Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Slirande koppling 9000 2,3t. Steg 3.

  1. #1
    Guest

    Slirande koppling 9000 2,3t. Steg 3.

    Hej!

    Min koppling slirar så nu undrar jag vad jag behöver byta. Det är som sagt en ltt ifrån början fast nu med steg3 ca 420nm.
    Dags för en aerokoppling förmodligen.
    Svänghjul? Tillägg, Det sitter väll ett 228mm i ltt170 och ett 240mm i aeron? Så jag antar att jag måste byta svänghjulet. Ska inte öka effekten mer.
    Tacksam för svar. Ska till sverige i mars så då är det dags att handla delar.

    Mvh Magnus

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    ja aero skulle bli bra... om du inte tänker öka effekten någe mer för då kan det bli kinkigt
    svänghjulet... ha kvar om fräscht, annars byt. Vill man vara riktigt säker på en bra yta så ska man skaffa sig ett nytt vilketsom...

  3. #3
    Guest
    Vad tål originalkopplingen? Mitt vrid ligger på ca 420nm. Är som sagt en 170 ltt från början. Är fundersam på om jag ska byta till aerokopplingen eller ej.

    Magnus

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    ~450
    beror på skicket på din gamla koppling

    edit: vet inte riktigt säkert men du kan ha en 228mm lamell och då klarar den inte lika mycket vrid

  5. #5
    Guest
    Hej

    Det är en lättryckare från början så det är ett 228mm. Får nog inte tag på något svänghjul här och att ta med ett på flyget hem kan nog bli lite väl tungt misstänker jag. Ska till sverige på lördag.

    Magnus

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    Min koppling slirar så nu undrar jag vad jag behöver byta. Det är som sagt en ltt ifrån början fast nu med steg3 ca 420nm.
    Dags för en aerokoppling förmodligen.
    Svänghjul? Tillägg, Det sitter väll ett 228mm i ltt170 och ett 240mm i aeron? Så jag antar att jag måste byta svänghjulet. Ska inte öka effekten mer.
    känner att jag inte läste igenom tråden från början

    jag TROR att du har ett 240mm svänghjul, tryckplatta menatt lamellen är 228mm
    någon får rätta mig om jag har fel

  7. #7
    Guest
    Aha! Jag är som sagt inte så insatt i det här med koppling. Tack för din hjälp, får se om det finns någon med mer info.

    Mvh Magnus

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    Min koppling slirar så nu undrar jag vad jag behöver byta. Det är som sagt en ltt ifrån början fast nu med steg3 ca 420nm.
    Dags för en aerokoppling förmodligen.
    Svänghjul? Tillägg, Det sitter väll ett 228mm i ltt170 och ett 240mm i aeron? Så jag antar att jag måste byta svänghjulet. Ska inte öka effekten mer.
    känner att jag inte läste igenom tråden från början

    jag TROR att du har ett 240mm svänghjul, tryckplatta menatt lamellen är 228mm
    någon får rätta mig om jag har fel
    Och jag VET att du har helt rätt

    Magnus, Om det inte blivit några repor, eller för mycket sprickor i svänghjulet så är det bara att köra vidare på det om du inte planerar att trimma vidare. Var dock noga med att tvätta rent det med någon flyktig vätska typ bromsrengöring el. liknande då din nya 240mm lamell greppar längre ut än vad din 228 gör idag, och där är det skitigt.

    Vad du behöver köpa:
    *240mm lamell
    *240mm tryckplatta
    *urtrampningslager
    *renoveringssatts slavcylinder alt. ny slav. (Görs i förebyggande syfte)
    *fett för inre drivknut (special gult klet, finns på saab)
    *Slangklämma modell ganska stor (för damasken)
    *Eventuellt Stag/bustningar mellan kränghämmare/bärarm (Dessa brukar inte gå sönder på en såpas ny bil som -95, men behöver du bli klar snabbt så skaffa ett sådant ifall att.)

    Passa gärna på att renovera huvudcylindern och byt ut kopplingsslangen mot en ny så kan du sova lugnt om natten. Inte mycket extrajobb.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Guest
    Tack Ronnyyyyyyyyyy!!!! Där kom informationen jag behövde
    Dags att handla delar. Bussningar m.m har jag redan bytt som tur är.
    Sen är det "bara" arbete kvar .
    Tack än en gång för infon ronny.

    Mvh Magnus

Liknande ämnen

  1. uppgradera 9-3ss 1.8t till steg 3=slirande koppling?
    Av 90002.3power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 21:57
  2. Slirande koppling 9000 2.0t -97 (Väldigt konstigt???)
    Av Eddy081 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 15:33
  3. Slirande koppling!
    Av Toleman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 21:35
  4. Slirande koppling 9-5 -04
    Av JeHo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •