Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ng900 2.0 T...kokat!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ed
    Inlägg
    288

    ng900 2.0 T...kokat!

    Hej!

    Undrar vad en 2.0T motor till en Saab ng900 kan kosta lr rättare sagt vad man bör ge?

    Anledningen är att bilen kokat och jag alltid utgår från det värsta att motorn kan vara skrot.

    Det som hade hänt me motorn i övrigt när jag stannt var att behållaren för vattnet/glykolen va tom och att en rulle till fläktremmen gått sönder. Vanlig Saab-åkomma tydligen. Den översta av plast. Står hos en kille jag känner som grejar me bilar men tänkte höra mig för för säkerhetskull.

    Tacksam för svar!
    Mvh//Chrille #4977 Tidigare: Saab 900 T8 -84, Saab 900 Talladega -97
    Nu: Volvo 940 Turbo -95

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    122
    Men vänta lite nu, skulle motorn vara skit pga av en kokning? I sådana fall så har jag lärt mig ngt nytt.
    Tyvärr äger jag ingen Saab längre

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    De värsta som kan hända är väl att toppen blir skev och då är de byte av den.
    Men motorbyte för att en T5 motor kokar har jag ALDRIG hört talas om.
    Då är de ett måndagarnas måndags exemplar!

    Gör ett komptest på motorn och se hur den har klarat sig.
    Leta också efter läckor av vatten och olja på motorns utsida vid toppackningen.

    // Fredrik
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438
    Nää skrot lär det inte va men varför stannade du inte när laddningslampan började lysa??

    Om den nu kokat så är det i värsta fall planing av toppen. Inget jätte dyrt direkt. Men som sagt gör ett komptest har du jämt o fint komp så kan du ju hälla i vatten o starta upp den. Kolla först oljan så du inte har vatten i den. Kan ju va så att om du har tur så kanske vattnet kokat bort men resten klarat sig......

    Lycka till!!
    Hmm...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    339
    de är inte alltid ett komptest som kan avslöja om packningen har farit! när min packning hade gått så hade jag från 9.2 till 9-5 i komp på alla cylindrar! fixa de hjulet, töm ur systemet på de vatten som finns kvar och häll i ny glykol och kolla om den drar nå vatten, de var de ända som märktes på min!
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ed
    Inlägg
    288
    Motorn KAN vara skrot av en kokning, enligt den killen jag lämnade bilen hos som är en Saab-mekaniker. Ville bara ha lite info från er om ni vart med om liknande. Dock klarade sig min De var iaf tur de!

    Tack för alla svar!
    Mvh//Chrille #4977 Tidigare: Saab 900 T8 -84, Saab 900 Talladega -97
    Nu: Volvo 940 Turbo -95

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Chreli
    Motorn KAN vara skrot av en kokning!
    vad är det som kan gå sönder då? det som de flesta har nämt är att toppen kan bli lite skev och att packningen går sönder av trycket.!
    Jag tror ju knappast att veven tar skada eller nått liknade.!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ed
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av Chreli
    Motorn KAN vara skrot av en kokning!
    vad är det som kan gå sönder då? det som de flesta har nämt är att toppen kan bli lite skev och att packningen går sönder av trycket.!
    Jag tror ju knappast att veven tar skada eller nått liknade.!
    De kan hända att ni har rätt och att jag blandar ihop de me nåt annat men att toppen går e ju inte heller kul. Dock så klarade sig min.
    Mvh//Chrille #4977 Tidigare: Saab 900 T8 -84, Saab 900 Talladega -97
    Nu: Volvo 940 Turbo -95

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •