Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjälp med koppling av CarGuard-larm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54

    Hjälp med koppling av CarGuard-larm

    Jag har kommit över dosan som ska sitta i framrutan och blinka från ett CarGuard-larm och tänkte göra mig ett fusk larm, dvs. sätta fast blink-dosan på framrutan och klistra på CarGuard-klistermärken på bilen.

    Problemet jag har nu är att jag inte riktigt vet hur jag ska koppla.
    Från blink-dosan/glaskross-sensorn grå det fyra sladdar, vit, grön, gul och brun.

    Eftersom jag inte ska använda glaskross-funktionen utan bara vill ha den till att sitta och blinka så förmodar jag att jag bara behöver använda två kablar av dessa, är det korrekt och vilka kablar ska jag i så fall använda (vit och brun?)?

    Hur mycket ström ska jag mata blinkdosan med (12 volt direkt från batteriet verkar lite mycket men det kanske ska vara så)?
    Förmodar dessutom att blinkrelät (eller vad det är som får dioden att blinka) sitter i dosan som man sätter i framrutan. Är det rätt?. Där kanske det också sitter ett motstånd så det bara är att mata dosan med 12 volt?

    Blinkdosan ska jag sedan koppla till "Extra"-knappen som jag satt in i bilen. Den kan jag då trycka in för att få "larmet" att börja blinka.
    Vilka stift (4,5,6,7, i Extra-knappen jag ska använda för att få den att fungera som en av/på-knapp?
    Vore tacksam om någon kunde räta ut mina frågetecken.
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    STHLM/Huddinge Medlemsnr: 5631
    Inlägg
    423
    Börjar med den enkla delen, stiftens funktion i "extra"-knappen:

    Stift1: Tomt
    Stift2: Tomt
    Stift3: Tomt
    Stift4: (+12v) ström till kontrollampa (Kopplas helst via reostaten (dimmern))
    Stift5: (- negativ jord) till kontrollampa
    Stift6: Extra stift för inkoppling av extra kontrollampa (ger +12v) (du behöver inte ha den... är till för extra kontrollampa...
    Stift7: (+ 12v) inkommande ström.
    Stift8: (+ 12v) utgående ström.

    Har dock ingen anning om vilka kablar du skall använda från dosan med de två dioderna. Går väl och lyfta bort den röda kåpan och sen spräcka isär dosan om jag inte missminner mig.

    LARS H

    p.s ska du vara uppe i åre jul/nyår? e du där nu?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Skulle inte tro att du får blink bara genom att koppla in blinkdosan rätt av. Jag tror nämligen att blinket sitter i själva larmet. Dessutom så är risken stor att du knäcker dioden om du kopplar in rakt av. Prova att koppla in dosan på ett 1,5 volt batteri för att se hur mycket det lyser. Lyser det kraftigt på enbart 1,5 v så måste du ta ner spänningen med ett motstånd.

    Men om om blinkdosan bara har en enkel lysdiod så finns det en enkel fix att få till ett blink. Du kan köpa en blinkande lysdiod och koppla den i serie med dioden i dosan .
    Håll ordning på riktningarna annars blir det inget alls........
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Har testat lite nu med min statuspanel och kommit fram till följande..
    Statuspanelen klarar 12V utan problem.
    Lägger man 12V på den bruna kabeln från statuspanelen och jord på den vita så blinkar dioderna till en gång. Men försöker man koppla in en blinkdiod framför statuspanelen (för att få pulserande ström) så blinkar bara den lösa dioden före statuspanelen och inte själva panelen. Mycket märkligt.
    Vet inte hur jag ska lösa detta riktigt. Vill inte bryta upp statuspanelen heller då den kostar ca 600kr lös.

    Har iofs inte provat att lägga dioden efter statuspanelen. Ska prova det i kväll men är inte allt för optimistisk.

    Någon som har något mer bra förslag på hur jag kan få statuspanelen att blinka utan att ha resten av larmet inkopplat?


    LarsH: Tack för förklaringen av stiftens funktion i "extra"-knappen!
    Är på väg upp till Åre, åker innan helgen, så jag kommer vara där över jul/nyår. Ska köra taxi (gula bilarna) hela säsongen så om du är där uppe något så hör av dig! Är du där under nyår så kanske du t.o.m. kan få äran att åka taxi ner till Bygget (Hygget?) på kvällen och sedan hem igen på natten vilket är få förunnat! Om du ska upp, mellan vilka datum kommer du vara där?
    Sen hittade jag en julklapp till dig när jag höll på att rensa i garaget igår från Mazda-tiden, en momentnyckel!
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

Liknande ämnen

  1. High-voltage coil betyder? larm koppling
    Av Mr_Andersson i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 18:08
  2. Någon som vet hur Carguard larm fungerar ???
    Av xor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 15:43
  3. Omkoda org larmfjärr till Carguard, möjligt?
    Av mps i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 21:15
  4. LARM-HJÄLP!
    Av Bullit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •