Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kan någon göra en FAQ på topplockspackningsbyte B2x4

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    20

    Kan någon göra en FAQ på topplockspackningsbyte B2x4

    Hade vart bra om någon kunna slänga ihop en sådan FAQ, skulle vara mycket tacksam!

    Det största problemet ligger på vänstersidan av motorn (framifrån) med kamkedjan och all annan skit som måste bort innan man kan lyfta toppen!!


    Tack på förhand
    /Lindgren
    9-3SS 2.0t -04a

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    226
    Vad jag minns när jag bytte på min 9000cc 2,0i -88
    Att där va det väl mest att plocka bort insuget och släppa på kedjan.. kedjespännarn sitter väl på baksidan under insuget om jag inte minns helt galet.

    Att tilläggas att jag inte visste va jag höll på med hela tiden
    Hade aldrig skruvat i en motor förut.. men hade inte råd att lämna in bilen just då. Så fick ta en helg till skruvandet istället.. med en baktanke att aldrig få ihop bilen mer:P Men men.. den gick då i två år innan jag bytte bil.

    Kan jag så kan nog dom flesta saab ägare.
    Näe men har du en verkstadshandbok och sunt förnuft och är försiktig så är det ingen konst.
    Men va noga som faan att motorn och ventilerna står i rätt läge när du sätter ihop den igen.
    Och dra bultarna till toppen på rätt sätt.

    Lycka till
    Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
    9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
    9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Nu är jag ingen expert på toppbyten, har gått något år mellan dessa. Men jag har loss en topp just nu och gorde så här denna gång: (har även ner transmitionskåpan så en del grejer kan vara onödiga)

    *Lossa höger plastskydd undertill samt innerskärm (främre delen)
    *Lossa mittre plastskydd undertill och töm kylsystemet på glycol.
    *Ta bort multiremmen
    *Lossa ACkompressor
    *Lossa generatorn (räcker nog att lossa översta, släppa på nedersta skruven och vika ner den)
    *Lossa vattenpumpen (Inte säkert det behövs)
    *Lossa insuget (på en nyare 9000 går detta på 10 min. på en äldre är det mycket jävligare)
    *Lossa de 4 muttrarna turbo/grenrör
    *Lossa alla vattenslangar, givarkontakter, vattenrör turbo m.m. på vänster sida av top
    *Lossa ventilkåpa och toppbultar
    *Lyft toppen (Lite knöligt eftersom turbons pinbultar vill styra toppen)

    Har säkert missat något, men det är på ett ungefär. Kan oxo vara så att det är knepigt att få på toppen när turbo är monterad, det vågar jag inte svara på än. Plocka loss denna isf.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Det finns ju inget "rätt" sätt utan flera varianter, förutom ovan sagda består väl det "svåra" just i kamkedjemicklet. Spännaren är inte helt lättåtkomlig, väck med övre motorfäste/generatorkonsol. Sedan ut med spännaren, bort med åtminstone avgaskamdrevet. Markeras noga (!) hur kedjan sitter så känns det tryggare sen. Även om man ställt 1:an i ÖDP är det inte säkert att märklänkarna sitter där de ska. Bra med en kamkedjeassistent vid både lyftning och nedsänkning av toppen men det går utan.

    Topp och avgasgrenrör tillsammans blir tungt, men försöker man lossa grenröret har man nästan garanterat ett par brutna pinnskruv att roa sig med.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    A just det, Kamkedjan kan vara bra att lossa oxo..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    20
    får tacka för svaren!, får se hur de går nästa gång jag gör ett försök!

    borde väl funka att sätta stripes och märka upp kamkedjan på nedre hjulet eller?
    9-3SS 2.0t -04a

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Nu är jag ingen expert på toppbyten, har gått något år mellan dessa. Men jag har loss en topp just nu och gorde så här denna gång: (har även ner transmitionskåpan så en del grejer kan vara onödiga)

    *Lossa höger plastskydd undertill samt innerskärm (främre delen)
    *Lossa mittre plastskydd undertill och töm kylsystemet på glycol.
    *Ta bort multiremmen Släpp spännrullen bara
    *Lossa ACkompressor Räcker att släppa fästena så du kan vika den åt sidan
    *Lossa generatorn (räcker nog att lossa översta, släppa på nedersta skruven och vika ner den)Behövs inte lossas alls.
    *Lossa vattenpumpen (Inte säkert det behövs)Behövs inte
    *Lossa insuget (på en nyare 9000 går detta på 10 min. på en äldre är det mycket jävligare)
    *Lossa de 4 muttrarna turbo/grenrör behövs egentligen inte heller eftersom det räcker att lossa pinnbultarna och sedan låta turbo sitta orört. Dock måste samtliga pinnbultar ur för att du ska få upp toppen.
    *Lossa alla vattenslangar, givarkontakter, vattenrör turbo m.m. på vänster sida av top vattenrör till turbon behöver inte lossas utan bättre att låta den vara och på detta sättet undvika läckage
    *Lossa ventilkåpa och toppbultar
    * glöm inte bort bultarna som håller toppen underifrån på äldre 9000, dessa kommer man åt från höger framhjul. Sitter på undersidan av toppen i bröstet. Lätt hänt att glömma dessa och en idiotisk lösning verkligen.
    *Lyft toppen (Lite knöligt eftersom turbons pinbultar vill styra toppen)

    Har säkert missat något, men det är på ett ungefär. Kan oxo vara så att det är knepigt att få på toppen när turbo är monterad, det vågar jag inte svara på än. Plocka loss denna isf.
    Ju mindre saker som lossas desto snabbare (oftast) går det samt mindre saker att glömma vid ihopmontering. Dock ibland kan tjäna på att montera bort mer saker. Med just toppen tjänar man på att lossa så lite som möjligt. Kompletterade Ronnys utmärkta lista med egna röda tillägg.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    20
    miXan, sitter det bultar på undersidan av toppen på en 92:a??
    9-3SS 2.0t -04a

Liknande ämnen

  1. Är det någon ide att göra service?
    Av björne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 12:25
  2. Någon som kan göra mig en tjänst ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 21:43
  3. Någon som haft med denna bilfirma att göra?
    Av deathrow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 18:42
  4. någon som laddar med audi S2 wastegate? hur göra?
    Av grewen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •