Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 900s rycker när den laddar.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    20

    900s rycker när den laddar.

    Hej!
    Jag har en saab 900s -90 som jag har satt i en apcbox i.Efter att ha satt i apcboxen så har bilen börja rycka när den börjar ladda.När bilen laddar 0,1-0,2 så dör den en sekund och går en sekund osv. När bilen är kall så går den som den ska och laddar 0,8 så ca 2-3 accelerationer sen blir motorn varm och den börjar rycka. Jag har även satt i ett öppet luftfilter.

    Jag har provat att dragit ur hela apcboxen dock ej magnetventil. Jag har även provat att byta tändstift, stiften som jag tog ut var väldigt sotiga. Jag har letat på de flesta jordpunkter och slipat upp dem. Jag har även tagit loss fördelarlock och regjort fördelaren, den såg väldigt fin ut. Jag har kollat alla vakumslangar inte hittat något som läcker.

    Bilen rycke inte något innan jag skruvarde i apcbox men jag tagit ut boxen och kört orginal.
    Någon som har någon ide vad jag ska prova som ästa steg?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    863
    Medlem#
    6272
    Har du satt i bränslechip? Den borde väl egentligen inte nå 0.8 oavsett om den är kall eller varm om den inte har det. 0.6 ska väl vara max utan bränslechip har jag för mej.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    20
    Fast det borde ju inte vara det som är felet jag har kopplat ut apcboxen och det är redan vid 0.1-0-2 bar som den börjar rycka.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    863
    Medlem#
    6272
    Har du testat att koppla ur MV så du ser att grundladdet är okej? Eller rycker den då också?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    209
    jag ahr fått samma problem!

    fast jag fickd et efter ett kopplingsbtye samt packningar och slavcylinern!!!
    hade även gjort en motortvätt

    efter det började den rycka direkt när denörjade ladda!

    konstit det blorde ju va nått med apc chansar jag på min og900 ska åka in på verksta nu i veckan så man får väll se va dom säger

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Har du testat att koppla ur MV så du ser att grundladdet är okej? Eller rycker den då också?
    Jag har draig ut hela apcxboxen så att MV står i samma läga borde väl vara samma sak men jag ska ta och prova att ta bort slangarna och se vad som händer.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    863
    Medlem#
    6272
    Jag finner detta skumt. Men jag är inte så bevandrad på og900 som jag egentligen borde vara för att hjälpa dej.
    Tappar du laddtryck när den rycker också?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av djiben
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Har du testat att koppla ur MV så du ser att grundladdet är okej? Eller rycker den då också?
    Jag har draig ut hela apcxboxen så att MV står i samma läga borde väl vara samma sak men jag ska ta och prova att ta bort slangarna och se vad som händer.
    Försiktigt bara. Utan slang till WG-klockan kommer det att skenladda (om turbon är frisk). Kan dock vara klart vettigt att testa.
    Svart 900 T16 91

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Jag finner detta skumt. Men jag är inte så bevandrad på og900 som jag egentligen borde vara för att hjälpa dej.
    Tappar du laddtryck när den rycker också?
    Ja trycket fallet när motorn dör.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Tjena.

    Just på årsmodell -90 av 900S finns det en flödesbegränsning i bränslechippet. Anledningen till att bilen inte rycker när den är kall är troligen att flödesbegränsningen är avstängd under en viss temperatur, för att "choken" ska funka bra. Detta kunde jag även bekräfta på min egen bil då jag kopplade ur tempsensorn.

    Jag hade också problemet med att bilen inte ens kunde gå på grundladd utan att soppan klipptes, efter att jag hade kört med 0.7 bar laddtryck ett tag, vad det beror på kom jag aldrig på, kanske nån sorts adaption.

    Hursomhelst så löste sig alltihop med ett nytt chip utan flödesbegränsning, köpte mitt av Speedparts.

    MVH

Liknande ämnen

  1. 900s dör vid nedtryckt kopplingspedal och rycker vid 2k rpm
    Av Trollfar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 02:35
  2. När laddar turbon, varför rycker det?
    Av mytho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 19:24
  3. 9000t laddar 2,8. rycker massa.
    Av Zviper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •