Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Uppgradering av Bromsar 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    37

    Uppgradering av Bromsar 9-5

    Har en 9-5 2,3 -00 Steg 2 automat och jag anser att den är tungbromsad. Det märks tydligt när man åker motorväg med lite last och måste bromsa hårt, händer inte alls vad man vill. Nu till frågan: Hur ska man prioritera uppdatering, skulle vilja klara en budget på ca 3000 och vill helst inte uppdatera vinterfälgarna till större än 15 tum. Finns det något att göra? Skulle det göra någon skillnad att tala om om man bara byter till bättre belägg, eller är det ett krav att byta till större skivor?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 354
    Skaffa bättre skivor och belägg typ blank diomond eller andra paket som finns att köpa med standard skivornas mått.

    Finns bland annat på speedparts eller mekonomen m.fl.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    37
    Ja, jag vet att det går att köpa dessa kit, men hur står sig dem jämfört med att köpa större skivor. Ger det tillräckligt med effekt i förhållande till pris att göra på det sättet?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 354
    De beror ju helt på vilket kitt du köper och vilken prisklass du lägger dig på.
    I vissa fall är de likvärdigt ibland sämre men du ska ju först överväga för och nackdelar jämfört större bromsar mot att uppgradera till bättre skivor och klossar.
    När de gäller inköp kan de till och med bli dyrare med att behålla orginal beroende på vad du väljer.

    // Fredrik
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Du kan ju börja med att byta bromsvätskan till fräsch om det var länge sedan, en sådan enkel sak kan göra under på bromsförmågan.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 085
    Som sagt ovan, ny bromsvätska och stålomspunna bromsslangar skulle jag börja med.

    Det borde göra skillnad.
    Sen någon typ av slitzade orginalstora skivor, eventuellt med lite hårdare belägg.

    Skall du ha bättre än det så åker du på större grejor = större fälgar,

    nästa steg blir då orginal 9-5 aero ok och skivor, men då åker du nog på 16" fälgar som minimum.
    Mats Fhinn/3499/

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    37
    Så en sådan setup: Aero bromsar är alltså bättre än ett bromskit med exempelvis EBC ventilerade 288 mm skivor och green stuff belägg?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av tompa_
    Så en sådan setup: Aero bromsar är alltså bättre än ett bromskit med exempelvis EBC ventilerade 288 mm skivor och green stuff belägg?
    Jo men aerobromsar kräver 16" som minst och det ville du ju inte ha.
    Om du inte skall köra bana utan bara inspirerad vägkörning så skulle jag rekommendera att börja med vanliga skivor, sjysta belägg (EBC GreenStuff tex) och fräsch bromsvätska.

    EDIT: Kör själv med liknande setup förutom att jag har slitsade skivor men det är mest om man gör flera kraftiga inbromsningar som det kan göra lite nytta annars är det mest för utseendet

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    441
    Här finns lite ang. uppgradering av bromsarna.

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...=ferodo+ds2500
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    13
    På 9-5 Griffin(V6) sitter dt 308mm skivor fram (samma storlek som Aero) och där passar 15" orginal plåt utan problem... skillnad på ok?
    ZizkoRacing

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av zenzizko
    På 9-5 Griffin(V6) sitter dt 308mm skivor fram (samma storlek som Aero) och där passar 15" orginal plåt utan problem... skillnad på ok?
    Kan då aldrig tänka mig att man får på 15" över aero bromsarna

    Oken är samma, okhållaren och skiva skilljer
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av zenzizko
    På 9-5 Griffin(V6) sitter dt 308mm skivor fram (samma storlek som Aero) och där passar 15" orginal plåt utan problem... skillnad på ok?
    Antingen har du en av dom få med 290 mm skivan eller så är det 16" fälgar du har!

    En 15" fälg har ca 300 - 320 mm fritt inuti 308 skivan med ok bygger drygt 350 mm vilket är precis vad som ofta går in i 16"

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av tompa_
    Så en sådan setup: Aero bromsar är alltså bättre än ett bromskit med exempelvis EBC ventilerade 288 mm skivor och green stuff belägg?
    Ja det är helt klart bättre! En större skivdiameter ger störra bromsande moment av samma pålagda bromskraft!
    Oftast gör det ingen skilnad i moment om du byter till slitsade skivor o bättre belägg i samma storlek!
    Det enda som blir bättre är att den bromskraft som redan finns med välfungerande orginalgrejor bibehålls vid högre tempraturer som kommer av hårda alt långa upprepade inbromsningar.

    Antingen ser du till att du har friska orginalgrejor (budgetvariant) eller så byter du till Aerons skiva och bygel. Oket behöver ej bytas!

    Kolla på sdcc.se dom brukar ha grejor. annars runt 3500 kr på saab för 308 skivor o bygel

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 740
    Medlem#
    10798

    Re: Uppgradering av Bromsar 9-5

    Citat Ursprungligen postat av tompa_
    Har en 9-5 2,3 -00 Steg 2 automat och jag anser att den är tungbromsad. Det märks tydligt när man åker motorväg med lite last och måste bromsa hårt, händer inte alls vad man vill. Nu till frågan: Hur ska man prioritera uppdatering, skulle vilja klara en budget på ca 3000 och vill helst inte uppdatera vinterfälgarna till större än 15 tum. Finns det något att göra? Skulle det göra någon skillnad att tala om om man bara byter till bättre belägg, eller är det ett krav att byta till större skivor?
    Är bilen så tungbromsad så kanske du skulle börja med att kolla hur det står till med bromssysemet för så tungbromsad ska ju inte bilen vara. Du har ju ett bromsservo som ska förstärka bromskraften och fungerar inte denna som tänkt så blir 1,7 ton Saab mycket tungt att hejda.

    Det som annars påverkar bromskraften är storleken på skivorna och friktionskoefficienten mellan skivor och belägg. Ett par bra belägg från ex. Ferodo kostar dock 2000-3000 kr, nästan hela din budget. Då behöver dessa dessutom inte heller ge bättre bromsprestanda med kalla bromsar, utan skillnaden kommer först då bromsarna blir varma.

    Stålomspunna bromsslangar reducerar slangarnas expansion vid tryck vilket gör att pedalkänslan förändras, men bromsprestandan blir i sig inte bättre.

    En bra bromsvätska, ex. Motul RBF600 är inte så dyr. Men den förbättrar inte bromsprestandan, det den gör är att motverka att du tappar bromsprestanda då bromsvätskan blir varm.

    Tror även en bakre spoiler eller vinge skulle kunna göra lite nytta för bromsprestandan i högre hastigheter då en framtung 9-5 blir ganska lätt i baken vid en kraftig inbromsning.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    661
    Medlem#
    7641
    Aero-skivorna i original kräver minst 16 tum (standard är 17).
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    13
    har 15" fälgar, dt kanske är så att jag har 290mm och isåfall finns dom bara att köpa via saab? SP har dom inte iaf. kanske är en bra lösning för dom som vill åka med 15"??
    ZizkoRacing

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069
    Slitsade skivor från Ebc? och Ferodos DS2500 belägg, sen blir det kalas fast det blir nästa dyrare med beläggen än skivorna
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. Uppgradering bromsar 9-5 04
    Av MrStcs i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 17:25
  2. [LÖST] Uppgradering bromsar fram o bak OG9-5 -01 till Aero bromsar
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:56
  3. Uppgradering av bromsar 9-3SC
    Av Barra i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 07:34
  4. Uppgradering bromsar 9-5 2.0t M98
    Av Bjorn_L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 09:21
  5. uppgradering av bromsar.
    Av wiellen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •