Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-5 aero 00-01

  1. #1

    9-5 aero 00-01

    Hur är det med vevhusventilationen på aero jämfört med saabs övriga motorer är det bättre dimensionerad eller är det ingen skillnad mot dom mindre motorerna? Skall snart köpa en ny beg bil. Har fått indikation på att vevhusventilationen är bättre på aero modellerna men att problemen fortfarande finns vad gäller oil sludge. Ska man satsa på en aero eller är det skitsamma?

    Snart Fredag / Always look on the bright side of life!!!!
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Vevhusventilationen är exakt densamma i grunden. Sedan finns det ett otal varianter, så det är nästan omöjligt att säga vad en enskild bil har utan att kolla varje komponent i vevhusventilationen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Tack för svaret KK

    Jag har bara för mig att jag läst någonstans att aero´n skulle ha lite bättre doningar än dom andra motorerna, kanske har fel för mig.
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Det finns så många "myter" om hur bra grejer det sitter på Aeron. Ytterst lite är sant.

    En mek på en auktoriserad Saab-ÅF här i Stockholm sa för ungefär ett år sen följande till mig när jag försökte få ordning på de vibrationer på tomgång jag haft på min bil: "Jo, men du vet det sitter ju andra kolvar och kammar och så i Aeron, så de låter lite råare..."

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •