Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Vilka spridare till 350hk, 9000.

  1. #1
    Guest

    Vilka spridare till 350hk, 9000.

    Håller på att skaffa delar för att plocka ut runt 350hk ur min 9000 aero -95.
    Men vilka spridare ska man köra med? Grönisar eller Siemens 630cc??
    Det är väl precis på gränsen för vad som är lämpligt med de gröna?
    Vill vara på säkra sidan men det är väl inte bra att ha för stora heller?

    Ska jag byta bränslepump oxå och isf till vilken?
    Turbo blir förmodligen en 19T...

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    3,5bar BTR och grönisar blir perfekt åt dig

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    3,5bar BTR och grönisar blir perfekt åt dig
    3,8 bar BTR brukar det bli på T5. 350 hk är dock lite gränsfall, i alla fall om ambitionen är att köra -19T, vilket gärna leder till strax över 350 hk med bra mappning. Då bör man nog överväga att kliva upp på 550 eller 630 cc.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Guest
    Okej, men finns det nån nackdel med att ha 630cc om man "bara" ska ha 350hk??

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av awer
    Okej, men finns det nån nackdel med att ha 630cc om man "bara" ska ha 350hk??
    Ja, visst finns det det. Större spridare innebär i de flesta fall en lite sämre sprutbild och sämre kontroll av bränslemängden på låg- och dellast. Hur mycket sämre beror på spridarmodell och, i vissa fall, på hur bra mappningen är gjord.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ingen kommer ihåg en fegis

    Jag tror det blir bra faktiskt.. Men annars är det bara köpa större då

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Upp till 350 hk: Grönisar med 3,8 bars tryck, ny & frisk originalpump och 19T-vinklat.

    Perfekt. Allt bottnar samtidigt.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Upp till 350 hk: Grönisar med 3,8 bars tryck, ny & frisk originalpump och 19T-vinklat.

    Perfekt. Allt bottnar samtidigt.

    /J


    KK> Om man mäter avgasstempen när man får programet så är det inga problem med grönisar

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  9. #9
    Guest
    Då får det bli grönisar!
    Tänkte annars om det fanns ett par hk till o hämta med större spridare, men det är det kanske inte värt på bekostnad av dålig gång på lägre varv...

  10. #10
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av awer
    Då får det bli grönisar!
    Tänkte annars om det fanns ett par hk till o hämta med större spridare, men det är det kanske inte värt på bekostnad av dålig gång på lägre varv...
    Absolut,,grönisar är inga problem för dig om du ska ligga runt/över 350..!

    Lycka till..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Upp till 350 hk: Grönisar med 3,8 bars tryck, ny & frisk originalpump och 19T-vinklat.

    Perfekt. Allt bottnar samtidigt.
    Botten upp.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Upp till 350 hk: Grönisar med 3,8 bars tryck, ny & frisk originalpump och 19T-vinklat.

    Perfekt. Allt bottnar samtidigt.
    Botten upp.

    Mvh

    KK
    Så de gröna som sitter i Tobbes bil som jag bänkade över 360hp med 880´ EXH är inte vanliga gröna.?

    Men de har ju bottnat som sagt,,sorry,,måste glömt byta från 570 spridarna,,

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Så de gröna som sitter i Tobbes bil som jag bänkade över 360hp med 880´ EXH är inte vanliga gröna.?

    Men de har ju bottnat som sagt,,sorry,,måste glömt byta från 570 spridarna.
    Har jag sagt att det inte skulle vara vanliga gröna? Nej. Om de funkar på Tobbes bil till den effekten så är det jättebra. Det finns ju en del bänkningar på bilar runt 360-370 hk med grönisar (och din på 400 också...), så det fungerar ju bevisligen. Däremot ligger man då rätt så nära (t.o.m. över skulle nog en del tycka) gränsen för vad de klarar av att flöda. Men, visst, om man absolut nöjer sig med typ 350 hk så är det ett jättebra val. "Billiga", vettig sprutbild osv. Jag kör ju själv med dem av just den anledningen... Men om man skulle vilja pressa sitt -19T lite mer så betvivlar jag att de räcker till. Jag kan mycket väl ha fel, det händer dagligen... men jag skulle vilja ha större då i alla fall.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Så de gröna som sitter i Tobbes bil som jag bänkade över 360hp med 880´ EXH är inte vanliga gröna.?

    Men de har ju bottnat som sagt,,sorry,,måste glömt byta från 570 spridarna.
    Har jag sagt att det inte skulle vara vanliga gröna? Nej. Om de funkar på Tobbes bil till den effekten så är det jättebra. Det finns ju en del bänkningar på bilar runt 360-370 hk med grönisar (och din på 400 också...), så det fungerar ju bevisligen. Däremot ligger man då rätt så nära (t.o.m. över skulle nog en del tycka) gränsen för vad de klarar av att flöda. Men, visst, om man absolut nöjer sig med typ 350 hk så är det ett jättebra val. "Billiga", vettig sprutbild osv. Jag kör ju själv med dem av just den anledningen... Men om man skulle vilja pressa sitt -19T lite mer så betvivlar jag att de räcker till. Jag kan mycket väl ha fel, det händer dagligen... men jag skulle vilja ha större då i alla fall.

    Mvh

    KK
    Nej..

    Men du säger att de bottnar vid 350hp..Och de gör de ju inte,,vem har sagt det,,eller har du prövat det..?
    Bara nyfiken hur du kan vara så säker på svaret..

    Om jag då nu ställer frågan hur mycket de pallar med,, så kan du ju inte säga Max 350hp,det stämmer ju inte..

    Eller är standardsvaret,,

    -Mnjaäh,, montera 4st trädgårdslangar rak ned i insuget istället så har du så det räcker ifall du någon gång skulle vilja ha 50000hp..??

    Så,,varför tycker du att man ligger nära,,eller över spridaren kapacitet.. Förutom att om man räknar på det så ska det egentligen behöva vara 465cc spridare till 300hp om man räknar på stickan..

    300hk => 300 x 6 / 4 = 450.


    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    -Mnjaäh,, montera 4st trädgårdslangar rak ned i insuget istället så har du så det räcker ifall du någon gång skulle vilja ha 50000hp..??
    hmmm..!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Men du säger att de bottnar vid 350hp..Och de gör de ju inte,,vem har sagt det,,eller har du prövat det..?
    Bara nyfiken hur du kan vara så säker på svaret..

    Om jag då nu ställer frågan hur mycket de pallar med,, så kan du ju inte säga Max 350hp,det stämmer ju inte..

    Eller är standardsvaret,,

    -Mnjaäh,, montera 4st trädgårdslangar rak ned i insuget istället så har du så det räcker ifall du någon gång skulle vilja ha 50000hp..??

    Så,,varför tycker du att man ligger nära,,eller över spridaren kapacitet.. Förutom att om man räknar på det så ska det egentligen behöva vara 465cc spridare till 300hp om man räknar på stickan..
    Nu blir jag nyfiken... Var/när har jag sagt att grönisarna bottnar vid 350 hk?

    Jag tror/tycker/har läst mig till/har hört/tolkar det som att man vid 350 hk ligger nära (eller t.o.m. över) spridarens kapacitet, i alla fall om man skall ligga på en vettig D.C. Sen är det ju upp till den som gör programmet att bestämma hur pass nära man tycker att man kan/vill gå, men det är en annan femma. Uppenbarligen fungerar de till runt 360 hk på en bil med en bra snurra och det är ju alldeles utmärkt eftersom de är bra på många sätt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Nu blir jag nyfiken... Var/när har jag sagt att grönisarna bottnar vid 350 hk?

    KK
    Här..

    Citat Ursprungligen postat av KK
    3,8 bar BTR brukar det bli på T5. 350 hk är dock lite gränsfall, i alla fall om ambitionen är att köra -19T, vilket gärna leder till strax över 350 hk med bra mappning. Då bör man nog överväga att kliva upp på 550 eller 630 cc.

    Mvh

    KK

    och här..

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Upp till 350 hk: Grönisar med 3,8 bars tryck, ny & frisk originalpump och 19T-vinklat.

    Perfekt. Allt bottnar samtidigt.
    Botten upp.

    Mvh

    KK




    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jag tror/tycker/har läst mig till/har hört/tolkar det som att man vid 350 hk ligger nära (eller t.o.m. över) spridarens kapacitet, i alla fall om man skall ligga på en vettig D.C. Sen är det ju upp till den som gör programmet att bestämma hur pass nära man tycker att man kan/vill gå, men det är en annan femma. Uppenbarligen fungerar de till runt 360 hk på en bil med en bra snurra och det är ju alldeles utmärkt eftersom de är bra på många sätt.

    Mvh

    KK
    Ok.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Det finns ju andra parametrar än bränslet att rädda motorn från spikningar, så det är ju ingen fara att ligga nära max för spridarna om man inte har krav på väldigt stadiga hästar. Eller jo, en liten fara ligger ju i att överhetta spridarna, men då får man pressa ett tag...

    Sedan som vanligt om man pratar kapacitet på spridare måste man åtminstone resonera kring ett visst tryck. Man kan ju alltid dra upp till 5 bar och trycka genom mer soppa än vid originalangivna 3,8. Med detta fixerat kan man fortfarande inte säga en exakt siffra på effekten, för det beror ju på motorns verkningsgrad, kylkapacitet(er) och motorstyrningens säkerhetssystem.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    3,8 bar BTR brukar det bli på T5. 350 hk är dock lite gränsfall, i alla fall om ambitionen är att köra -19T, vilket gärna leder till strax över 350 hk med bra mappning. Då bör man nog överväga att kliva upp på 550 eller 630 cc.

    Mvh

    KK
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Upp till 350 hk: Grönisar med 3,8 bars tryck, ny & frisk originalpump och 19T-vinklat.

    Perfekt. Allt bottnar samtidigt.
    Botten upp.

    Mvh

    KK
    Det ena var ju ett "skämt" och det andra var med betoning på "lite gränsfall".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Det finns ju andra parametrar än bränslet att rädda motorn från spikningar, så det är ju ingen fara att ligga nära max för spridarna om man inte har krav på väldigt stadiga hästar. Eller jo, en liten fara ligger ju i att överhetta spridarna, men då får man pressa ett tag...

    Sedan som vanligt om man pratar kapacitet på spridare måste man åtminstone resonera kring ett visst tryck. Man kan ju alltid dra upp till 5 bar och trycka genom mer soppa än vid originalangivna 3,8. Med detta fixerat kan man fortfarande inte säga en exakt siffra på effekten, för det beror ju på motorns verkningsgrad, kylkapacitet(er) och motorstyrningens säkerhetssystem.
    Absolut.

    Sen är det 3.8bar det skall vara..Inte 3.5 som Rydde innan skrev.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. Vilka spridare till min ng900t?
    Av Robin_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:47
  2. Vilka spridare till 9000 2.3 1990?
    Av my00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 19:21
  3. Vilka spridare till 517 box OG900
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •