Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vilka volymer rymmer 9000 soppatank?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199

    Vilka volymer rymmer 9000 soppatank?

    Sitter det olika bränsletankar i olika 9000....?

    Idag tänkte jag tanka fullt (priskrig med soppapris på 9,19, bara att passa på) Varningslampan för bränslenivån hade nyss börjat lysa, och vad jag vet ska det då återstå en 8 liter eller nåt i den stilen.
    När bilen tanken var full hade jag klämmt i 68 liter (!) enerligt instruktionsboken ska bränsletanken rymma 66 liter...

    Hur kan det komma sig att jag lyckades tanka 68 liter + ca 8 liter som redan fanns i tanken (säg 75 liter totalt), i en soppabytta som ska rymma 66 liter...

    Tryckfel i instruktionsboken, olika tankar eller...?

    inte för att det har nån större sexuell betydelse, men lite nyfiken blev jag allt. Bilen är en 9000i 2,3 från 92
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vart det blött under bilen
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Haha... Med tanke på att soppamätaren står stadigt i topp fortfarande nu några timmar senare så vart det nog inte blött under bilen...
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    När min lampa tänt sej får jag i precis under 70 liter. 69,nånting
    Farsan lyckades klämma i 77liter då mätaren inte var helt nere och han enligt färddatorn hade 56km kvar att köra.
    Så boken stämmer inte nej
    Jag har faktiskt aldrig haft en 9000 med så liten tank som boken säger.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Jag har aldrig fått i mer än 68,xx liter. Och då har det hänt att jag fått soppatorsk på väg till bensinstationen och rullat in till pumpen.

    Har dock hänt många gånger att jag fått i 68 liter.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Se där ja, så vi kan kort sagt säga att tanken rymmer en 76 liter istället för 66 liter som instruktionsboken säger...?
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Om jag minns rätt har CD lite större tank (68 liter ?) än CC (63liter?).

    Vad har CS ?
    Är det 68 även på dom ?

    Man kan ju fundera på hur mätaren i pumpen visar i ursprungsfrågan
    Lätt att sänka priset när mätaren är felkalibrerad
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag kör aldrig helt soppatorsk längre, sedan jag brände en bränslepump på det sättet, men jag har kört riktigt nära några gånger, och min uppfattning på de gamla 9000CC är att det går i ganska precis 70 liter om man skulle få för sig att köra snustorrt. Boken säger 68 l. Jag vet inte när 66l-tanken kom, men skulle gissa i o m CS-modellen!?

    På 9-5:orna är det mindre tank på Aeron än de andra. Åtminstone de första årsmodellerna.

    Men tänk som sagt på att bränslepumpen kan ta stryk om ni kör till sista dropparna, för axeln i matarpumpen har en enkel plastlagring i nederänden, och den kyls av den bensin den är nedsänkt i.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Har aldrig fått i mer än 66 L men kör å andra sidan aldrig torrt. Läste nyligen någonstans att biltillverkarna är tvungna att använda marginaler när de anger tankvolym, eftersom soppavolymen varierar med temperaturen.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Johanen
    Se där ja, så vi kan kort sagt säga att tanken rymmer en 76 liter istället för 66 liter som instruktionsboken säger...?
    Nej så är det inte. Måste vart fel på pumpen el. bilen i det fallet.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Enligt bruxen skall tanken rymma 66 liter på min 9k Griffin men jag har vid något tillfälle tankat 68 liter utan att tanken varit tom, varningslampan lös dock konstant.
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Ibland har de betydelse hur hårt man har kört innan.
    För de kan ju vara mer bränsle i systemet som pumpas runt om man har kört hårt precis innan och då får man i mer bränsle än om man har kört lugnt precis innan man tankar.
    Ska man kunna mäta exakt så måste bilen stå x antal minuter innan man kan avgöra exakt hur mycket man kan tanka i så man får reda på exakt tankrymd.

    De kan med andra ord skilja x antal liter beroende på hur man har kört innan och hur länge man står innan man tankar.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Ibland har de betydelse hur hårt man har kört innan.
    För de kan ju vara mer bränsle i systemet som pumpas runt om man har kört hårt precis innan och då får man i mer bränsle än om man har kört lugnt precis innan man tankar.
    Ska man kunna mäta exakt så måste bilen stå x antal minuter innan man kan avgöra exakt hur mycket man kan tanka i så man får reda på exakt tankrymd.

    De kan med andra ord skilja x antal liter beroende på hur man har kört innan och hur länge man står innan man tankar.
    Många lustiga förklaringar har jag hört/läst, men denna tar nog priset ändå...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":123h0q5k
    Ibland har de betydelse hur hårt man har kört innan.
    För de kan ju vara mer bränsle i systemet som pumpas runt om man har kört hårt precis innan och då får man i mer bränsle än om man har kört lugnt precis innan man tankar.
    Ska man kunna mäta exakt så måste bilen stå x antal minuter innan man kan avgöra exakt hur mycket man kan tanka i så man får reda på exakt tankrymd.

    De kan med andra ord skilja x antal liter beroende på hur man har kört innan och hur länge man står innan man tankar.
    Många lustiga förklaringar har jag hört/läst, men denna tar nog priset ändå... [/quote:123h0q5k]

    Kan säga att jag har själv upptäkt detta då de händer att man "råkar" ha gasat på ibland innan och ibland så har man tatt de extremt lugnt och tar god tid på sig.

    Men testa själva så får ni väl se själva då.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497
    Ni blir nog bara lurade av macken, tror ni får 68 liter billig bensin, men i själva verket så är det bara 60..

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Flyttar till Allmänt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    [quote=Fredrik.j][quote="Grandmaster-T":hd94bmfr]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":hd94bmfr
    Ibland har de betydelse hur hårt man har kört innan.
    För de kan ju vara mer bränsle i systemet som pumpas runt om man har kört hårt precis innan och då får man i mer bränsle än om man har kört lugnt precis innan man tankar.
    Ska man kunna mäta exakt så måste bilen stå x antal minuter innan man kan avgöra exakt hur mycket man kan tanka i så man får reda på exakt tankrymd.

    De kan med andra ord skilja x antal liter beroende på hur man har kört innan och hur länge man står innan man tankar.
    Många lustiga förklaringar har jag hört/läst, men denna tar nog priset ändå... [/quote:hd94bmfr]

    Kan säga att jag har själv upptäkt detta då de händer att man "råkar" ha gasat på ibland innan och ibland så har man tatt de extremt lugnt och tar god tid på sig.

    Men testa själva så får ni väl se själva då.[/quote:hd94bmfr]



    Skulle soppan vara extra sammanpackad i ledningarna och fyllt upp de extra hålrummen i spridarna avsedda för hårdkörning?

    Ne du Fredrik..

    Sen är det klart att det kan ta lite tid innan bränslet i returen rinner tillbaka p.g.a. men det handlar om väldigt små mängder.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    [quote=Fredrik.j][quote="Grandmaster-T":2sbozwol]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":2sbozwol
    Ibland har de betydelse hur hårt man har kört innan.
    För de kan ju vara mer bränsle i systemet som pumpas runt om man har kört hårt precis innan och då får man i mer bränsle än om man har kört lugnt precis innan man tankar.
    Ska man kunna mäta exakt så måste bilen stå x antal minuter innan man kan avgöra exakt hur mycket man kan tanka i så man får reda på exakt tankrymd.

    De kan med andra ord skilja x antal liter beroende på hur man har kört innan och hur länge man står innan man tankar.
    Många lustiga förklaringar har jag hört/läst, men denna tar nog priset ändå... [/quote:2sbozwol]

    Kan säga att jag har själv upptäkt detta då de händer att man "råkar" ha gasat på ibland innan och ibland så har man tatt de extremt lugnt och tar god tid på sig.

    Men testa själva så får ni väl se själva då.[/quote:2sbozwol]

    Jag undrar samma som RonnyO. Var i bränslesystemet har du tänkt att alla dessa extra litrar med bensin ska hålla hus? Blåser fuel-rail:en och bränslefiltret upp sig som balonger, eller är det soppaledningarna? Jag kan åtminstone påpeka att vätska inte går att komprimera. Så har du någon vettig förklaring? Annars tar jag mig rätten att förutsätta tillfälligheter av felkällor som grund till dina felaktigt dragna slutsatser. Och nej, jag tänker inte ens testa själv. Lika lite som jag tänker testa om ett paket mjölk innehåller mer mjölk för att jag håller paketet över huvudet och sjunger Idas sommarvisa samtidigt . Ursäkta att jag ironiserar över din iaktagelse, men du har verkligen glömt att tänka efter denna gång...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    [quote=Fredrik.j][quote="Grandmaster-T":10m7q3jw]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":10m7q3jw
    Ibland har de betydelse hur hårt man har kört innan.
    För de kan ju vara mer bränsle i systemet som pumpas runt om man har kört hårt precis innan och då får man i mer bränsle än om man har kört lugnt precis innan man tankar.
    Ska man kunna mäta exakt så måste bilen stå x antal minuter innan man kan avgöra exakt hur mycket man kan tanka i så man får reda på exakt tankrymd.

    De kan med andra ord skilja x antal liter beroende på hur man har kört innan och hur länge man står innan man tankar.
    Många lustiga förklaringar har jag hört/läst, men denna tar nog priset ändå... [/quote:10m7q3jw]

    Kan säga att jag har själv upptäkt detta då de händer att man "råkar" ha gasat på ibland innan och ibland så har man tatt de extremt lugnt och tar god tid på sig.

    Men testa själva så får ni väl se själva då.[/quote:10m7q3jw]

    Självklart ska det testas
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Soppatank 9-3ss
    Av örbypelle i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 15:52
  2. hur mycket glykol rymmer i 9-5?
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 23:29
  3. Hur många liter olja rymmer SAAB 9000 2,3t?
    Av andreeee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •