Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: (Behöver råd angående byte av turbo!!) D va bypass-ventilen!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    (Behöver råd angående byte av turbo!!) D va bypass-ventilen!

    Hej,

    Har haft återkommande problem med "huggande" vid kraftig acceleration. Min bil är en 9000 2,3T 225 HK, 98 års modell, har gått ca 15 000 mil.

    Nu har Svenska Bil kommit fram till att turboaggregat behöver bytas. P g a en hel del strul från deras sida har jag fått ett "fördelaktigt" erbjudande: 9000 SEK inklusive arbete.

    Nu vet jag ju att de är riktigt duktiga på att ta betalt, så jag skulle verkligen uppskatta att få hjälp med värderandet av detta erbjudande. Är det bra eller bör jag ta bilen till en annan verkstad?

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  2. #2
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 671
    turbon kostar 5700:- på SP..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Kan du byta turbo själv så kan du ju komma billigare undan, men om du aldrig gjort det förr och inte vet hur man gör, så avstå - det är mitt råd efter liknande erfarenheter

    Sedan har jag inte full koll på priserna på varken turbo eller arbete, men det bör gå att komma billigare undan, men det får gärna någon annan svara på
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av tact
    turbon kostar 5700:- på SP..
    Stämmer detta så är det ett uselt erbjudande! Turbon ska de normalt ha 12 000 för på denna verkstad!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Du kan ju alltid köpa turbon själv och sedan låta någon annan verkstad utföra jobbet bara,,, ring runt och fråga priser på endast turbobyte.


    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av tact
    turbon kostar 5700:- på SP..
    Ja det stämmer ju hur bra som helst, kollade just själv. Tack för denna info och andra goda råd!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  7. #7
    Hej


    Har en T25/T28 liggande som samlar damm ! 5000 kr för den ny renoverad från GIK och den är med T25 fläns


  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej
    Har en T25/T28 liggande som samlar damm ! 5000 kr för den ny renoverad från GIK och den är med T25 fläns
    Tjena!
    Verkstadens felsökning har varit en aning påfrestande.
    1) Byte av en drygt ett år gammal magnetventil. Ingen skillnad.
    2) Felsökning av den nya magnetventilen samt av DI-kassett. Nedjusteringen av grundladdtryck. Mindre hugg nu, men däremot sköt laddtryckmätaren rätt igenom det röda området och kom ut på andra sidan, efter nedväxling och fullgas på 4:an. Helt nytt fenomen!
    3) Förnyad felsökning och fynd av kärvande Wastegate-ventil. Kan smörjas som tillfällig åtgärd (varför gjorde de inte det och provade?), men byte av turboaggregat är den hållbara lösningen. Enligt verkstaden.

    Vet inte vad det är som säger att de verkligen har funnit felet den här gången. Vill ju inte byta turboaggregat i onödan, ens till extrapriset 9 papp! Tror det får bli så att det sista de får göra med min bil är att smörja upp den där kärvande ventilen, så att jag får klart för mig om det är där problemet ligger. Sedan ska jag hitta mig en BETYDLIGT bättre verkstad och luska vidare i om turboaggregatet behöver bytas.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Det är inte så att problemet ligger i sprucket turbinhus? Det är ju inte helt sällsynt att våra kära MHI-snurror med #6 turbinhus får sprickor som i sin tur leder till kärvande WG-arm...

    Det låter nästan lite "osannolikt" att turbon skulle vara slut efter 15.000 (otrimmade?) mil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det är inte så att problemet ligger i sprucket turbinhus? Det är ju inte helt sällsynt att våra kära MHI-snurror med #6 turbinhus får sprickor som i sin tur leder till kärvande WG-arm...

    Det låter nästan lite "osannolikt" att turbon skulle vara slut efter 15.000 (otrimmade?) mil.

    Mvh

    KK
    Mycket troligt att det är felet..

    Jag skulle dock först kontrollera slangarna till/från MV en extra gång. Framförallt "C-slangen" kan vara igensatt med oljeklegg vid anslutningen mot kompressorn => Kolla både slang och anslutning på turbon.
    Kan även vara igensatt vid MV..

    Vad gäller priset på turbon är det utbytesaggregat som SP säljer.
    12000:- måste väl vara ett nytt aggregat ändå ?? Även Saab borde sälja utbytesaggragat.
    Stor skillnad i pris, men även stor skillnad på produkt
    Kolla även priset för utbytesaggregat på GIK, SL-turbo och Turbotech (Turbotech lämnar f.ö klubbrabatt)

    Jag blir lite fundersam över att laddtrycksmätaren gått förbi det röda fältet Fungerar verkligen tryckvakten ??? Är det tryckvakten som orsakar "huggen" eller är det vanliga misständningar ?
    Är MAP-sensor och slang kontrollerad ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det är inte så att problemet ligger i sprucket turbinhus? Det är ju inte helt sällsynt att våra kära MHI-snurror med #6 turbinhus får sprickor som i sin tur leder till kärvande WG-arm...

    Det låter nästan lite "osannolikt" att turbon skulle vara slut efter 15.000 (otrimmade?) mil.

    Mvh

    KK
    Mycket troligt att det är felet..

    Jag skulle dock först kontrollera slangarna till/från MV en extra gång. Framförallt "C-slangen" kan vara igensatt med oljeklegg vid anslutningen mot kompressorn => Kolla både slang och anslutning på turbon.
    Kan även vara igensatt vid MV..

    Vad gäller priset på turbon är det utbytesaggregat som SP säljer.
    12000:- måste väl vara ett nytt aggregat ändå ?? Även Saab borde sälja utbytesaggragat.
    Stor skillnad i pris, men även stor skillnad på produkt
    Kolla även priset för utbytesaggregat på GIK, SL-turbo och Turbotech (Turbotech lämnar f.ö klubbrabatt)

    Jag blir lite fundersam över att laddtrycksmätaren gått förbi det röda fältet Fungerar verkligen tryckvakten ??? Är det tryckvakten som orsakar "huggen" eller är det vanliga misständningar ?
    Är MAP-sensor och slang kontrollerad ?
    Tack för mer input! Tyvärr är jag oduglig med motorer, men det ni skriver bekräftar just det jag fruktar, nämligen att verkstaden kanske fortfarande inte är rätt ute.

    12 000 är priset för ett sprillans nytt aggregat. Är det ett vettigt pris?

    Verkstaden säger att det är tryckvakten som orsakar huggen. När turbotrycksmätaren gått rätt igenom det röda området kom hugget till slut. Innan de justerat grundladdtrycket gick nålen bara en liten bit in på det röda området.

    Såvitt jag vet är min bil inte trimmad (köpte den begagnad från en bilfirma när den gått 8000 mil). En kille på verkstaden som provkörde med mig som medpassagerare tyckte inte att den verkade trimmad.

    Jag är i stort behov av en verkstad i stockholmsområdet som är kapabel att göra de kontroller ni föreslår ovan. Tips på en kompetent och bra verkstad mottages tacksamt!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Verkstaden säger att det är tryckvakten som orsakar huggen. När turbotrycksmätaren gått rätt igenom det röda området kom hugget till slut. Innan de justerat grundladdtrycket gick nålen bara en liten bit in på det röda området.
    Det är något som inte stämmer här eller fattar jag trögt
    TRor det är lite begreppsförvirring.

    Om jag förstår det rätt laddar bilen mer efter att grundladdtrycket sänkts?
    Tidigare kom "huggen" redan när den laddade en bit in på rött?
    Nu måste den ladda förbi det röda innan det "hugger" ?

    Har jag förstått rätt?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det är något som inte stämmer här eller fattar jag trögt
    TRor det är lite begreppsförvirring.

    Om jag förstår det rätt laddar bilen mer efter att grundladdtrycket sänkts?
    Tidigare kom "huggen" redan när den laddade en bit in på rött?
    Nu måste den ladda förbi det röda innan det "hugger" ?

    Har jag förstått rätt?
    Hej igen,

    Jag är visserligen dum men inte korkad Du har förstått helt rätt och jag kan säga att jag faktiskt är en aning orolig över vad f-n de gjort med min bil egentligen.

    Grundproblemet var: Nedväxling från 5:an eller 4:an till närmast lägre växel och påföljande fullgas resulterade i otäckt ryck. Motorn dog liksom för ett ögonblick och sedan drog det iväg igen.

    Efter verkstadens justering av grundladdtryck (enligt uppgift från 0,4 till 0,3), provade jag på väg hem från verkstaden.

    1) 4:an till 3:an och fullgas: Hurra inget ryck! Men - mätarnålen gick en bra bit in i det röda området vilket den inte gjort tidigare.

    2) 5:an till 4:an och fullgas: Nu sköt nålen iväg rätt igenom det röda och kom ut på andra sidan, sedan kom rycket.

    När jag frågade hur det kommer sig att bilen laddar mer när de sänkt grundladdtrycket, kunde de inte svara.

    Vid nästa inlämningstillfälle hade de tydligen kört omkring med en ordentlig laddtrycksmätare inkopplad. Sedan hade de känt med fingret att en wastegateventil kärvade. Ibland öppnar den sig som den ska, andra gånger inte och då kan det skena iväg, var den förklaring som jag sedan fick.

    Faktum kvarstår dock att bilen aldrig någonsin tidigare laddat mer än en liten bit in på det röda området.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    0,3 i grundladdtryck på en B234R? På tok för lågt... Skall ligga på 0,45 + 0,03 bar.

    Att wastegaten bara kärvar ibland beror med stor sannolikhet just på spricka i turbinhuset som gör att den kärvar när det blir varmt, men inte när det är kallt.

    Bra verkstad i Sthlm? Svårt, men skicka ett PM så får vi snacka om saken...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av KK
    0,3 i grundladdtryck på en B234R? På tok för lågt... Skall ligga på 0,45 + 0,03 bar.

    Att wastegaten bara kärvar ibland beror med stor sannolikhet just på spricka i turbinhuset som gör att den kärvar när det blir varmt, men inte när det är kallt.

    Bra verkstad i Sthlm? Svårt, men skicka ett PM så får vi snacka om saken...

    Mvh

    KK
    Jag är inte ett dugg förvånad och förtroendet är lågt, lindrigt sagt. Min fina bil som gisslan Senast lämnade jag in bilen i torsdags. Under dagen ringde de och bad att få behålla bilen en dag till. Inga problem sa jag, bara den blir FIXAD. På fredagen hörde de aldrig av sig. Då ringde jag strax före stängningsdags. Ingen fattade någonting "Eeh, jahaa, en bil alltså som vi skulle fixa?" Kommer dit och hämtar bilen som är totalt översnöad. Det snöade ordentligt på torsdagen, men INTE på fredagen. På fredagen hade de alltså inte rört bilen överhuvudtaget.

    Jag skickar ett PM.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    [quote=SAAB amateur]
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":2yxjbir4
    Det är något som inte stämmer här eller fattar jag trögt
    TRor det är lite begreppsförvirring.

    Om jag förstår det rätt laddar bilen mer efter att grundladdtrycket sänkts?
    Tidigare kom "huggen" redan när den laddade en bit in på rött?
    Nu måste den ladda förbi det röda innan det "hugger" ?

    Har jag förstått rätt?
    Hej igen,

    Jag är visserligen dum men inte korkad Du har förstått helt rätt och jag kan säga att jag faktiskt är en aning orolig över vad f-n de gjort med min bil egentligen.

    Grundproblemet var: Nedväxling från 5:an eller 4:an till närmast lägre växel och påföljande fullgas resulterade i otäckt ryck. Motorn dog liksom för ett ögonblick och sedan drog det iväg igen.

    Efter verkstadens justering av grundladdtryck (enligt uppgift från 0,4 till 0,3), provade jag på väg hem från verkstaden.

    1) 4:an till 3:an och fullgas: Hurra inget ryck! Men - mätarnålen gick en bra bit in i det röda området vilket den inte gjort tidigare.

    2) 5:an till 4:an och fullgas: Nu sköt nålen iväg rätt igenom det röda och kom ut på andra sidan, sedan kom rycket.

    När jag frågade hur det kommer sig att bilen laddar mer när de sänkt grundladdtrycket, kunde de inte svara.

    Vid nästa inlämningstillfälle hade de tydligen kört omkring med en ordentlig laddtrycksmätare inkopplad. Sedan hade de känt med fingret att en wastegateventil kärvade. Ibland öppnar den sig som den ska, andra gånger inte och då kan det skena iväg, var den förklaring som jag sedan fick.

    Faktum kvarstår dock att bilen aldrig någonsin tidigare laddat mer än en liten bit in på det röda området.

    Mvh[/quote:2yxjbir4]

    Hmm, något är lurt...
    Dom där "rycken" eller "huggen", hur är dom egentligen?
    1. Är det modellen "bilen tappar kraft/misständer" ?
    2. Bilen "tvärdör och jag slår näsan i ratten" ?

    Alt 1 = dåliga stift alt kass DI alt något annat knas
    Alt 2 = tryckvaktsbrytning

    Det jag tycker är skumt är att "huggen" verkar komma vid olika laddtryck. Vore det tryckvakten borde det komma vid samma laddtryck, dvs vid samma utslag på tryckmätaren.
    Visar mätaren "bortom röda" brukar det innebära laddtryck långt förbi gränsen för tryckvakten (i originaltillstånd).

    Om det nu verkligen är tryckvakten som bryter och det sker vid olika laddtryck finns det anledning att misstänka att MAP-sensorn inte mäter trycket korrekt. T.ex. beroende på felaktig MAP-sensor eller trasig slang till sensorn.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    KK Sthlm, MapTun i Västerås eller Nordic Norrköping kan hjälpa dig.

    Ditt val...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Jag sätter väl mina 50 öre på WG-spricka också då. Armen kärvar ibland och man åker in i laddtrycksspärren - kadoonk.

    9000 spänn för en splajs ny 15T#6 installerad och klar.... inte helt fel i dessa dagar.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    KK Sthlm, MapTun i Västerås eller Nordic Norrköping kan hjälpa dig.
    Hjälp ordnad.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag sätter väl mina 50 öre på WG-spricka också då. Armen kärvar ibland och man åker in i laddtrycksspärren - kadoonk.

    9000 spänn för en splajs ny 15T#6 installerad och klar.... inte helt fel i dessa dagar.

    /J
    Vad är egentligen vettigt pris för en NY TD04HL-15T (eller G) med 6# hus ?

    Råkar ha en Ny 15G som ligger..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Behöver råd angående service på min 9-3:a :/
    Av ammath i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 03:32
  2. Behöver svar och tips angående ljudbygge i og9-3
    Av Haziza i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 19:52
  3. Snabb fråga angående lamell byte 9000 turbo
    Av Krille_Krille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 23:15
  4. Behöver hjälp angående turboval!
    Av _coffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •