Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 900NG 2.3i börjar varva istället för accelerera

  1. #1

    900NG 2.3i börjar varva istället för accelerera

    När jag accelererar upp och varvar motorn lite så tappar jag kraft abrupt och motorn varvar ännu mer. Jag vet alldelse för lite om motorer men vill lärar mig. Kan detta va ett tecken på dåliga kolvringar, dålig topplockspackning eller nått annat?

    Jag får väl lämna in bilen i värsta fall men om någon kan ge tips om vad jag kan kolla upp o mäta så är jag tacksam.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kan du beskriva lite mer ingående vad som händer!

    // Fredrik
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Låter kanske ganska otroligt i detta fallet, men verkar påminna lite om kopplingsslir.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    betala en slant (500-700) för att läsa av felkoder med tech2. är den blank på felkoder skulle jag tippa på kopplingen
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    tippar med på kopplinen.! kolvringar och packning så får du inte sånna fenomen..!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Om du skriver varit i landet du bor kanske det finns någon vänlig själ här i klubben som kan hjälpa dig att titta på det och komma med goda råd.

    Låter dock som kopplingen börar ge upp. Märks det tydligast på de högre växlarna? När du trampar fullt?



    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  7. #7
    Okej, det känns som att det är kopplingen, men fenomenet uppstår alltså inte när jag använder kopplingen uytan när jag gasar. Kan kopplingen slira ändå, dvs när man inte trycker ner kopplingen? Syns kopplingsslir på en diagnosavläsning?

    Det märks tydligast vid full gas men skall testa hur det är med vid vilken växel som fenomenet märks mest.
    Tack för alla svar
    /Kalle göteborg

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Skulle oxo kunna sätta min vänstra stortå på att det är Kopplingen, så va min oxo innan den blev bra.... slirade som fan när man fick på lite ladd.... men det fixa sig te sist, bara att byta koppling så skall du se att det löser sig...
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  9. #9
    Byta koppling, är inte det svindyrt typ 4000 kr?. Har hört att man måste lyfta upp motorn för att kunna komma åt. En bekant fick iaf betala kring 4000 för ett kopplingsbyte har jag för mig.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    99
    Kopplingen sjunger nog på sista refrängen. Hade likadant i min förra bil dock en toyota. Fick betala 1800för koppling och 1000 för jobbet sjukligt bra pris egent. Dock va d ju inte helvitt

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    Håller på kopplingen, finn liksom inget annat direkt som kan orsaka ett sån fel..

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Finns det nått bra sätt att testa kopplingen? Skulle nog vara bra att veta.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Det enda testet jag kan tänka mej är att man har full gass på en växel och ett varvtal där det finns kraft och sen "dippar" man kopplingen, alltså snabbt stampar ner den i golvet och släppa den direkt igen. Då skall kopplingen, om den är bra, hugga tag fort och inte slira.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av boje82
    Finns det nått bra sätt att testa kopplingen? Skulle nog vara bra att veta.

    Mvh Patrik
    lägg i en högre växel så som 3 eller 4 och starta ifrån 0km/h så lär du märkar om den är sliten eller inte.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Börjar den varva mer än vad hastigheten hänger med så är de kopplingen som slirar.
    Finns inget annat de kan vara.
    Går att testa genom att gasa fullt på en växel och snabbt stampa till på kopplingen som man har sagt tidigare för då ska den INTE slira till (varvräknaren sticker iväg) när kopplingen ska greppa igen.

    Med största sannolikhet är de kopplingen som ska bytas.
    Och tyvärr är de inte allt för billigt men kolla med flera verkstäder eller gör de själv.

    // Fredrik
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    bästa testet är att lägga i 5a i ca 50km och trycka fullt på gasen om den inte slirar då så är det int ekopplingen men jag ahr svårt att tro at det kan va nått annat

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    Funkar även att ligga i 70 ne men det låter som att kopplingen är slut. Man behöver ej lyfta motorn för att byta kopplingen. kan vara rätt pilligt att göra själv om man inte har mekat ett tag. och man bör helst ha lyfthjälp eller vara 2 st.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    bästa testet är att lägga i 5a i ca 50km och trycka fullt på gasen om den inte slirar då så är det int ekopplingen men jag ahr svårt att tro at det kan va nått annat
    Kan ju vara lämpligt att prova det på det varvtal där vridmomentet är som högst och det är det inte på 5:an i 50 med en 2,3i.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    [quote=E Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":2ssibv48
    bästa testet är att lägga i 5a i ca 50km och trycka fullt på gasen om den inte slirar då så är det int ekopplingen men jag ahr svårt att tro at det kan va nått annat
    Kan ju vara lämpligt att prova det på det varvtal där vridmomentet är som högst och det är det inte på 5:an i 50 med en 2,3i.[/quote:2ssibv48]

    jag menade att det är lämpligt att börja i 50 inte sluta där men det är bra om man bygegr upp ett högt vrid moment från grunden när man provar så har jag alltid gjort iaf

  20. #20
    Jag har nu testat kopplingen så som beskrivits men den tar bra tycker jag, inget slir där inte. En vän hade en teori om att jag skulle prova släppa lite på kopplingsvajern. Han menade att vajern är lite för spännd och därför börjar slira vid högre varvtal (?). Jag har kollat i Haynes reparationshandbok men kan inte hitta var/hur man gör. Någon som kan bekräfta att det kan vara detta som är problemet?

    Problemet med min 900NG 2.3i är alltså att när jag öka hast. och varvar motorn så accelerar den okej tills den vid ett vist varvtal slutar accelera och börjar varva ännu mer (precis som om man hade tryckt ner kopplingen snabbt och släppt upp den igen).

Liknande ämnen

  1. varva med t5
    Av RCkenta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 21:07
  2. varva mera
    Av Martinwide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 16:00
  3. 900 -90a Går ej att varva
    Av andersu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 23:58
  4. Varva ur!?
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 19:43
  5. Hur mkt kan man varva en 2,0 l motor?
    Av Micke_Persson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 15:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •