Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: skötsel , cdväxlare.

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    skötsel , cdväxlare.

    hej.
    har precis införskaffat en cdväxlare till min bil.
    hade det i min förra ng900 med.
    hur fasen gör ni andra på vintern med växlaren?
    min bil står ute och växlaren funkar nästan alldrig när den stått ute i ett par minusgrader, varit så på alla ng900 jag haft och även så på den jag har nu, någon som har några tips på hur man ska "ta hand" om växlaren?

    ofta går växlaren igång men de går inte byta låt osv, den byter låt själv om man låter den gå men den visar samma låt nr i displayen hela tiden.

    tips mottages då jag har tänkt montera växlaren snart och de är ju inte bra att skruva fast den om jag måste kunna ta ut den när jag kört.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Har inte märkt av några större problem med växlaren när det har varit kallt ute, har min i bagaget. Men du kan prova att montera den i handsfacket så den går lätt att ta ut, eller montera den på något ställa där den kan få lite värme.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    883
    min ng900 står också ute. men jag har aldrig haft problem med växlaren...funkar lika bra om det är -15 ellr +25
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    jag har en clarion från saab 9000, den funkar jätte bra om jag har den inne och sätter i den, men om den får stå ute så får den problem att starta upp andra låtar än den första på skivan som är i.
    hade exakt samma problem med min förra, blev väldigt konfunderad när man tycker de ska funka i vilket väder som annars är de ju ganska meningslöst.

    jag har inte skruvat fast min än. men de borde ju inte inverka då den gör lika dant om bilen är avstängd och inga vibrationer osv.

    kan det göra någon skillnad om man skruvar fast den i fästerna som den ska va?
    tanken va att bygga in den där den ska va och göra en slags "kåpa" av glasfiber så växlaren smälter in i klädslen i bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    883
    du kanske har lite fukt inne i växlaren som lägger sej på linsen...bara en tanke
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av costello
    du kanske har lite fukt inne i växlaren som lägger sej på linsen...bara en tanke
    nått verkar de ju va men den funkade jätte bra tills jag ställde bilen ute en natt, tar jag in den ett par timmar så går den igen som inget hänt.

    kanske ska skruva ner och rengöra den inuti.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    när jag ändå har denna tråden så slänger jag till en fråga till istället för att köra en ny tråd.
    cdväxlaren ska ju monteras "stående" bak i ng900.
    min växlare kommer från en saab 9000, men de finns ju väljare på sidan om den är monterad liggandes eller stående, ligger den ner funkar båda lägena, men ställer jag den upp så går inte spelaren igång som den ska, den snurrar skivan men kan inte läsa.
    vad kan detta bro på?
    måste jag har en extra jordkabel eller nått sånt de kan bro på?
    har hört en del som sagt de behövde jorda den.
    de blir ju inte snyggt alls om den måste ligga ner där bak, så även kan jag inte spela högt för då börjar skivorna hacka av baslådan, har bara en 8 tums baslåda nu men ska i dubbel 12a då komemr ju växlaren inte funka ens när jag spela på lägsta.
    hur har ni andra löst detta?

    så mina 2 frågor är alltså:
    hur får jag växlaren att spela skivorna stående( har ändrat switchen på sidan)?
    och hur gör man för att spelaren inte ska hacka när baslådan drar på?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Har samma problem som du har med att skivan jävlas när basen trycker på lite. Jag har satt min växlare på samma skiva som baslådan så det kanske gör sitt. Vet inte hur du ska lösa problem med skivorna men du kan prova att flytta runt den lite och se vart det går att spela utan att skivorna hoppar. Kanske undersidan av hatthyllan?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Har samma problem som du har med att skivan jävlas när basen trycker på lite. Jag har satt min växlare på samma skiva som baslådan så det kanske gör sitt. Vet inte hur du ska lösa problem med skivorna men du kan prova att flytta runt den lite och se vart det går att spela utan att skivorna hoppar. Kanske undersidan av hatthyllan?
    vet inte om undersidan på hatthyllan är så lämpligt då jag ofta har ute denna, har funderat på handsfacket fram men jobb med att få ut växlare kablen och sen få dit all där framme.

    min ligger löst på golvet nu då jag inte vet hur jag ska montera den än.
    tänkte det kanske skulle gå att använda de riktiga fästerna och på nått sätt få upp växlaren en cm eller 2 från golvet, har tjockt 12mm golv så lite av hacken görs ju av att basen och växlaren ligger emot golvet.

    men bara tanken att de är en 8 tums bas nu och den går inte spela max innan växlaren flippar och lägger ner verksamheten totalt, hur blir det då när jag får i dubbel 12 tummare el ev dubbel 10a.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Cdväxlare og9-3 aero och monterign
    Av Turbo_Matte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 16:08
  2. Cdväxlare
    Av lätttryckarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 16:25
  3. Skötsel av ny bil
    Av Volvoknegarn i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 10:07
  4. Cdväxlare 635
    Av Weber i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 18:36
  5. Montering av cdväxlare
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 01:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •