Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Stifften stor betydelse, APC fråga.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    92

    Stifften stor betydelse, APC fråga.

    Hej!

    Är en relativt ny ärare av og900Aero, och hade lite småfel i början.
    Bilen började "sacka" vid höga varv. Efter jag bytt turbo till en trim60.
    Jag trodde det var tändningen så jag ställde den rätt. när inte det hjälpte så bytte jag stifften.. från ngk till bosch. det hjälpte inte häller så jag började byta ut annat. bla, Luftmassemätarn och fördelarn, rengjorde alla kontakter mm. Det funkade fortfarande inte. Började fundera på om bilen laddade för mycket och att apcn inte var om lödad så att den skulle säga ifran. Då laddade den ca 1.2 bar. Fick höra av en mkt erfaren og900T mekare att jag skulle kolla vad det var för stift på. Bosch sa jag, och han sa att jag genast skulle byta till dom gamla ngk stiften. Jag gjorde det och efter det gick bilen som en klocka. Trodde aldrig att valet av stift skulle ha sådan stor betydelse.

    Har en fråga om apc:n med.
    Just nu utan chipad,omlödad apc så laddar jag ca 1.1 och bilen går perfekt.
    skulle det ge någon effekt om jag chipade apcn då? eller skulle laddet bara höjas ännu mer?

    Mvh Simon

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    829
    Flyttar till rätt forum ...

    Tipsar även om denna tråd ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    babish
    Guest

    Re: Stifften stor betydelse, APC fråga.

    Citat Ursprungligen postat av Rulez
    Hej!

    Är en relativt ny ärare av og900Aero, och hade lite småfel i början.
    Bilen började "sacka" vid höga varv. Efter jag bytt turbo till en trim60.
    Jag trodde det var tändningen så jag ställde den rätt. när inte det hjälpte så bytte jag stifften.. från ngk till bosch. det hjälpte inte häller så jag började byta ut annat. bla, Luftmassemätarn och fördelarn, rengjorde alla kontakter mm. Det funkade fortfarande inte. Började fundera på om bilen laddade för mycket och att apcn inte var om lödad så att den skulle säga ifran. Då laddade den ca 1.2 bar. Fick höra av en mkt erfaren og900T mekare att jag skulle kolla vad det var för stift på. Bosch sa jag, och han sa att jag genast skulle byta till dom gamla ngk stiften. Jag gjorde det och efter det gick bilen som en klocka. Trodde aldrig att valet av stift skulle ha sådan stor betydelse.

    Har en fråga om apc:n med.
    Just nu utan chipad,omlödad apc så laddar jag ca 1.1 och bilen går perfekt.
    skulle det ge någon effekt om jag chipade apcn då? eller skulle laddet bara höjas ännu mer?

    Mvh Simon



    pufade din bil vid full gas pådrag da elle? o så fort du släppte liten del av gaspedalen så gick han bra elle? detta menar jag då innan du bytte tillbax till NGK stiften.


    mvh
    kalle

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    92
    ja det kan man säga, det funkade utmärkt att gasa på friläge. och även på låga varv. så fort turbon började ladda ordentligt så pluddrade det. har du problem eller?

  5. #5
    babish
    Guest
    japp men min pluddrar om man håller gasen i botten för länge, men om man släpper en liten del av pedalen går han hur fint som helst mätaren ut. sen puffar han även om man har låg hastihet. men startar man om motorn så går han som han ska, tills man ger i fan o gasa fullt för länge. hehe. o jag har biltema stiftm men det låter skumt ändå.

  6. #6
    babish
    Guest
    obilen e en saab 9000 2,0t 88 laddar 1,5 bar.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    92
    aha okej... hmmm då vet jag faktiskt inte.. nån annan här som har mer erfarenheter om det kanske..

    Har en fråga om apc:n med.
    Just nu utan chipad,omlödad apc så laddar jag ca 1.1 och bilen går perfekt.
    skulle det ge någon effekt om jag chipade apcn då? eller skulle laddet bara höjas ännu mer?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Öland
    Inlägg
    59
    Man chippar inte APC boxen. Man löder bara om den som du redan har gjort.

    Däremot chippar man motorstyrdonet. Detta kan ge mer effekt för du kanske kan ställa upp laddet lite mer men du ska nog gå upp i spridarstorlek samtidigt.

    // Jimmy
    Og900 T16 Aero---> Under renovering

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    92
    okej.. gör man det själv eller? har en polare som vill sälja 9000 spridare till mej.. det skulle kanske va nåt isåfall?

Liknande ämnen

  1. Fråga betydelse av dekal
    Av rawburt i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 20:57
  2. Hur stor ljuddämpare? Snabb fråga!
    Av Joelk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 16:26
  3. snabb fråga ang stor snurra..
    Av NordicDalarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 15:00
  4. Stor turbo, vad gäller? + ny fråga
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •