Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: check engine,tickande ljud mm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    17

    check engine,tickande ljud mm

    hej,min bil 9-5 2.3t nordic1 har följande problem som jag hoppas att ngn kan hjälpa mig med
    1:check engine lyser.när jag nollar genom att ta bort batterikabeln så kan jag starta bilen och låta den gå på tomgång hur länge som helst och gasa likaså stillastående utan att check engine tänds,det är först när jag kör iväg ca 50m som check engine tänds och sedan har jag ingen tomgång,vilket resulterar i att bilen stannar ,när jag starta bilen så hörs det 4/5 gånger ett tickande ljud som upprepas ca 5ggr sedan upphör det,ljudet är lokaliserat framför rutan på motorn,bredvid reläboxen

    2:jag har ingen kupevärme på vänstra sida av bilen,höger fungerar bra.fläkten fungerar och likaså annat,när jag nollar acc så får jag felkod1/08,vad betyder det?,är det lätt att komma åt fläktsystemet?

    jobbar i danmark 2v sedan hemma 1v så jag är i desperat behov utav hjälp.litar inte på danskarna :-))

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    158
    1. Jag gissar att bilen gått ned på "limphomemode" Då går den ganska uschligt och man känner i gaspedalen ett konstigt motstånd, som om en wire glider över ett kugghjul. För att återställa se Http//photo.platonoff.com/auto
    Orsaken kan man ju spekulera vidare om. Engångsföreteelse? Potentiometrarna i spjäll huset slitna?Föreslår att du återställer limphome och nollställer CE som su gjort med batterikabel. Återkommer limphome kanske ett samtal till Nordic är på plats. Det finns nämlugen en ny programvara med större toleranser för potarna, Hur dey går för ditt steg 1 vet bara Nordic

    2. Troligen en spjällaxel som brutits av Mycket dyrt att laga på verkstad. Finns beskivet här metoder att laga axeln. Sök och du skall finna!

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 539
    Medlem#
    4156
    2. Felkod 08 betyder:

    B2295

    Heater Flap Motor Right. Flap Loose. Note: May set if not calibrated.

    Fault symptoms
    Experienced temperature is too low compared to the set temperature. The cabin temperature cannot be adjusted on the right side.

    Conditions
    The following conditions apply:

    • When the control module runs the stepping motor towards an end position and the stepping motor continues more than 20% past the expected end position, the diagnostic trouble code for loose flap is set.
    • The diagnostic trouble code can be set if the control module has not been calibrated.
    • Continuous monitoring and when calibrating.


    I den här tråden diskuteras felet.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=43587
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Konstigt pysch ljud och check engine lampa som lyser.
    Av Rubby i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 15:17
  2. Check Engine + konstigt ljud?
    Av natalia79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •