Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: B234RTokladdar, * LÖST*!

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654

    B234RTokladdar, * LÖST*!

    Hejhopp!
    Nu har jag mina farhågor(tillsammans med assistans av pålitlig person) på detta lilla problem, men eftersom jag inte hittar infon om exakt denna typen av symptom tänkte jag att en tråd kan göra det lättare för nån annan någon gång, kanske..

    Hur som;
    Laddtrycket slår i topp, laddtrycksmätaren går i ändläge allt som oftast vid fullgaspådrag, varvid laddtrycksspärren aktiveras och bränslet slås av.
    Felet kom "smygandes", dvs, till en början var laddtrycket stabilt, ca 1mil senare började den småöverslänga in en bit på rött på orginalmätaren.
    Efterhand eskalerade detta till tokladd. (allt detta under samma körning, utan stopp...)

    Grundladdet är dock stabilt hela vägen upp till maxvarv vid aktiverat bromsljus.

    Vid kontroll finns det en del gojs i magnetventilens anslutningar varvid farhågan, skitig MV, reglering kan ej göras...
    Skall börja med att rengöra, medels 5-56, Loctite SuperCleaner mm.
    Blir det ingen förbättring kommer magnetventil att provbytas.

    Återkommer med resultat när felet är "fixat".

    Såvida någon annan här inte råkat ut för EXAKT samma symptom

    Bilen, 9000, B234R-98, orginal, helt orginal.

    Trevlig kväll go´vänner!
    /J
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    2555
    Mv eller trasig slang nånstans.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    mja, hade slang varit trasig, borde grundladd bli knasigt..
    dåligt rim..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Jaha ser man på, jag har faktist råkat ut för exakt samma problem mer eller mindre. Min magnetventil var då kass.

    Hör av dig om du vill låna en fungerande, inte direkt så att den används så flitigt under vintern nu ändå
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    mja, hade slang varit trasig, borde grundladd bli knasigt..
    dåligt rim..
    Kan hända att en slang öppnar sig när det blir bra med ladd
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    289
    Farsan har samma symptom. Har bett honom kolla grundladd, men det har han inte gjort. hans är en 97 2.3 T, helt original.

    Jag vill påstå att det är möjligt att ha stabilt grundladd men ändå skenande ladd med APC inkopplat (ja bevisligen är det ju så). Det är skillnad på att reglera ner ett redan högt laddtryck och att hålla det konstant på en lägre nivå. Wastegaten kan ju vara helt öppen, men går det ändå förbi tillräckligt med avgaser till turbinen skenar laddet. Något som nödvändigtvis inte måste ske med samma hårdvara när man testar grundladd.

    Grunden till problemet skulle kunna vara att fjädern börjar bli slapp så att klockan går i botten tex. Testa att byt till en hårdare, eller med längre slaglängd. Skulle också kunna vara läckage vid högt ladd ju.
    Svart 900 T16 91

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241

    Re: Tokladdar, grundladd ok: T5

    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Hejhopp!
    Nu har jag mina farhågor(tillsammans med assistans av pålitlig person) på detta lilla problem, men eftersom jag inte hittar infon om exakt denna typen av symptom tänkte jag att en tråd kan göra det lättare för nån annan någon gång, kanske..

    Hur som;
    Laddtrycket slår i topp, laddtrycksmätaren går i ändläge allt som oftast vid fullgaspådrag, varvid laddtrycksspärren aktiveras och bränslet slås av.
    Felet kom "smygandes", dvs, till en början var laddtrycket stabilt, ca 1mil senare började den småöverslänga in en bit på rött på orginalmätaren.
    Efterhand eskalerade detta till tokladd. (allt detta under samma körning, utan stopp...)

    Grundladdet är dock stabilt hela vägen upp till maxvarv vid aktiverat bromsljus.

    Vid kontroll finns det en del gojs i magnetventilens anslutningar varvid farhågan, skitig MV, reglering kan ej göras...
    Skall börja med att rengöra, medels 5-56, Loctite SuperCleaner mm.
    Blir det ingen förbättring kommer magnetventil att provbytas.

    Återkommer med resultat när felet är "fixat".

    Såvida någon annan här inte råkat ut för EXAKT samma symptom

    Bilen, 9000, B234R-98, orginal, helt orginal.

    Trevlig kväll go´vänner!
    /J
    Jag tror du hittar felet i avgashuset när allt annat är kollat.
    Sprickor kring wg-axeln gör att den börjar kärva när det blir riktigt varmt.

    Min erfarenhet var att det funkade bra 1-2 "rusningar" men sedan började det tokladda. Gick inte att känna någon tendens till kärvning varken i kallt tillstånd eller på tomgång omg efter lite hårdkörining.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Urban>> Ja, det är ju en tänkbar orsak, det som förbryllar mig är, att när jag håller den på konstant "för mycket" ladd med gyrostabbad gasfot och sedan ger på bromsen, sjunker det direkt... Då känns det inte som den kärvar
    Hur som, ska rengöra alldels strax annars åker jag till Turbovin och hämtar en fungerande

    Återkommer med resultat
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    mja, hade slang varit trasig, borde grundladd bli knasigt..
    dåligt rim..
    Kan hända att en slang öppnar sig när det blir bra med ladd
    Symptomen svullen kobra, trasig säckpipa
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Börjar tvivla på mig själv.... Kan tyvärr nog vara som Urban misstänker.
    Slangar provtryckta, inget att påvisa.

    Rengjorde MV, fortfarande överslängar. Bytte MV, ingen förbättring.
    Imorgon åker turbon ner, idag var jag på tok för omotiverad..

    Hmmm, MAP-sensor
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    Eftersom jag inte kört bilen så är det svårt att säga med 100% säkerhet...
    Det fenomen Urban beskriver brukar vanligtvis inte uppenbara sig så som ditt problem gör, eftersom den trots allt lyder bromspedalen o dyker till grundladd. Dina andra beskrivingar pekar oxo de lite från defekt turbinhus. Min erfarenhet är att det krävs lite värme för att framkalla det felet, VANLIGTVIS så beteer det sig inte som på din bil.

    Men, åter igen, eftersom jag inte kört bilen så kan jag missat nå't detalj.
    Så, jag skulle inte bli jätteförvånad om det är en kärvande WG, dock är det inte det jag förväntar mig.

    Luddigt nog ?

    Nåväl, just nu har jag ätit en något sen lunch o tömt årets sista Nils Oscar Julöl, . Men å andra sidan så sätter det fantasin i spinn...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Sånt här är nästintill roligt, med luriga fel ..
    Hur som så kan det ju alltid vara någon mer till nytta när saken hamnat på sin plats.

    Är ingen större ko på isen, värre måste ju bristen på julöl vara
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    289
    Jaha. Den klarar att reglera ner med bromspedalen. Då får jag ta tillbaka.
    Svart 900 T16 91

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Eftersom jag inte kört bilen så är det svårt att säga med 100% säkerhet...
    Det fenomen Urban beskriver brukar vanligtvis inte uppenbara sig så som ditt problem gör, eftersom den trots allt lyder bromspedalen o dyker till grundladd. Dina andra beskrivingar pekar oxo de lite från defekt turbinhus. Min erfarenhet är att det krävs lite värme för att framkalla det felet, VANLIGTVIS så beteer det sig inte som på din bil.

    Men, åter igen, eftersom jag inte kört bilen så kan jag missat nå't detalj.
    Så, jag skulle inte bli jätteförvånad om det är en kärvande WG, dock är det inte det jag förväntar mig.

    Luddigt nog ?

    Nåväl, just nu har jag ätit en något sen lunch o tömt årets sista Nils Oscar Julöl, . Men å andra sidan så sätter det fantasin i spinn...
    Tack å lov har jag bara haft detta problem en gång och har inget minne av hur den reagerade på bromspedalen, men minnet säger att det inte var som att köra med pluggad wg-slang. Skulle nog mer säga att det blev överslängar som i mitt fall vara tillräckliga för att tryckvakten skulle bryta.

    Har man detta fel så finns det antagligen en ganska flytande gräns mellan att den reglerar korrekt till att reglera halvdåligt till att slutligen inte reglera alls. Har den väl börjat få problem med regleringen och ger ett för högt tryck på höga varvtal lär ju tempen stiga lavinartat och sin tur ytterligare förvärra problemet. Man hamnar sas i en ond spiral.

    Nu är väl kasst turbinhus typ det värsta tänkbara felet i detta fall så vi får väl hoppas att jag har fel även denna gång
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Skulle det vara så att nu turbinhuset är "kasst" ja då får man ju en ursäkt för att byta och när man ändå håller på, uppgradera. Utan att få onda ögat
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    VAAAA, värsta tänkbara är väl att mina NilsOscar julöl 7.2 är slut !
    Kom inte med era små problem....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Tack alla för era förslag, tack får lån av delar, ni som känner er berörda ta åt er, människor som ni är en bristvara.


    Till kärnan. Ja, det var ju inget fel på MV:n heller.. Blev då lite "trött" i tron om att det var den hiskeliga risken för sprickor i huset.
    Så jag gjorde en sista extra kontroll innan jag rev ner turbon. Plockade av tryckklockan till WG, till min stora förvåning står ju wg tjuvöppen. Förspänning är åt h***ete! Märkligt tyckte jag till en början, GLT var ju ok..
    Sen ekar visdomsorden i mitt huvud "Kontrollera förspänning, skall ligga på 2mm, kontrollera därefter öppningstryck, 0,4-0,45bar!". Ajajaj, vilket pucko man är!
    Justerade in förspänning till 2mm.
    Ut och plåga! Fungrar klanderfritt, jovisst kan den passera in på rött men nu är det kontrollerat.
    Lärdom av detta:
    Steg 1.0. Lita inte på att rätt GLT innebär rätt GLT!
    Steg 1.1. Det är kalasfint med trevliga och hjälpsamma vänner!
    Steg 1.2. En adaption efter allt pillrande är nyttigt
    Steg 1.2.1 Sen är det kanske "osmart" att göra adaption 1400-4500rpm på 5:an...
    Steg 1.3. ÅÅÅÅ så treevligt det är med häärligt drag.

    Att minnas. Efter att förspänningen justerat ökade responsen avsevärt, laddtrycket kommer mycket tidigare, något att ta med sig om man skulle råka ut för liknande på nån annan bil.ö 2000rpm=fullt tryck (minst)

    Tack för mig!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    Men va bra !

    Just nu är det brist på nybakt bröd o kakao i min mage !
    Jo, jag har varit duktig o bakat....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    2555
    Men bara för att påpeka det så va det där en sak som skall kollas innan man skriver på forumet

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    jag har precis det fenomenet som du beskriver!

    Detta med förspänningen... Hur går jag tillväga för att kolla/justera detta?


    /hjälp till en nybörjare

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kan inte styra luftflödet ACC Felkod 14. OG9-5
    Av svl_per i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-10-27, 20:42
  2. [LÖST] Radion visar "No RDS" OG9-5
    Av Torpalasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 20:10
  3. [LÖST] Oljud framvagn + fel airbag OG9-3
    Av turbo4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •