Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvaret?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    5

    Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvaret?

    Tjena!

    Jag har en 9-5 kombi 2003 2.0t som nu gått 4000 mil. På senaste servicen upptäckte de "fukt (olja) vid insug till turbon". Detta krävde en noggrannare koll, så jag lämnade in den igen. Efter en genomgång kom verkstaden fram till att turbon havererat, och de hade ingen aning om varför. De kunde dock se att det inte var pga något som de kallade "oil sludge" vilket tydligen innebär att det inte täcks av motorgarantin.

    Så j*vla värdelöst, hur fan kan en turbo som använts i 4000 mil (bilen har inte körts hårt) gå sönder? Den har servats varje år och den har gått jättebra. Känns som det inte kan vara något annat än produktionsfel/dålig kvalitet på turbon.

    Tror någon det finns hopp att få SAAB att ta på sig ansvaret?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Turbon på en 03:a @ 4000 mil går ju, om inte annat, på maskinförsäkringen...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Turbon på en 03:a @ 4000 mil går ju, om inte annat, på maskinförsäkringen...

    Mvh

    KK
    Vilken maskinförsäkring menar du? Det går på min försäkring, visst ... maskinskada, antar jag ... och då blir det väl runt 4500 i självrisk ... 25% av skadekostnaden.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Går ju säkert att få tag på en turbo för 2000:- ny om man vill byta själv...
    Många byter ju ut mot större doningar.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    En bättre begagnad turbo till din bil är nog inte svårt att hitta. Kolla med www.sdcc.se

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Är det en inbillning jag har eller är det gott om turboras på nyare saabar nu än jämfört på 90-talet?

    KK eller någon annan kanske fått en känsla för det?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Lövskatan, Luleå
    Inlägg
    27

    Re: Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvare

    Citat Ursprungligen postat av TBiC
    Tjena!

    Jag har en 9-5 kombi 2003 2.0t som nu gått 4000 mil. På senaste servicen upptäckte de "fukt (olja) vid insug till turbon". Detta krävde en noggrannare koll, så jag lämnade in den igen. Efter en genomgång kom verkstaden fram till att turbon havererat, och de hade ingen aning om varför. De kunde dock se att det inte var pga något som de kallade "oil sludge" vilket tydligen innebär att det inte täcks av motorgarantin.

    Så j*vla värdelöst, hur fan kan en turbo som använts i 4000 mil (bilen har inte körts hårt) gå sönder? Den har servats varje år och den har gått jättebra. Känns som det inte kan vara något annat än produktionsfel/dålig kvalitet på turbon.

    Tror någon det finns hopp att få SAAB att ta på sig ansvaret?
    Jag förstår inte riktigt?

    Du lämna in bilen på service, gick den bra när du lämna in den?

    Om den gick bra då och inte går bra efter servicen så har ju verkstaden kört sönder bilen?

    Om den fortfarande går bra så har inte turbon gått sönder, att den läcker lite olja betyder inte att den är sönder.

    Kan vara en av många orsaker t.ex igensatt PCV ventil som orsakar övertryck i vevhuset som i sin tur trycket ut olja vid turbon.

    Lite mer information om varför du hade bilen på service och vad dom gjort med bilen hade ju inte skadat.

    En annan sak är ju hur mycket det kostar att byta ut turbon på Saab, vet du hur mycket det kostar eller gissade du bara på 4500:- i självrisk på motorskada försäkringen?

    Om det kostar runt 10.000:- så blir ju självrisken bara 2.500:- vilket är rätt bra pris för en sprillans ny turbo
    EHP Racing
    -79 Turbo 99'a *Såld*, -98 V70R awd
    Eric///swede///

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    5

    Re: Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvare

    Citat Ursprungligen postat av syclone2550
    Citat Ursprungligen postat av TBiC
    Tjena!

    Jag har en 9-5 kombi 2003 2.0t som nu gått 4000 mil. På senaste servicen upptäckte de "fukt (olja) vid insug till turbon". Detta krävde en noggrannare koll, så jag lämnade in den igen. Efter en genomgång kom verkstaden fram till att turbon havererat, och de hade ingen aning om varför. De kunde dock se att det inte var pga något som de kallade "oil sludge" vilket tydligen innebär att det inte täcks av motorgarantin.

    Så j*vla värdelöst, hur fan kan en turbo som använts i 4000 mil (bilen har inte körts hårt) gå sönder? Den har servats varje år och den har gått jättebra. Känns som det inte kan vara något annat än produktionsfel/dålig kvalitet på turbon.

    Tror någon det finns hopp att få SAAB att ta på sig ansvaret?
    Jag förstår inte riktigt?

    Du lämna in bilen på service, gick den bra när du lämna in den?

    Om den gick bra då och inte går bra efter servicen så har ju verkstaden kört sönder bilen?

    Om den fortfarande går bra så har inte turbon gått sönder, att den läcker lite olja betyder inte att den är sönder.

    Kan vara en av många orsaker t.ex igensatt PCV ventil som orsakar övertryck i vevhuset som i sin tur trycket ut olja vid turbon.

    Lite mer information om varför du hade bilen på service och vad dom gjort med bilen hade ju inte skadat.

    En annan sak är ju hur mycket det kostar att byta ut turbon på Saab, vet du hur mycket det kostar eller gissade du bara på 4500:- i självrisk på motorskada försäkringen?

    Om det kostar runt 10.000:- så blir ju självrisken bara 2.500:- vilket är rätt bra pris för en sprillans ny turbo

    Haveri kanske var att ta i ... turbon verkar inte sönder när jag kör bilen ... verkstaden anser i vilket fall att den måste bytas ut. Eftersom jag inte har någon koll så är jag helt i deras händer

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvare

    Citat Ursprungligen postat av TBiC
    Haveri kanske var att ta i ... turbon verkar inte sönder när jag kör bilen ... verkstaden anser i vilket fall att den måste bytas ut. Eftersom jag inte har någon koll så är jag helt i deras händer
    "Min" verkstad tyckte i januari 2005 att jag behövde nya framklossar tämligen omgående. Nu, 13 månader och 1200 mil senare, hade den 2,4 i bromsvärde fram. På samma klossar som jag akut behövde byta ut... Samma verkstad fyllde på vatten i spolarvätskebehållaren med påföljd att sk**en frös ihop i julas vid 7 minusgrader.

    Sensmoral: är du det minsta tveksam, be en annan (helst någon opartisk) verkstad om en "second opinion".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Jag hade struntat blankt i att byta den turbon om bilen inte blåryker eller drar jättemycket olja.
    Undrar efter att ha läst lite noggrannare om de inte är ute och cyklar lite..
    Lite olja är nog inget att oroa sig för, kan ju lika gärna komma från vevhusventilationen?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag hade struntat blankt i att byta den turbon om bilen inte blåryker eller drar jättemycket olja.
    Undrar efter att ha läst lite noggrannare om de inte är ute och cyklar lite..
    Lite olja är nog inget att oroa sig för, kan ju lika gärna komma från vevhusventilationen?
    M.V.H.
    Mm... kanske hade den inte behövts bytas, vad vet jag... och det är just det som är problemet, att jag inte vet. Jag ska fan ner dit och snacka med dem. Det är skumt att de inte ens kan ge mig en anledning till varför den behöver bytas. Bilen går bra enligt mig. Kanske är jag dum som litar på en serviceverkstad...

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag hade struntat blankt i att byta den turbon om bilen inte blåryker eller drar jättemycket olja.
    Undrar efter att ha läst lite noggrannare om de inte är ute och cyklar lite..
    Lite olja är nog inget att oroa sig för, kan ju lika gärna komma från vevhusventilationen?
    M.V.H.
    Min turbo drällde olja kring kompressorn för 5000 mil sedan. efter att rengjort luftsystemet och vevhusventilationen här det inte en tillstymmelse till olja där nu. Den har inte ens puffat blått efter en kallstart. Fick lite småpanik när jag såg det men nu är jag lugnare igen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Har Saab slutat med den kostnadsfria försäkringen "kör vidare" man fick vid service och som betalar självrisken om det händer något mellan servicarna? Min bil är ju för gammal nu men det fick, och använde, jag flera gånger...
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Re: Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvare

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av TBiC
    Haveri kanske var att ta i ... turbon verkar inte sönder när jag kör bilen ... verkstaden anser i vilket fall att den måste bytas ut. Eftersom jag inte har någon koll så är jag helt i deras händer
    "Min" verkstad tyckte i januari 2005 att jag behövde nya framklossar tämligen omgående. Nu, 13 månader och 1200 mil senare, hade den 2,4 i bromsvärde fram. På samma klossar som jag akut behövde byta ut... Samma verkstad fyllde på vatten i spolarvätskebehållaren med påföljd att sk**en frös ihop i julas vid 7 minusgrader.

    Sensmoral: är du det minsta tveksam, be en annan (helst någon opartisk) verkstad om en "second opinion".

    Mvh

    KK
    Samma sak hände mig!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Re: Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvare

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av TBiC
    Haveri kanske var att ta i ... turbon verkar inte sönder när jag kör bilen ... verkstaden anser i vilket fall att den måste bytas ut. Eftersom jag inte har någon koll så är jag helt i deras händer
    "Min" verkstad tyckte i januari 2005 att jag behövde nya framklossar tämligen omgående. Nu, 13 månader och 1200 mil senare, hade den 2,4 i bromsvärde fram. På samma klossar som jag akut behövde byta ut... Samma verkstad fyllde på vatten i spolarvätskebehållaren med påföljd att sk**en frös ihop i julas vid 7 minusgrader.

    Sensmoral: är du det minsta tveksam, be en annan (helst någon opartisk) verkstad om en "second opinion".

    Mvh




    KK
    Samma sak hände mig!
    Vilken verkstad var det?
    Jag tycker man skall hänga ut de "bastards" som bara vill tjäna pengar.
    De lär ju kika här och spionera och bättra sig ev.

    Är det någon som haft sin bil på Solna Bilteknik? De är billiga men är dom bra? någon erfarenhet från dom?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Har Saab slutat med den kostnadsfria försäkringen "kör vidare" man fick vid service och som betalar självrisken om det händer något mellan servicarna? Min bil är ju för gammal nu men det fick, och använde, jag flera gånger...
    Finns fortfarande, men man måste uttryckligen be om det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvare

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Samma sak hände mig!
    Vilken av dem, klossar eller vatten i spolarvätskan?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Har Saab slutat med den kostnadsfria försäkringen "kör vidare" man fick vid service och som betalar självrisken om det händer något mellan servicarna? Min bil är ju för gammal nu men det fick, och använde, jag flera gånger...
    Finns fortfarande, men man måste uttryckligen be om det.

    Mvh

    KK
    Ja fick det när ja servade min den 21/12-05 ialla fall, utan att be om det...

    M.v.h. Andreas

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Är det en inbillning jag har eller är det gott om turboras på nyare saabar nu än jämfört på 90-talet?

    KK eller någon annan kanske fått en känsla för det?

    J.K Nilsson
    Enligt den saab-verkstad jag arbetade på förra året så stämmer det ja. Jag har inte jobbat med dom gamla 9000 mer än mina egna men dom som har sade att 9-5:orna har ju sönder saker på löpande band om man jämför med dom äldre modellerna. Både turbos och kedjor går mycket oftare...
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvare

    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Är det någon som haft sin bil på Solna Bilteknik? De är billiga men är dom bra? någon erfarenhet från dom?
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...lteknik#827293
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Finns det något glatt Saab-folk i Göteborg?
    Av Mr Dezent i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 23:40
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 17:20
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 22:12
  4. Finns det något grenrör i saab familjen som har t3 fläns..?
    Av radical i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •