Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Klen och ryckig 9-5 -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Klen och ryckig 9-5 -00

    9-5 -00 2.0t 13500mil rycker och är klen på lågvarv. När man närmar sig 3000-3500rpm så kommer "kraften" (lite som ketchupeffekten på gamla 99 turbo).
    Detta fenomen uppträder oavsett varm eller kall motor och oavsett väderlek/temperatur. Vid jämngas eller tomgång märks inget utan bara vid gaspådrag och ingen "check enginge" eller liknande uppkommer heller.
    Vad är problemet, hilfe, hilfe!!?

    Har försökt söka på forumet men antingen är det fel på sökfunktionen eller så min dator för den vägrar söka på fler ord än ett...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 187
    testa med nya stift till att börja med.

  3. #3
    Har fått precis samma problem på min 9-5 nu, håller man jämn gas så går den bra men om man ger fullt mellan 3000 och 4000 rpm så rycker det väldigt mycket (efter 4000 rpm går den bra). Jag provade att rengöra luftfiltret (K&N) och trodde att problemet var löst då bilen gick som den skulle efter det, givetvis så var den glädjen kort då problemet kom tillbaka nästa gång jag var ute och körde.

    Vad jag har förstått på tidigare trådar så är detta det första man ska göra.

    1. Byt stift
    2. Kolla slangar för brott etc
    3. Byt DI

    Är det någon som har några andra tips?
    9-5 2,3t -00 Steg 2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    97
    Lustigt, har fått precis samma symptom på min bil idag, den små rycker en hel del tills man får lite varv på den, då går den som ett skott igen. Bytte DI förra veckan, så den hoppas jag verkligen på att det inte är igen. Tänkte testa med nya stift o se om det löser det hela. Ni andra kan ju säga till när ni lyckas få till era bilar och vad felet var.

    Som tidigare talare sa, kom vädligt gärna med andra tips än dom nämnda.
    SAAB 9-5 2.0t -06

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 187
    Jag har med samma fel.
    Det enda ja inte har bytt på 9-5 är DI-kasseten så får väl ta och test byta den.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    97
    Har nu testat att byta stift, men helt utan resultat. DI'n bytte jag som sagt för en vecka seda så den bör ju inte vara kass. Hittar heller inga brustna slangar eller liknande. Läste någonstans i forumet att en kass lambda kunde ge liknande syndrom, någon som kan bekräfta detta? och går det isåntfall att mäta upp den på något sätt för att testa funktion?
    Andra tips som leder till att jag blir av med ryckningarna är väldigt välkommna
    Kan tillägga att jag uppgraderade den till steg1 så sent som i fredags förra veckan, bilen gick bra över helgen men sen började problemen, nåt som kan ha skitit sig tack vare uppgraderingen?
    SAAB 9-5 2.0t -06

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    Citat Ursprungligen postat av Nord_
    Har nu testat att byta stift, men helt utan resultat. DI'n bytte jag som sagt för en vecka seda så den bör ju inte vara kass. Hittar heller inga brustna slangar eller liknande. Läste någonstans i forumet att en kass lambda kunde ge liknande syndrom, någon som kan bekräfta detta? och går det isåntfall att mäta upp den på något sätt för att testa funktion?
    Andra tips som leder till att jag blir av med ryckningarna är väldigt välkommna
    Kan tillägga att jag uppgraderade den till steg1 så sent som i fredags förra veckan, bilen gick bra över helgen men sen började problemen, nåt som kan ha skitit sig tack vare uppgraderingen?
    Lmm eller vevaxel givaren är heta tips

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    97
    Okej, går det på något sätt att "test" dom eller är det bara byta ut och testa som gäller?
    SAAB 9-5 2.0t -06

  9. #9
    min 9-5 99 hade precis samma problem ryckte som f-n när man tryckte på fullt speciellt på 4-5an. dock hade jag tur och det var ett par nya stift som behövdes så nu går den som den ska.
    jag hittade nåt här när jag sökte förut och det var nåt med spjällhuset (kan det heta så?) som kan strula.
    nån annan mer bevandrad kan väl utveckla det hela mer!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Kontrollera erat grundladdtryck, då alla 9-5ors orginal wastegatefjäder gärna tappar orken.
    Kan bara kontrolleras på ett sätt, och det är med en vackum/tryckpump med graderad tryckmätare. Anslut denna till wastegaten och pumpa upp tryck och sluta omedelbart när du ser wastegatearmen röra sig. Då har du ditt grundladdtryck på mätaren. Ska vara orginal 0,4bar för GT17 och 0,45bar för TD04 (aero). Skulle nog rekommendera att höja till 0,5bar om det är mer än steg 1 på bilen, då dom har en tendens att tryckas öppna av avgastrycket på högre varv annars.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    är ni säkra på att inte avgassystemet kan vara täppt lr liknande, det kan nämligen lossna innuti och det gör i sin tur att bilen tappar effekt.

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Kan mycket väl vara avgassystemet som är täppt, men kontrollen av GLT påverkas inte då detta ändå görs utan bilen igång.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Kan mycket väl vara avgassystemet som är täppt, men kontrollen av GLT påverkas inte då detta ändå görs utan bilen igång.
    Borde inte bilen gå dåligt på varvtal över 4000 om avgassystemet är täppt?
    9-5 2,3t -00 Steg 2

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Kontrollera erat grundladdtryck, då alla 9-5ors orginal wastegatefjäder gärna tappar orken.
    Kan bara kontrolleras på ett sätt, och det är med en vackum/tryckpump med graderad tryckmätare. Anslut denna till wastegaten och pumpa upp tryck och sluta omedelbart när du ser wastegatearmen röra sig. Då har du ditt grundladdtryck på mätaren. Ska vara orginal 0,4bar för GT17 och 0,45bar för TD04 (aero). Skulle nog rekommendera att höja till 0,5bar om det är mer än steg 1 på bilen, då dom har en tendens att tryckas öppna av avgastrycket på högre varv annars.
    Får ta och mäta upp den och se, men: Om nu wgn ev. öppnas pga avgastryck som du säger, borde väl bilen tappa allt ladd och gå som en påse grus vilket inte är fallet då bilen spinner på helt utan ryck över drygt 4000rpm. Eller är jag helt ute o cyklar nu
    SAAB 9-5 2.0t -06

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    den behöver inte tappa särskilt mycket tryck, brukar handla om 0.2bar-0,4bar, men den tappar flöde vilket är det mest vitala. Nej det rycker just där bilen är som vridstarkast, och brukar gå bättre på högre varv, med små svartpuffar från avgasaröret.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    97
    Okej, tack. Då vart jag lite klokare. Får försöka leta upp någonting av "provtrycka" wgn med imorgon och se vad jag kommer fram till.
    SAAB 9-5 2.0t -06

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Bra tråd! Jag har nämligen EXAKT samma problem! Jag har inte undersökt DI och vacuum-slangar osv. men jag har exakt samma symptom.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    97
    Hur går det för er? har ni kommit till rätta med problemen mera bilar?
    Jag tänkte ev. lämna in min för felkodskontroll nästa vecka, då jag inte får tag på några utbytes delar mm att prova med. Har åkt ner till halmstad över helgen och påvägen ner så upplevde jag till och från att bilen var helt mer eller minre helt ryckfri under flera mil, men började sedan rycka o ha sig igen. Aldrig ska man få vara riktigt glad
    SAAB 9-5 2.0t -06

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 187
    nej min bil har inte blivit nått bättre har iofs inte gjort nått åt det än då jag inte kör med den. men min far åker i den och han klagar på det.
    //Rikard

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    97
    Tar väl o forsätter tråden o skriver ett par rader till.
    Tankade Shell V-power igår på kul för att testa, varpå jag upplever att mina ryckningar mer eller mindre försvunnit, man känner endast av ett par små ryckningar väldigt sällan. Visste man inte om att dom fanns skulle man nu inte märka av det. Hur kan detta komma sig nu, att den ryckfritt på jusst v-power?
    SAAB 9-5 2.0t -06

Liknande ämnen

  1. NG9-3 tid som är klen under 2 000 rpm
    Av andreasdea i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 18:58
  2. 19T är aero koppling för klen?
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 09:12
  3. för klen 3,6s 100-150
    Av Erik Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 23:10
  4. Klen Tryckklocka?
    Av Sterran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 17:21
  5. Klen handbroms vid bes, fixas hur? (99 -84)
    Av Olle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •