Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Modifiering av cobra och turbo.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    560

    Modifiering av cobra och turbo.

    Hej alla glada ännu en fråga om cobran som sitter i aero 9-5-06.
    Det talades om att man kunde modifiera så att det gick att montera den nya cobran, är det någon som vet hur man gör detta det kanske reda är någon som har gjort detta ingrepp och vill berätta hur man gjort.

    Mvh Micke

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252

    Re: Modifiering av cobra och turbo.

    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Hej alla glada ännu en fråga om cobran som sitter i aero 9-5-06.
    Det talades om att man kunde modifiera så att det gick att montera den nya cobran, är det någon som vet hur man gör detta det kanske reda är någon som har gjort detta ingrepp och vill berätta hur man gjort.
    Om man kikar på hur kobran och nya kompressorhuset ser ut så känns det ju rimligt att man skall kunna svarva till det gamla kompressorhuset för att bli likt "trubbnosen". Detta är dock bara en "gissning" från min sida, men det skulle verkligen vara intressant att se om någon har gjort detta i verkligheten.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    560
    Kan man inte köpa kompressorhuset löst ?????
    Jag har för mig att i en tidigare tråd så skrev DrBoost att det går att modifiera för att få den nya cobran att passa, så nu boosten så får du berätta hur man gör

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    802

    Ingen som testat än?

    Ingen som testat än ?

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    560
    213 st som har tittat men ingen vet något kom igen nu någon måste veta något.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    MHI säljer inga lösa kompressorhus till privatpersoner.
    Alt. är i så fall att svarva nosen så att den blir likadan men kortare, eller köpa från nå'n firma som är MHI agent.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    99
    Ännu ingen som har testat att få dit nya Aero kobran?


    Vad är det som är olika på den nya & gammla annslutningen? eller är det att den är för stor man inte får dit den ?
    9-5 Aero 2004 Nordic Steg3
    9000 A50 1998 2,3llt

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av poSSe
    Ännu ingen som har testat att få dit nya Aero kobran?

    Vad är det som är olika på den nya & gammla annslutningen? eller är det att den är för stor man inte får dit den ?
    Sök på "kungskobra" (med c och k i kobra) så hittar du spaltmeter i ämnet...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 721
    Citat Ursprungligen postat av poSSe
    Ännu ingen som har testat att få dit nya Aero kobran?


    Vad är det som är olika på den nya & gammla annslutningen? eller är det att den är för stor man inte får dit den ?
    Har för mig att "Rickard" här på forumet pillade lite med den cobran?
    Rätta mig om jag har fel.


    Mvh

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    56
    Jag har svarvat om ett kompressorhus til "-06" och fixat nya kobran. Jag har inte monterat det i bil än, men jag återkommer när det är gjort.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    199
    Medlem#
    5523
    Kasumi> du har rätt det är rickard som monterat den.
    Har för mig att han fick modifiera cobran duktigt för att få dit den.

    Mvh Per
    Saab 9³ aero -02, MapTun biopower
    Saab 9³ se tid-99 (sambons)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    99
    Det blir nog till att innhandla en, på något sätt borde man väl få till det.
    9-5 Aero 2004 Nordic Steg3
    9000 A50 1998 2,3llt

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av poSSe
    Det blir nog till att innhandla en, på något sätt borde man väl få till det.
    Om du inte moddar kompressorhuset så måste det filas i både vattenpump och i själva kobrans väggar. Sen måste kobran monteras INNAN turbon monteras.
    Så turbon måste alltså ur i vilket fall och då är det bäst att svarva kompressorhuset så anslutningen blir kortare ala -06.
    Och när turbon ändå är borta så spana efter billigt sprickfritt #6 avgashus.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    99
    Jag försöker mig nog på fil varianten först. Men det låter som att det kommer gå åt några timmars jobb

    6#avgas har jag redan
    9-5 Aero 2004 Nordic Steg3
    9000 A50 1998 2,3llt

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    elelr så köper amn en turbo fråån en 06 plus en kobra .. klart enklast och dyrast
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av MikeTheBike
    Jag har svarvat om ett kompressorhus til "-06" och fixat nya kobran. Jag har inte monterat det i bil än, men jag återkommer när det är gjort.
    Hur går det med monteringen.

    Mvh Micke

  17. #17
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Alla som provat att montera en "std kobra M98-05" vet att det är lite småtrångt. Hur tror ni då det skall gå om man gör mellanrummet mellan vattenpump/rör och kompressor 15 mm mindre ?? Det är lönlöst att ens försöka. Vet att Rickard slipade kungskobraväggen lövtunn, samt gjorde en massa andra ändringar + att han var tvungen att montera bort turbon för att få ihop grejjorna.....
    Ett tips - lägg ner, å skaffa en ny turbo(med rätt kompressorhus) eller bearbeta ett gammalt till rätt dimensioner om ni promt vill ha ett bättre inlopp.

    Go natt/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Alla som provat att montera en "std kobra M98-05" vet att det är lite småtrångt. Hur tror ni då det skall gå om man gör mellanrummet mellan vattenpump/rör och kompressor 15 mm mindre ?? Det är lönlöst att ens försöka. Vet att Rickard slipade kungskobraväggen lövtunn, samt gjorde en massa andra ändringar + att han var tvungen att montera bort turbon för att få ihop grejjorna.....
    Ett tips - lägg ner, å skaffa en ny turbo(med rätt kompressorhus) eller bearbeta ett gammalt till rätt dimensioner om ni promt vill ha ett bättre inlopp.

    Go natt/ Mr_Nitro
    Eftersom det är folk som har fått det att funka så är det väll inte lönlöst heller?? Hur ska man bearbeta ett gammalt kompressorhus ska man göra det kortare eller hur ska det se ut, kanske någon som har en bild.
    Är ingen världsmästare på detta därför undrar jag, och till er som har fått det att fungera grattis

    Mvh Micke

  19. #19
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Eftersom det är folk som har fått det att funka så är det väll inte lönlöst heller?? Hur ska man bearbeta ett gammalt kompressorhus ska man göra det kortare eller hur ska det se ut,.....
    Ursäkt om min ton verkade "vass" - det var inte meningen....
    Det jag menar är att JAG anser att det är alldeles meningslöst att modifiera(alltså slipa) i en M06 kobra för att få dit den. Detta tillssmmans med allt annat som krävs för att få dit den(ex ta bort turbon för att få dit/bort röret) gör att jag tycker det är lite "vebo-aktigt".

    För att få en M06 kobra att passa "bolt-on", så kan man svarva av inloppsstosen på kompressorn 15 mm. Då passar den. Alt byta turbo komplett.

    Trevlig valborg/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Ursäkt om min ton verkade "vass" - det var inte meningen....
    Du får nog ta och läsa på lite mer innan du hugger nästa gång, detta är meddelandet innan ditt meddelande, jag markerar det viktiga lite extra så du ser det.

    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Citat Ursprungligen postat av MikeTheBike
    Jag har svarvat om ett kompressorhus til "-06" och fixat nya kobran. Jag har inte monterat det i bil än, men jag återkommer när det är gjort.
    Hur går det med monteringen.

    Mvh Micke

Liknande ämnen

  1. otätt mellan cobra och turbo
    Av schnyggwe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 14:41
  2. Modifiering av kabelskarv
    Av tompa27 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 13:18
  3. modifiering vevhusvent 9-5a
    Av cambuz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 12:28
  4. Vem gör LH 2.4 modifiering?
    Av TurboJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 08:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •