Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nån som har en subwoofer till 9-5, kombi, -00, dragning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Nån som har en subwoofer till 9-5, kombi, -00, dragning?

    Den har artnummer: 4711594 med konsol med artnummer 4947263

    Gärna med ram: 5099593 och galler: 5099577

    Har provat att leta efter den på bildelsbasen men verkar inte finnas att få tag i.
    Nån som besitter en sådan?
    Nån som vet var den finns i övrigt?


    http://hem.bredband.net/poker2/subwoofer.jpg

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Ring 0520 - 47 26 25 så fixar dom nog fram en.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Ring 0520 - 47 26 25 så fixar dom nog fram en.
    tackar, skall prova ringa dom!

    Nu förutsatte jag så självklart att kabeldragningen är klar och att det finns kabel där subbasen skall sitta och det stämmer väl?
    Måste jag sedan fixa en AS3-förstärkare eller kan man fixa ett annat steg för drivning av basen?

  4. #4
    Det sitter med stor sannolikhet ingen kabel till sub basen detta pga att det inte marknadsförs någon uppgradering.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Det sitter med stor sannolikhet ingen kabel till sub basen detta pga att det inte marknadsförs någon uppgradering.
    Då får man dra en egen kabel, att synka ihop subbasen med det befintliga systemet kan ju inte vara så svårt?

  6. #6
    Byter du till AS3 steget får du 1 extra kanal till steget, fast då får du väl byta alla andra högtalare också.

    Hur hade du tänkt synka steget?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Byter du till AS3 steget får du 1 extra kanal till steget, fast då får du väl byta alla andra högtalare också.

    Hur hade du tänkt synka steget?

    jepp, vet att det är HK-prylar och dyrare än det eg. smakar att byta till HK-element.

    Det borde inte vara så svårt att på nåt vis synka ihop AS2 Steget med subben och ett eget steg, alt får man byta ut hela AS2 steget mot ett eget köpt.

    Jag får fråga runt lite och fråga Dr elektriker här på forumet.
    kommer inte ihåg hans nick dock.

    Det är lurigt, före saaben hade jag en grym PT cruiser som tjejerna älskade med ett billjud som hördes innan man såg bilen.
    Nu när man skall bli farsa är ljudet inte viktigt längre men lite grand eftersom jag skall försöka få subben att lira med det övriga

  8. #8
    Det är kanske fräckt att det dunkar på utsidan, men i själva verket, ju mindre spridning utåt desto mer ljud stannar kvar i din bil och det är väl positivt? :-)

    Som jag ser det finns det två alternativ.

    1. Plocka lågnivå innan det går till steget (balanserad signal)

    2. Plocka högnivå ifrån bakhögtalarna. Ingången på steget är med fördel högohmig och den totala lasten skiljer inte mycket ifrån original.

    Du har ju inget att förlora på att köra på punkt 2. Blir ljudet inte tillfredsställande kan du ju alltid försöka med punkt 1.

    Kostnaden för slutsteget och högtalaren har du ju ändå. I skrivande stund känner jag inte till basens impedans och effekttålighet. Den har iallafall två talspolar så du kan koppla både vänster och höger kanal till den.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Det är kanske fräckt att det dunkar på utsidan, men i själva verket, ju mindre spridning utåt desto mer ljud stannar kvar i din bil och det är väl positivt? :-)

    Som jag ser det finns det två alternativ.

    1. Plocka lågnivå innan det går till steget (balanserad signal)

    2. Plocka högnivå ifrån bakhögtalarna. Ingången på steget är med fördel högohmig och den totala lasten skiljer inte mycket ifrån original.

    Du har ju inget att förlora på att köra på punkt 2. Blir ljudet inte tillfredsställande kan du ju alltid försöka med punkt 1.

    Kostnaden för slutsteget och högtalaren har du ju ändå. I skrivande stund känner jag inte till basens impedans och effekttålighet. Den har iallafall två talspolar så du kan koppla både vänster och höger kanal till den.
    Njae, vet inte om man kan köra på högnivå från bakhögtalarna. Läser man så står det på Frequency range, midrange/treble på back doors. Inte mycket till basfrekvenser i dom kablarna antagligen.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  10. #10
    Det är väl egentligen bara att testa och se om man blir nöjd. Tycker det kommer en del bas ifrån bakhögtalarna i AS2.

    Man skulle kunna öppna steget och plocka signalen innan det går in i eventuellt filter, men det är kanske överkurs.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Hur svårt skulle det vara att byta ut AS2-steget mot ett AS3-steg plus dra kablaget själv till subbasen?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Hur svårt skulle det vara att byta ut AS2-steget mot ett AS3-steg plus dra kablaget själv till subbasen?
    bättre svar än så här får du nog inte:
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_au...ml#upgrade_as2

    This upgrade is everything but cheap and easy...
    My local Saab dealer did investigate the cost of this upgrade, i.e. rebuilding the AS2 audio system to what it would have been if the AS3 was a factory install. The cost, including all labour, came out at SEK 50 000, EUR 5 600, or USD 4 800.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 433
    Enklare och bättre (och troligtvis billigare) att skaffa ett eget steg till basen än att byta allt annat.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Intressant sida.

    Men då borde väl det gå att köpa typ element från MSD eller BRL och byta ut dessa mot bättre än de som sitter i?
    Har funderingar på att köpa en VW-nav dubbedin från en bekant som har känningar att sälja dessa.
    Då borde det inte spela roll vad som sitter i.
    Nackdelen är ju då att Orgiginalstereon ryker all världens väg men det torde ju gå att återställa.
    plus-minus på elementen är ju dock detsamma men frågan är om det aktiva eller passiva återstå att kolla upp.

    Basen i kombin som jag inte fått tag i är det jag letar efter.
    Den är inte lätt att få tag i om man inte ringer backes billjud och betalar dom 3000kr eller nåt för att låta dom specialbygga en.

    Men OM man låter allt sitta kvar, skulle man då kunna köra org-subben med ett separat steg som lirar MED org-stereon?

Liknande ämnen

  1. En subwoofer till i 9-5 SC 2006
    Av MickeL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 16:17
  2. Kablage till subwoofer
    Av DEsmond_Viez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 17:03
  3. + kabel till subwoofer
    Av DEsmond_Viez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 14:34
  4. Subwoofer till 9000 cse
    Av assar_w i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •