Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tempmätaren ligger på "klockan 10" varför?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 669

    Tempmätaren ligger på "klockan 10" varför?

    Har börjat störa mig på att min motortemp ligger aningens för högt, kring klockan tio på mätaren. Varför gör den så, inte enbart vid köer utan också vid körning. Min fläkt verkar ha lagt av men kan det verkligen leda till så här hög temp när det är så här kallt ute?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 364
    Borde inte göra det när du kör landsväg. Är nog dags att byta termostat, och fixa fläkten.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 669
    Så termostaten öppnar inte tillräckligt? Fläkten ska självklart fixas.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 263
    termostatbyte kan göra underverk, bytte min igår efter att bilen aldrig kom upp i rätt temperatur under färd (låg nästan alltid på kall motor på Autobahn och även i körning i "förorterna" i Stockholm". Nu är den stabilt på mitten efter bara några minuters körning!

    Alternativ 2 kan vara tempgivaren för kylvattnet, sitter på vänstra sidan av motorn (i närheten av termostathuset)... den misstänkte jag först, men nu verkar det ju funka..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 669
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    termostatbyte kan göra underverk, bytte min igår efter att bilen aldrig kom upp i rätt temperatur under färd (låg nästan alltid på kall motor på Autobahn och även i körning i "förorterna" i Stockholm". Nu är den stabilt på mitten efter bara några minuters körning!

    Alternativ 2 kan vara tempgivaren för kylvattnet, sitter på vänstra sidan av motorn (i närheten av termostathuset)... den misstänkte jag först, men nu verkar det ju funka..
    Jo det är man ju vart med om, men aldrig att termostaten har gjort så att motorn går för varmt, men ska väl ta och byta den.
    Är det en krånglig process på en 9000T 2.0?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    873
    Medlem#
    6272
    Vad är det för årsmodell? Dom gamla långmotorerna kan ligga ganska högt. Min ligger på klockan tio hela tiden med helt ny termostat. Ska tydligen göra det om man kör 89graders termostat.
    Och som svar på din sista fråga: Nej det är inte någon krånglig process. Den sitter på baksidan motorn på vänster om du ser ur färdriktningen. Fyra bult har jag för mej att den skall sitta med.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 263
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    termostatbyte kan göra underverk, bytte min igår efter att bilen aldrig kom upp i rätt temperatur under färd (låg nästan alltid på kall motor på Autobahn och även i körning i "förorterna" i Stockholm". Nu är den stabilt på mitten efter bara några minuters körning!

    Alternativ 2 kan vara tempgivaren för kylvattnet, sitter på vänstra sidan av motorn (i närheten av termostathuset)... den misstänkte jag först, men nu verkar det ju funka..
    Jo det är man ju vart med om, men aldrig att termostaten har gjort så att motorn går för varmt, men ska väl ta och byta den.
    Är det en krånglig process på en 9000T 2.0?
    Att byta den givaren? Har du inte vatten i systemet så tar det väll en två minuter max...

Liknande ämnen

  1. SID-meddelande "Kontrollera oljenivå" i 9-5 Aero, varför?
    Av Mårten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 22:59
  2. Tanka E85 - Varför funkar inte "handtagsspärren"?
    Av Bagarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 11:45
  3. vart "ligger" Halmstad?
    Av -Konrad- i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:42
  4. Varför knastrar mina "back-up" skivor ??
    Av Mr_Nitro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •