Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Ljud i 9000CD

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507

    Ljud i 9000CD

    Nå undrar lite vad ni rekomenderar för ljudsystem till en CD?
    Vad kör ni själva med?

    Har funderat på om man kanske skulle ha en baslåda av typen bandpass och dra upp portarna genom hatthyllan men det värkar vara ont om färdigbyggda badpasslådor, och dom värkar vara rätt knepiga att bygga. Vill helst inte spela genom skidluckan eller har ni några andra tips?

    Framsystemet hade jag tänkt ha antingen 4" koaxialer eller 4" med separata diskanter.

    Slutsteg till dessa vet jag inte vad jag ska ha eftersom jag ännu inte vet riktigt hur jag ska ha det än.

    Och då till priset, vet faktiskt inte vad jag är berädd att betala men inte allt förmycket iallafall vill bara ha ett bra och kraftfullt ljud för så lite riksdaler som möjligt.

    Och musiken jag lyssnar på då? Lyssnar faktiskt på det mesta.
    Alla typer av metall/hårdrock & trance är väll det jag lyssnar på mest men även techno och vissa "radioplågor".

    Tack på förhand
    9-5 Aero -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174
    Hej!

    Jag kör med en 12a i bandpasslåda med porten genom hyllan, det fungerar mycket bra. Som ett plus i kanten slipper du allt skrammel ur skuffen. Övriga högtalare är i orginalstorlekar, dock är elementen alltför "sluta" och skall bytas snarast.

    Mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Hej.
    Jag tycker att du ska ha ett 4"kitt fram. inte coax. Sätt 4" i org. uttagen och sen diskanterna i A-stolpen..Baslåda vett i fan va du ska ha..?

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Hej.
    Jag tycker att du ska ha ett 4"kitt fram. inte coax. Sätt 4" i org. uttagen och sen diskanterna i A-stolpen..Baslåda vett i fan va du ska ha..?
    Alternativet är ju att stoppa ner diskanterna i orginal diskanthål strax framför fyrtummarna. Jag skulle bygga bandpass och ta ut röröppningen genom last luckan, då finns det inget som skvallrar om vad du har för tjuven...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Sebbin
    Hej!

    Jag kör med en 12a i bandpasslåda med porten genom hyllan, det fungerar mycket bra. Som ett plus i kanten slipper du allt skrammel ur skuffen. Övriga högtalare är i orginalstorlekar, dock är elementen alltför "sluta" och skall bytas snarast.

    Mvh Sebbin
    Vad är det för bas du kör med? Byggt lådan själv eller köpt färdig?
    9-5 Aero -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Alternativet är ju att stoppa ner diskanterna i orginal diskanthål strax framför fyrtummarna.
    Jo denna lösningen vad det jag hade tänkt mig ífall jag ska ha lösa diskanter. Vad är det för storlek på org. diskanterna?
    9-5 Aero -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    En bra 4" koax (det finns inga bra på marknaden idag) eller ett kit.
    Problemet med originalplatsen är att det är inte tätt mellan fram och baksidan på högtalaren = svårt att spela lägre toner.

    Amega Q-Comp 40 Gold är mitt förslag men det kostar, 4000:- är listpris.

    En 10 eller 12" bas i en sluten låda som spelar in i kupén genom lastluckan.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    En bra 4" koax (det finns inga bra på marknaden idag) eller ett kit.
    Problemet med originalplatsen är att det är inte tätt mellan fram och baksidan på högtalaren = svårt att spela lägre toner.

    Amega Q-Comp 40 Gold är mitt förslag men det kostar, 4000:- är listpris.

    En 10 eller 12" bas i en sluten låda som spelar in i kupén genom lastluckan.
    Lite väl dyrt framsystem. Det här att det inte är tätt borde väll gå lösa med hjälp av nån packning, silicon eller liknande. Vill ju som sagt helst slippa att köra genom skidluckan kan ju vara kanske iriterande om det ska sitta nån i mitten eftersom detta inte lär vara bra för basen, luften har ju ingen stans att ta vägen.
    9-5 Aero -02

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Har inte hunnit kolla riktigt än hur det ser ut där bak, har inte bilen hemma för tillfället. Vad sitter det orginal bak? 6.5" koaxial eller 6.5" med separat diskant? Har funderat om det skulle kunna gå trycka dit kanske en 4" och port där bak i högtalar hålet? eller blir detta för trångt, den bästa och snyggaste lösningen borde ju vara att ha portarna under gallret men vill inte att mina passagerare ska plågas med endast bas.
    9-5 Aero -02

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    Det fungerar även med armstödet uppfällt, basen spelar rakt igenom, kanske tappar en eller två dB bara.

    Lägg inga pengar på bakhögtalare, investera mer i framsystemet istället.

    Amegas Q-Cox 400 är ett billigare alternativ, 4" koax. Listpris 2100:-
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Rydén
    Citat Ursprungligen postat av Sebbin
    Hej!

    Jag kör med en 12a i bandpasslåda med porten genom hyllan, det fungerar mycket bra. Som ett plus i kanten slipper du allt skrammel ur skuffen. Övriga högtalare är i orginalstorlekar, dock är elementen alltför "sluta" och skall bytas snarast.

    Mvh Sebbin
    Vad är det för bas du kör med? Byggt lådan själv eller köpt färdig?
    Jag kör med en Infinity Reference 12 tummare i dryga 1000kr klassen. Lådan har jag byggt själv, hyggligt noga, enligt ett recept av BDAudio på zatzy. Det rockar på riktigt bra.


    Mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Det fungerar även med armstödet uppfällt, basen spelar rakt igenom, kanske tappar en eller två dB bara.

    Lägg inga pengar på bakhögtalare, investera mer i framsystemet istället.

    Amegas Q-Cox 400 är ett billigare alternativ, 4" koax. Listpris 2100:-
    Jo men det här med att spela genom skidluckan, hur ska man isåfall gå till väga? helt tätt runt lådan och ryggstödet, eller ska man lämna en liten glipa? Och tex. en 10" eller 12" får ju inte plats genom skidluckan utan blir ju täckt och när det är stängt säger du att man bara tappar en eller två db, men ljudet då hur påvärkas det? Är ju just den fördelen jag vill ha som bandpasslådan har, att allt ljud kommer in i kupén.

    Eller har du kanske nåt tips på en baslåda som skulle göra sig bra i min CD?

    Och det här med högtalare bak har jag inte tänkt lägga några pengar på skiter nästan i hur det låter där bak bara mina passagerare slipper plågas med bara bas så får bli orginal som drivs av stereon.
    9-5 Aero -02

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    ingen som har bilder på sina byggen i 9000 CD?
    9-5 Aero -02

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    Gör en krage runt lådans framsida som slutet tätt mot ryggstödet men lämnar ca 5 cm luft mellan basen och ryggstödet, det räcker för att basen inte skall få andnöd när armstödet är infällt.
    Hela basen skall inte in i hålet utan mn kommer bara att se en del av konan när man tittar in i lastluckan.

    Hoppas du förstår vad jag menar!
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    tror ni om detta paketet? http://www.mds.se/produkt.phtml?id=2940 ... aketpriser

    JAG VET MDS men deras priser med ljud/krona så är dom faktiskt svårslagna. Någon som kanske till och med vet hur dett system låter? Borde ju ändå vara ett ganska populärt paket med det priset.
    ALLA tips på paket mottages tacksamt
    9-5 Aero -02

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Gör en krage runt lådans framsida som slutet tätt mot ryggstödet men lämnar ca 5 cm luft mellan basen och ryggstödet, det räcker för att basen inte skall få andnöd när armstödet är infällt.
    Hela basen skall inte in i hålet utan mn kommer bara att se en del av konan när man tittar in i lastluckan.

    Hoppas du förstår vad jag menar!
    Jodå va nåt sådant jag hade tänkt att det skulle vara, men du värkar ju veta lite vad du snackar om så skadar ju aldrig att fråga Det här med ljudskillanden då? Kan man alltså i stortsett köra med armstödet uppfält hela tiden? Eller blir det stor skillnad i ljudet om man öppnar upp? Lite jobbigt att fälla ner armstödet hela tiden eftersom man inte vill att det ska lysa att man har en bas i bagaget.
    9-5 Aero -02

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    MDS paketet rekommenderar jag inte...
    Har haft några MDS prylar och oavsätt pris har alla varit sämre än konkurrenternas i samma prisklass.

    Vad får det kosta, jag sätter gärna ihop en paket med prylar som jag vet fungerar bra ihop.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    MDS paketet rekommenderar jag inte...
    Har haft några MDS prylar och oavsätt pris har alla varit sämre än konkurrenternas i samma prisklass.

    Vad får det kosta, jag sätter gärna ihop en paket med prylar som jag vet fungerar bra ihop.
    Ok själv har jag annars haft bra erfarenheter av mds men är väll som många andra märken både bra och dåliga grejjer.
    Pris vet jag som sagt inte riktigt än blir pengarna som jag får på julafton och när jag fyller år så en 4-5000kr skulle väll inte vara helt omöjligt. Men vill ju gärna ha så mycket ljud per krona som det bara går. Ska helst vara färdigbyggd baslåda orkar inte krabba med det har byggt högtalare till stereon hemma en gång det tog nog ett halvår innan jag började bygga
    9-5 Aero -02

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    Amegas 4" koaxialer 2100:- Q-Cox400
    Alpines lilla 4-kanalare MRP-F240 2995:-
    MTX T5510-04 10" bas 1795:-

    Något över budget.....

    Om du kan tänka dig begagnat leta då efter
    Macrom I2.40 (eller 54.10 som dom hette först)
    Alpine, JBL, MTX eller Rockford-Fosgate fyrkanalare, dom håller länge.
    Samma märken på bas fungerar oxå...
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Amegas 4" koaxialer 2100:- Q-Cox400
    Alpines lilla 4-kanalare MRP-F240 2995:-
    MTX T5510-04 10" bas 1795:-

    Något över budget.....

    Om du kan tänka dig begagnat leta då efter
    Macrom I2.40 (eller 54.10 som dom hette först)
    Alpine, JBL, MTX eller Rockford-Fosgate fyrkanalare, dom håller länge.
    Samma märken på bas fungerar oxå...
    Hmm hhittar ingen bra återförsäljare för MTX och Amega, Eller vad har du hittat dom, Undrar faktiskt om inte MDS säljer MTX har för mig jag sett dom bla. i deras montrar, men kan ha fel, finns ju inte på deras hemsida
    9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. 9000CD -89
    Av Mr:J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 21:30
  2. 9000CD -89
    Av Mr:J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 23:57
  3. Utseende 9000CD
    Av JohanT i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 18:48
  4. Dörrar 9000cd
    Av Fjelle11 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •