Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: För lite luft?...900 t16 -88 *ÄNTLIGEN fixat*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    62

    För lite luft?...900 t16 -88 *ÄNTLIGEN fixat*

    Det gick inte ens en dag...
    När man startar upp bilen så går den bra i 3 sec.. sen så börjar den att sakta dö, varvtalet sjunker ner till 0 och bilen tystnar. Startar man bilen igen och trycker på gasen för att den skall hålla sig vid liv så ökar varvtalet i pyttelite så tvärdör bilen som om man dränker den, när jag kollade stiften så såg jag att de va helt dränkta i bensin och stiften va helt svarta.
    Har nu bytt Lmm och det hjälpte inte, men om man sprutar in startgas så går det varva hejvilt. har ingen som helst aning vad det kan vara... Någon?

    lösningen.
    Av någon anledning så tänkte jag "kan testa att byta allt på bilen och se om något av det gamla jag köpte fungerar", så jag skrider till verket och monterar dit en styrbox som låg i farsans hylla, vrider nyckeln... EVREKA!! den fungerar!!! känns skumt att den "nya" jag köpte för många dollars va trasig... har de inte ens testat dem innan de säljer dem eller? UUuusch... Men måste tacka alla som har hjälpt mig med bilen och alla här på stcs som kommit med bra tips. tack tack tack tack!
    Saab 9000 Cs 2.0t -96

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    lmm är väldigt känsliga.... duscha med t-röd eller liknande men torka/ta aldrig direkt på dom... annars vet jag inte vad det är med din bil? v

    Modell?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    62
    Oj, glömde skriva... Men det är en Saab 900 t16 aero 88a, så lite t-röd och en spruta så är det ok? Nåt mer jag bör tänka på?
    Saab 9000 Cs 2.0t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    62
    Upp...
    Saab 9000 Cs 2.0t -96

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    btr kanske är trasig? styrboxen? trasig spridare?trasiga stift?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    167
    kolla tempgivaren eller så att det inte ät tätt någonstans i luftfiltret eller på vägen fram till turbon

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    btr kanske är trasig? styrboxen? trasig spridare?trasiga stift?
    Btr är bytt, strbox är bytt, stiften är bytta... men spridarna har jag inte bytt... Spridarna ser inte ut att läcka eller någe och de tickar fint, hur kollar man spridarna då? skall man ta bort dem eller någe?

    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    kolla tempgivaren eller så att det inte ät tätt någonstans i luftfiltret eller på vägen fram till turbon
    How kolla tempgivaren? och luftfiltret är nytt. Skulle den gå att varva med startgas om det va stopp någonstans?
    Saab 9000 Cs 2.0t -96

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    den drar inte tjuv luft någon stans ?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    plugga ur kablen till tomgångsgrejen oxå. du känner igen den på att den leder luft förbi gasspjället o har en elkontakt.

    loss på bränslerailen o kolla hur spridarbilden ser ut, på tomgång ska de endast dutta bensin när man vrider på nyckeln. full gas ska de spruta för allt de kan. enklast är ju att prova med andra spridare ifall man har möjlighet.

    kolla även så alla slangar är täta så den inte har tjuvluft (provas med startgas enklast ifall du inte hittar något visuellt. Alla gummipackningar på insug o ventilkåpa ska vara fina oxå. kostar bara 14kr på saab varja sån så helt klart värt att byta då o då.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    den drar inte tjuv luft någon stans ?
    Har sprutat med startgas över hela jävla bilen men inte hittat något.

    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    plugga ur kablen till tomgångsgrejen oxå
    Har gjort det åxå, har inte blivit någon skillnad... fattar nada, kan det ha något med bränslefiltret att göra eller? om det är täppt eller något? känns som om jag bytt allt man kan byta på bilen utan att det blir bra.
    Saab 9000 Cs 2.0t -96

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    när jag kollade stiften så såg jag att de va helt dränkta i bensin
    Jag hade en 9000i16 -88B som strulade på liknande sätt, men då blev bara ett av stiften blött. Det visade sig vara dålig kontakt, elanslutningen glappade för att ett av kabelns kontaktstift hade lossnat och glidit bakåt ur kontakten.
    Eftersom dina stift blir så blöta, kan det kanske bero på att spridarna aldrig stänger? Bara en gissning.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    167
    temp givaren kan man ohm mäta kommer inte ihåg vilka ohm det ska vara men någon annan kanske vet

  13. #13
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Försök att prova med en annan tändspole...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Prova även o ryck kontakterna till LMM, lambda, tempgivare, tomgångsmotor och spjällägesgivare.
    Den skall gå i "limp-home" och iaf. starta utan dessa prylar.
    Man lär så länge man lever.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Prova även o ryck kontakterna till LMM, lambda, tempgivare, tomgångsmotor och spjällägesgivare.
    Den skall gå i "limp-home" och iaf. starta utan dessa prylar.
    tog bort kontakten till lmm... då gick det gasa som ett svin... så jag drog slutsatsen att det va lmm som va trasig.. så jag köpte ny, men likadant med den andra, så när jag sen skulle visa polaren att man kan köra utan lmm inkopplad så startar den inte utan lmm i :S men om man sprutar in startgas i så går den på tomgång. Vad är det då? kan det va igensatt bränslefilter eller något?
    Saab 9000 Cs 2.0t -96

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    726
    Medlem#
    3309
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    temp givaren kan man ohm mäta kommer inte ihåg vilka ohm det ska vara men någon annan kanske vet

    Tempgivare till lh2.0
    0 grader 5,8k ohm
    20 grader 2,6k ohm
    80 grader 320 ohm
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    temp givaren kan man ohm mäta kommer inte ihåg vilka ohm det ska vara men någon annan kanske vet

    Tempgivare till lh2.0
    0 grader 5,8k ohm
    20 grader 2,6k ohm
    80 grader 320 ohm
    Ni har med världens amatör att göra, jag har ingen aning om vart den sitter, bild någon?
    Nu har det varit 3 mekaniker här och tittat på bilen och grävt under huven, men utan resultat. Måste få bilen att åka igen, älskar verkligen denna bil. Någon som har någon mer gissning vad det kan vara? Har kollat ic'n och den är hel och fin, har kollat alla slangar och hittar inga hål. Blir galen/galnare
    Saab 9000 Cs 2.0t -96

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Temgivaren sitter i insuget på toppen typ. Mellan spridare 2 och 3 kan man säga. En blå kontakt är det.
    /Henrik

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    temp givaren kan man ohm mäta kommer inte ihåg vilka ohm det ska vara men någon annan kanske vet

    Tempgivare till lh2.0
    0 grader 5,8k ohm
    20 grader 2,6k ohm
    80 grader 320 ohm
    Ohm mätte idag, men eftersom det knappt gick att hålla bilen igång tillräckligt länge för att den skulle komma upp i temp så blev det bara 0 grader.

    0 grader 5,54k ohm.
    är det acceptabelt eller är det något att oroa sig över?
    Saab 9000 Cs 2.0t -96

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Tempgivaren kan du nog anta är ok.

    Kan du dra en sammanfattning av vad som hänt med bilen och vad du gjort? Det verkar vara en hel del.
    Svart 900 T16 91

Liknande ämnen

  1. Värmefläckt SAAB 900 97 - äntligen fixat!
    Av hlj001 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 18:56
  2. Har jag haft för lite luft i sommardäcken?
    Av 9-3a i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 12:44
  3. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 09:53
  4. Konstigt ljud vid gaspådrag, ng900 FIXAT "Äntligen!&quo
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 16:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •