Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hjälp med "rasad" 900 i 2,0 -97 i UpplandsVäsby?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122

    Hjälp med "rasad" 900 i 2,0 -97 i UpplandsVäsby?

    På väg hem efter 13 timmars arbetspass. Kör på vägen hem och bilen börjar gå "tungt" dvs som om den körs i vattenpöl. Viker av efter ca 5-600 meter och trycker ner kopplingen för att stanna-bilen dör och går ej igång.
    Går ut, kollar kylarslangar, oljan, batteriet, kablage med mera men hittar ingenting.
    Provar att starta upp den igen och den startar direkt men knackar något fett i motorblocket. Stänger genast av och funderar en stund.

    Provar igen och då går den igång och går som den skall med ett lätt tickande.Allt låter således ok och jag provar försiktigt att köra iväg....men kommer inte långt (ca 1km max)förrän jag hör knackandet återkomma och öka eftersom så jag stannar, parkerar på vägrenen och stannar bilen.

    Fixar trailer med mera , tar hem bilen och låter den stå hemma över natten. På morgonen så provar jag att starta den igen och den låter fint med endast ett lätt tickande igen...Allteftersom bilen börjar bli "varm" (ca en minut eller två) så börjar knakcandet att komma tillbaka och öka i styrka så jag stänger genast av, ser då lätt rök komma från motorutrymmet...inga mängder dock.

    Så nu står bilen och startas inte förrän jag vet vad felet är och det åtgärdats.
    Jag har alltså inte kört länge med bilen efter den stannade första gången men vet ej hur länge knackandet fanns första gången då det var under körning med stereo på i bilen....Provstarterna har varit korta och endast för att försöka höra lite mer exakt hur det låter och varifrån.
    Fel:
    Nupit/skurit?
    Är det lösa ventilsäten på SAAB och kan ett eller flera ha lossnat?
    Kan ventil/erna ha gått?
    Något lager som gått?
    Skjutit en kolv eller flera?

    Den var ej tom/lite olja och kylarvatten finnes, således inget sådant "fel".

    Alla tips välkommna och om någon SAAB kunnig bor runt Väsby tas tacksamt ett kunnigt öra emot samt tips och råd samt ev hjälp med att åtgärda problemet!!

    Mvh/Roger
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    De finns väl några saker som kan ha hänt.
    En sak är att lagret mellan vevstaken och vevaxeln som håller på att gå.
    Har du tur har inget hänt utan de är bara att fixa till.

    Men blev bilen väldigt kraftlös när de hände eller lät de bara?
    Sen är de ju att kolla upp ventiltryckare så de inte är dom men ventilerna låter som ett väldigt långskott om de inte hänt nått med ventiltryckarna.

    Men kolla även så du inte har problem med oljetrycket för de kan bli att de knackar om du inte har rätt oljetryck men i och med att du stannar så fort bör de heller inte ha hänt nått.

    Se om du kan kontrollera detta så ska du se att du hittar felet snart.

    // Fredrik
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    vevstakslagret har jag också funderat på men glömde skriva det :-)

    Jag får riva upp skiten och se vad jag kan hitta.

    Det som hände då bilen pajjade var att jag körde i ca 110-120 på E4an...och bilen kändes som om man körde genom en vattenpöl..den gick "trögt" ett par sekunder. Sedan gick den bra igen ett par kilometer så jag trodde först den misstände eller nåt bara. När den så började gå "trögt" igen så svängde jag av vägen och skulle stanna. Då jag tryckte ner kopplingen då så dog den direkt och gick ej att starta upp. När den sedan stått en fem minuter så startade den utan problem och lät inte konstigt alls först..så jag provade köra iväg men kom inte mer än en kilometer innan det började igen.
    Det låter som om något går väldigt tungt och kärvar liksom...så jag tänkte att om oljebyten ej skötts så kanske oljekanalerna kladdat igen och det därigenom blivit problem med smörjningen? Jag köpte den för bara en månad sedan och skulle göra "service" nu i helgen med byte av all aoljor och remmar...men hann nu tydligen inte ens dit*suck*
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Drar den mycket bränsle när de händer?
    Har du en DI kassett?
    Jag nästan misstänker att de kan vara nått med tändningen och bränsle systemet istället.
    För är de nått med ett lager så blir de bara sämre och inte bättre.

    // Fredrik
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    om den drar mycket bränsle vet jag ej för jag kör ju inte med den. Tro mig..det låter inte kul i motorn ;-)

    Det som gör att jag tror att det kan vara nåt med lagren är att metall expanderar ju och drar ihop sig vid kyla/värme. Säg att det inte är påfrestning vid kall metall så då låter det inte så mycket utan den låter rätt ok...sedan när den värmer upp så blir ju metallen varm vilket leder till mer friktion och då sätter det igång. Jämför vid en kolv som går het och nyper....Eftersom den låter ok just vid start och en eller ett par minuter efteråt för att sedan börja knacka mer och högre eftersom......
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Kan vara ett lager då.
    Men de är ju att riva och kolla.
    Oftast är de inte mycket mer man kan göra utan att få veta exakt.
    Har själv skrotat en bil då jag har haft ett lager i motorn som skar.

    // Fredrik
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    33
    Jag hade liknande symtom på en 9000 90. Efter litet koll kunde konstateeras att oljepumpen hade pajat.
    Ny pump, nytt filter och ny olja och allt fungerade finfint.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Hur har det gått ?
    Hinner inte med allt.....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    inte rivit ännu, har en bil till så det är ingen panik men ska koll aite i helgen. Återkommer i ärendet ;-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Citat Ursprungligen postat av GST Spyder
    inte rivit ännu, har en bil till så det är ingen panik men ska koll aite i helgen. Återkommer i ärendet ;-)
    Inget nytt ???
    Hinner inte med allt.....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    nyaste info är väl att jag tog upp ventilkåpan...fick en smärre chock då jg såg oljan och området vid kamdreven
    Tror inte den bilen sett ny olja på väääääääldigt länge, vilket är typiskt då jag såg att den var dålig men skulle ju byta två dagar efter detta hände. Tyvärr tror jag inte det hade hjälpt då jag är rätt säker på att den dåliga oljan i redan har ställt till med problemet..Mer som sirap än olja tyvärr så motorn e nog inget att renovera i alla fall.

    Har fått tag i en motor med ca 12 000mil komplett med topp, grenrör, insprutning och allt...8000:-, är det vettigt pris?Om någon har en motor som passar över så tas tips tacksamt emot :-)
    Bästa är nog att köpa den och byta hela motorn...
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Tycker det var ett halvbra pris. Finns det servicehistorik på motorn/bilen den satt i? Skulle jag kolla iaf. Skriva ett riktigt kontrakt att den tas tillbaka om det slamrar i den oxå. Tyvärr e det ju inte så bra utbud på motorer till denna modell just nu. O kolla me putte om han eller nån i väsby/vallentuna kan hjälpa till me bytet oxå.

    Ba tipsa asså som väsbyit vetu.

    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    Hål i blocket var det minsann. Såg det idag då jag äntligen kollade på bilen igen. Kikade aldrig ens där förra gången då jag rev ventilkåpan*skratt* hålet var under/bakom grenröret.
    Nytt block beställt av Fredde1 här på forumet så hoppas det blir bra sedan då.Toppen o allt ser helt ok ut i övrigt.

    Skall också på med nya sidokjolar samt fångare, orginal utan dimljus o det ser inte så heta ut*skratt*
    Möjligtvis på med större/nyare fälgar med så är den god nog att åka omkring i sedan :-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Byt helst toppen också, kan vara fina revor i överfallen till kamaxlarna, och mycket gojs i oljekanalerna i toppen.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    ska självfallet kika på allt i toppen med o se hur den ser ut ;-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    kollat på toppen nu med och finns inte ett märke eller några nötningsrevor i den överhuvudtaget. Ser väldigt fin ut faktiskt så den åker nog på igen.Den är tvättad in och utvändigt och jag kan inte se någon som helst skada/nötning någonstans. Bytte kamdreven dock då splinsen var lite skadad på det ena...

    Kvar att göra:
    Lyfta motorn, byta block.I med skiten igen.
    Skall ev byta koppling på en gång då man ändå har allt nere.

    Efter detta så är bilen alldeles för fint skick på för att sälja så jag blir nog fast med denna ett tag :-) Behöver bara ett nytt kolpaket på den och fälgar så den ser fräschare ut ;-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    så idag rev jag allt ink oljetråget och se vad hittade jag där?
    Jo två krokiga bultar och två lösa muttrar som kom från fyrans stake/kolv.
    Mest troligt har väl tidigare ägare skruvat i den och inte dragit saker på rätt sätt så mutrarna till underdelen på stakens fäste runt veven har skruvat upp sig och allt har sedan helt enkelt släppt:-(

    Nya blocket är på väg in , har satt dit kopplingen och skall på med lådan senare idag, hoppas det går bättre denna gång det skruvas i den ;-)

    Stort tack till Fredde1 för blocket och för hjälpen med div frågor :-)

    Återkommer sedan om jag lyckas med allt och får igång bileländet igen!! *skratt*
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

Liknande ämnen

  1. "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "bli
    Av flash_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 17:50
  2. Rasad turbo, "ny" på väg. Vad mer behöver göras?
    Av Fnord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 23:37
  3. Hjälp CHECK ENGINE 9000 "FIXAT""
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •