Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fällbart baksäte, 9000 cd

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327

    Fällbart baksäte, 9000 cd

    Tjena!

    Har ett litet problem..

    Tänkte smälla i ett fällbart skinnbaksäte i min 9000cd (90), men som alla säkert vet, så är det fastmonterat, med fällbar sittdyna, som orginal.

    Någon som vet vad som behöver modifieras för att få in ett fällbart?

    Dock ingen större skada om det nu inte går att fälla, bara det sitter där.


    mvh Johan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Om du har med alla fästen från en CD tillverkad -95 eller senare borde det gå att fixa fällbarhet. Tror däremot de är en annan hatthylla på de sista årsmodellerna. De fick ju samma grundkarosseri som CS. Ställ en -89 cd o en -95 cd bredvid varandra och du ser en liten skillnad bakom C-stolparna. Annars borde det gå att flytta fästjärnen från ditt gamla säte till skinnryggen. Är skinnryggen tvådelad kan du få problem. Allt ja har å komma med iaf. Lycka till
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Ställ en -89 cd o en -95 cd bredvid varandra och du ser en liten skillnad bakom C-stolparna.
    Slightly off topic, men det där var spännande. Vad månne skillnaden bestå i?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Då jag vet att karossen skiljer sig innanför skalet har iaf jag sett att bakdelen är något rakare samt en annan "rundning" på övre delen av bakskärmarna. Även hålet till elantennen sitter liksom lite mer åt vänster. Detta gav lite problem på grannens kärra som jag ordnande en fungerande antennmotor till. Den kom från en -92a men passade inte i skärmfästet då -92ans var mindre vinklad. Även fästplåten inne i bakluckan skiljde sig lite och den kom för högt upp i hålet. Däremot passade CS-antennen utan strul. Fick däremot använda original skärmfäste Han hade en 96a med vita framblinker original.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Det var som tusan. Jag som är lite CD-fixerad och har en 96:a efter att ha haft en 88b trodde (tror) nog att karosserna är exakt lika förutom fronten och nån fästdetalj, men men..

    I övrigt, det är några stycken som tryck in skinn/pilotinredning från CS i CD utan mer än lite infästningsfix. Fällbarhet kräver ju en större insats.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Har inga större krav på att det ska gå att fälla... bara jag får in skinninredningen..



    Lite bilder på karossskillnaderna skulle inte skada!

    mvh Johan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    135
    (väldigt off toppic, men såg att du kommer från tranås. Det gör jag med, från början. Känner jag dig månne?)
    Saab 9-5 2,3 Vector -03

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Citat Ursprungligen postat av jrek78
    (väldigt off toppic, men såg att du kommer från tranås. Det gör jag med, från början. Känner jag dig månne?)
    Det vet jag inte?


    PM..

  9. #9
    Guest
    Hej!

    Jag har bytt inredning i min CDE 1995 till aeroinr från en cs 1993.
    Vad du behöver göra är att skifta stången som sittdynan sitter fast i golvet med. Det är ju en hel stång på cd sätet och delad (2) stänger på cs.
    Alla hål finns där redan. Sedan så sätter du en bult eller något annat passande som låsning till ena sittdynan. Bara ett lås på cd. Det hålet finns där ochså innan.
    Ryggdynorna fixerar du nog bäst med någon form av L-beslag. Min ryggdel sitter bara där löst än så länge. Har inte orkat ta tag i det.
    Kommer nog flygande om jag behöver bromsa hårt .

    Hoppas att detta kan hjälpa dig lite.

    Mvh Magnus

Liknande ämnen

  1. Baksäte 9000
    Av Lix i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 14:20
  2. Fällbart baksäte på 9000 CD?
    Av Jimmy2626 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 03:08
  3. Ta ur baksäte ur 9000 CDE?
    Av Turbo_Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 21:51
  4. Ta bort sittdynan 9000 CS (fällbart)
    Av H-M i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 14:08
  5. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •