Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Drivknut eller lager???

  1. #1

    Drivknut eller lager???

    Har problem med att min 9-5 -03 på 9.000 mil vibrerar när jag svänger höger. Det känns som om högra framhjulet ”vobblar” när jag svänger. Detta uppkommer endast när jag kör typ över 50-60 km/h annars märks ingenting. Jag har heller inget oljud utan endast vibrationer.

    Ena verkstaden säger att det troligen är drivknuten som gett upp, den andra verkstaden att det kan vara ett lager.

    Vad skall jag tro? Någon som har haft liknande problem och/ eller som vet vad det kostar att byta detta, dvs. drivknut eller lager?

    Tacksam för svar.

    Mvh

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Drivknut eller lager???

    Citat Ursprungligen postat av Vector1
    Har problem med att min 9-5 -03 på 9.000 mil vibrerar när jag svänger höger. Det känns som om högra framhjulet ”vobblar” när jag svänger. Detta uppkommer endast när jag kör typ över 50-60 km/h annars märks ingenting. Jag har heller inget oljud utan endast vibrationer.

    Ena verkstaden säger att det troligen är drivknuten som gett upp, den andra verkstaden att det kan vara ett lager.

    Vad skall jag tro? Någon som har haft liknande problem och/ eller som vet vad det kostar att byta detta, dvs. drivknut eller lager?

    Tacksam för svar.

    Mvh
    Låter ju mer som om ett däck skulle kunna vara paj
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    Ja det är ju svårt att veta, antingen är det ju en drivknut eller hjullagret slår ett slag för hjullagret...
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    hallå kan tipsa om en tråd som jag håller på med just nu med samma fenomoen som det...
    "Rycknigar i ratten" ligger en bit ner i listan nu

    Verkar som du och jag har samma problem (känner igen den där vobblande beskrivningen)!
    Det som är gjort på min bil än är att kolla däcken och de verkar sjysta, och sen har det rivit och slitits i framvagnen och allt som brossan (bilmeck) kan hitta är att vänster drivaxel glappar misstänkt mycket så en ny inre drivknut ligger för byte, kommer att ske på torsdag och allt går som det ska.

    jaja finns mer spekulationer att läsa i min tråd.

Liknande ämnen

  1. Löst lager på inre drivknut/tripod
    Av Wickström i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 23:44
  2. Hjullager eller utgående axelns lager i lådan??
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 13:39
  3. Missljud från lager eller bromsar???
    Av potti i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •