Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ryckningar i ratten.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Ryckningar i ratten.

    Hallå

    Denna vecka börjar inte bra alls.
    På väg till jobbet börjar det helt plötsligt så börjar det rycka i ratten.
    Rätt svårt att beskriva felet, men det kändes som om det fastnat snö i hjulhuset men tyvär var det inte fallat.

    Vet inte vad man ska koppla fenomentet till men det skulle kunna vara ojömnheter i vägen eller likande. Har ju bara kört en några km sen jag märkte det hela. Tänkte försöka mig på en tur på lunchen och se om man kan hitta nått mer att gå på. Men är tacksam för alla tips.

    Har även haft ett klonkande ljud i fram ett tag men det är nästan konstaterat att det ska vara katten som ligger och slår. Men man vet ju aldrig.

    //Fredrik

    just ja bilen det gäller är en 900 -97a, alltså den i min signatur.

    Mer info nu efter lunch.
    Var ut en sväng och körde, och fenomenet kvarstår. Upplever fortfarande som att det är vid motorbroms det rycker och inte vid gaspådrag. Kan också säga att det verkar bero på om vägen är ojämn eller inte.

    Min egen fundering som "glad" amatör är att det kanske kan vara den inredrivknuten.
    Har ni några andra ideer?

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Från Haynes Gör-det-själv handboks Felsökningsdel:

    Drivaxlar
    Klickande eller knackande ljud vid kurvatgning (vid låg hastighet och fullt rattustlag)
    Brist på smörjfett i drivknutar, eventuellt orsakat av skadad damask
    Slitage i den yttre drivknuten

    Vibration vid acceleration eller inbromsning:
    Slitage i den inre drivknuten
    Böjd eller skev drivaxel

    Fjädring och styrning
    Hjulen vobblar eller vibrerar
    Framhjulen är obalanserade (känns genom ratten)
    Bakhjulen är obalanserade (känns i hela bilen)
    Skeva eller skadade hjul
    Slitna styrleder, fjädringsleder, bussningar eller dyl.
    Lösa hjulbultar


    Du kan pröva med att byta plats på hjulen, dvs vänster fram sätter du bak osv. Annars kan det vara en balansering som lossnat, händer väll lite då och då..

    Är bilen sänkt?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    Tack för det formella svaret...men just nu är jag inne på att det är korden som släppt..syns inget på däcker men när man kommer upp i lita högra farter så börjar det slå...ska lägga på reserväcker å se vad som händer en ska bilen in och testas å köras på "rullar" så man kan se vad som händer.

    Jaja nu är det kväller så det får bli imorn
    rapporter när jag vet vad det var.

    Det rycker verkligen mycket i ratten så det borde inte vara en balansering och nej bilen är inte sänk.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Strängnäs Medlemsnummer: 5086
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av efji
    Tack för det formella svaret...men just nu är jag inne på att det är korden som släppt..syns inget på däcker men när man kommer upp i lita högra farter så börjar det slå...ska lägga på reserväcker å se vad som händer en ska bilen in och testas å köras på "rullar" så man kan se vad som händer.

    Jaja nu är det kväller så det får bli imorn
    rapporter när jag vet vad det var.

    Det rycker verkligen mycket i ratten så det borde inte vara en balansering och nej bilen är inte sänk.
    Tänkte på samma sak faktsikt, att däcket håller på att separera... Bara in på gummiverkstad o kolla opp det isf...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    Hmm nu har bilen körts på rullar men det syns inte nått nämnvärt på däcket.

    Allt annat i framvagnen som går att rycka och slita i sitter där det ska och glappar inte. Kanske att det knakar lite lite om en yttre drivknut i vänster varv, men det är ju inte det som gör ryckningarna. Även motorfästena har kollats över och de är bra.

    Nu ska brossan testa att trycka in fet i de inredrivknutarna och sätta på orginal däcket igen och köra.

    Frågan är just nu hur kan man kolla om de är de inredrivknutarna som är dåliga och hur tar man reda på vilken det är? Eller finns det några andra uppslag på vad det kan vara.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Fick vibrationer i min ratt i förra veckan, trodde det var snö men så var det inte...

    Vikterna satt kvar, så jag åkte och pumpade däcken, och det visade sig att det saknade ca 0,5kg luft/däck så efter att jag fyllt på dem så försvann vibrationerna!

    Du kanske redan har testa det?!

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    Alltså det vi snackar om nu är inte vibrationer utan RYCKningar.
    Och det är bara då och då..oftast när man saktar ner genom att släppa gasen.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Aha!!! då är jag med....

    Tänkte bara en felkälla att utesluta!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    Ja det var det bra förslag...alla felkällor som kan uteslutas är kanon!
    Så jag menade inget ont med mitt svar!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Det är lungt!!!

    det är lite jobbigt om det i slutet visar sig vara det...
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    är det det så ska du få en semla det lovar jag!

    Skulle ett tre-frya mm glappande i sidled mellan inredrivknuten och drivaxeln vara problemet? Enligt mitt tycke så borde det vara "stumt" där.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Om man lyfter framhjulen och låter dom snurra (Tomgång 2:an eller tre:ans växel), och studerar hjul o däck från div. vinklar, skulle man inte kunna upptäcka en ev seperation eller kordabrist. Så upptäckte nämligen jag det på farsans budgetdäck.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    Hänger inte med på det du skrev riktigt.

    Antar att du menar att man kan hitta det om man hissar upp bilen och låter hjulen rulla på tomgången, har jag rätt?

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av efji
    Hänger inte med på det du skrev riktigt.

    Antar att du menar att man kan hitta det om man hissar upp bilen och låter hjulen rulla på tomgången, har jag rätt?
    Ja, precis
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Glappande styrled är en annan trolig orsak, det var det på min med liknande symptom. Alltså mitt på styrleden sitter det en mutter som håller ihop båda delarna, på min hade muttern lossnat lite och ställde till djävulskap. Tog ett tag innan jag upptäckte det, kan vara svårt att hitta om man inte tittar där.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Kontrollera så att inte framfjädern är av. Ganska vanligt fel på modellen vad jag hört?! (konstaterade det felet på farsans bil idag och det är också en NG 900 2,3, klonkade i framvagnen på ojämn väg samt vibrationer i ratten i hastigheter över 110 km/h)

    Om inre drivknuten är dålig får man vibrationer i ratten vid gaspådrag

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    oki...får kolla upp fjädern då. Tack för alla uppslag på vad man ska kolla.

    Hmm oki ja det har jag väl inte märkt några direkt..vibrationer alltså..men nu är en ny indredrivknut bestäld så får hoppas att det kan vara den som gjort ryckningarna ändå då..hmm det är skoj med bil, men när det blir nått mystiskt fel som ingen verkar vara vad det kommer från är det inte skoj alls...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    lite rapport.

    Idag rev min privata meck ner drivaxeln för att byta inredrivknuten och packboxen (läckte även lite olja) men det vissade sig att drivknuten är fräsch och verkar helt bortkastat att byta så det kommer inte att ske...

    Så frågan kvarstår vad kan det vara...hittat ett visst knäppande i den yttre drivisen nu men har aldrig vart med om att en drivknut medför detta fonomen...alltså rycknigar i ratten som är så stora att det känns som hjuelt vobblar som tusan när man släpper av på gasen.

    Men allt annat sitter tajt och är draget lite extra för att vara säker, och verkar inte vara nått lager för det borde skrapa och låta fan pluss att man borde känna ett visst glapp i hjulet.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    Nu tror jag problemet är löst, har ivartfall kört 7 mil utan symtom alls.
    Det som verkar ha vartit problemet var en lös centrumbult. Kan ju vara något att tänka på för er som eventuellt får samma problem, för oss tog den en vecka att hitta på den...

Liknande ämnen

  1. FELSÖKNINGSTRÅD: Ryckningar
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 134
    Senaste inlägg: 2014-06-29, 16:32
  2. Ryckningar 9-5 års 99?
    Av Kitte P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 19:24
  3. 2.2 tid svartrøk och ryckningar...
    Av tangle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 21:05
  4. Ryckningar i ratten
    Av lucca i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •