Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dålig hemmalack

  1. #1

    Dålig hemmalack

    Förra ägaren till min 9-3a bestämde sig för att lacka om vingen själv med blandat resultat. Färgen var rätt men lacken har krackelerat, det ser alltså ut som om den har spruckit även om den inte bokstavligen har delat på sig. Vet någon vad detta kan bero på, och hur bör jag gå tillväga för att fixa till det?

    MVH
    Jonas

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Kan bero på att den undre lacken inte tål lösningsmedlet i topp lacken.

    Det enda är att lacka om.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Dålig hemmalack

    Citat Ursprungligen postat av lillhannus
    Förra ägaren till min 9-3a bestämde sig för att lacka om vingen själv med blandat resultat. Färgen var rätt men lacken har krackelerat, det ser alltså ut som om den har spruckit även om den inte bokstavligen har delat på sig. Vet någon vad detta kan bero på, och hur bör jag gå tillväga för att fixa till det?

    MVH
    Jonas
    Ere en vit coupe måntro?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Dålig hemmalack

    Citat Ursprungligen postat av lillhannus
    Förra ägaren till min 9-3a bestämde sig för att lacka om vingen själv med blandat resultat. Färgen var rätt men lacken har krackelerat, det ser alltså ut som om den har spruckit även om den inte bokstavligen har delat på sig. Vet någon vad detta kan bero på, och hur bör jag gå tillväga för att fixa till det?

    MVH
    Jonas
    Klarlacken kan sabba mycket.

    Men som sagt innan så är det omlackering som behövs.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    En omlackering hade jag räknat med, tänkte mer på hur man skulle förhindra att det händer igen. Hände nämligen samma sak på min 900 när dräneringshålen i vingen täpptes igen.

    PQ: Ja det är en vit coupe. Så det är alltså en gammal Nynäshamnare jag har köpt. Såg en vit coupe med till salu lapp på select i höstas. Kanske va din det, men jag tyckte det stod att det var en automat.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av lillhannus
    En omlackering hade jag räknat med, tänkte mer på hur man skulle förhindra att det händer igen. Hände nämligen samma sak på min 900 när dräneringshålen i vingen täpptes igen.

    PQ: Ja det är en vit coupe. Så det är alltså en gammal Nynäshamnare jag har köpt. Såg en vit coupe med till salu lapp på select i höstas. Kanske va din det, men jag tyckte det stod att det var en automat.
    Jorå, den bodde här i Nynäs förr i tiden.
    Men näe, det var inte den som var till salu då. Det var en 5-dörrars, 185hk automat.
    Var kommer den rulla nu framöver?
    (Vill bara påpeka också att vingen var krackelerad redan när jag köpte den... )
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  7. #7
    Då ska jag sluta skylla på dig då .
    Bilen har hittat tillbaka till Nynäshamn igen. Den saknade väl skärgården kan jag tänka mig.

    Är det lugnt om jag PM'ar dig. Har lite frågor som du kanske kan svara på?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av lillhannus
    Då ska jag sluta skylla på dig då .
    Bilen har hittat tillbaka till Nynäshamn igen. Den saknade väl skärgården kan jag tänka mig.

    Är det lugnt om jag PM'ar dig. Har lite frågor som du kanske kan svara på?
    Ah! Vad kul!
    Självklart, PM'a på du!
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926

    Re: Dålig hemmalack

    Citat Ursprungligen postat av lillhannus
    Förra ägaren till min 9-3a bestämde sig för att lacka om vingen själv med blandat resultat. Färgen var rätt men lacken har krackelerat, det ser alltså ut som om den har spruckit även om den inte bokstavligen har delat på sig. Vet någon vad detta kan bero på, och hur bör jag gå tillväga för att fixa till det?

    MVH
    Jonas
    Skyll på mig!

    Jag lackade vingen med färsk lack köpt på färghandel, boven i dramat tror jag var plastprimern som inte var så värst färsk. Hjälpte inte heller att jag drog på en hel del med primer.
    Lacken sprack ändå efter nån vecka i Jämtlandsvintern...

    Man lär sig dock att aldrig mer lacka något själv hemma utan lämna bort skiten.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  3. 10/2002 - 9-3SS, dålig bil?
    Av Hmg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 16:14
  4. Dålig bas
    Av Bennet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •