma tripod till drivklockor og900, ng900, 9000 och og9-3?
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 12:16
  4. Knacka ner tändstiften
    Av Incredibool i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 12:43
  5. Drivklockor/axlar från automat passar på manuell? og900
    Av David V i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •