Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: explosions risk i tanken

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    101

    explosions risk i tanken

    Tjena..har en fråga.

    Jag har gått och grubblat på en sak.

    Jag bytte bensinpump i tanken till en tok grym Walbro, när jag monterade bort den gamla så upptäckte jag att den röda+ kabeln inte var isolerad . Jag isolerade mina nya kontakter så gott jag kunde men det kan finnas en risk att bensinen läcker in i kabelanslutningarna.

    KAN BENSINEN FATTA ELD P.G.A STRÖMMEN.

    Tacksam för idér och svar men dock ej knasiga idé som : vänta och se i fall det expoderar......jag har 3 barn som ibland färdas i bilen.

    För tillfället står bilen under vinterförvaring.

    Mvh VaLLe.
    Saab 9-3 Aero -01
    Saab 9000 aero är SÅLD

  2. #2
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 143
    Bensin leder inte ström särskilt bra, så den enda potentiella risken skulle väl vara vid eventuell gnistbildning, som förhoppningsvis inte är särskilt troligt om du gjort installationen ordentligt.

    Sen exploderar inte tanken som i amerikanska filmer direkt.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Nej nej, det går aldrig att isolera så bra att soppan inte har kontakt med anslutningarna. Så om det inte fins risk för kortslutning så fins det ingen risk för soppaexplosion.

    Ärligt talat så undrar jag om det skulle smälla även om det blev kortslutning. Bensin kräver någonstanns över 300 grader (kollat mythmusters... ) för att antända.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Nej nej, det går aldrig att isolera så bra att soppan inte har kontakt med anslutningarna. Så om det inte fins risk för kortslutning så fins det ingen risk för soppaexplosion.

    Ärligt talat så undrar jag om det skulle smälla även om det blev kortslutning. Bensin kräver någonstanns över 300 grader (kollat mythmusters... ) för att antända.
    Ja diesel är då farligare när det gäller temperatur-relaterad antändning.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Nej nej, det går aldrig att isolera så bra att soppan inte har kontakt med anslutningarna. Så om det inte fins risk för kortslutning så fins det ingen risk för soppaexplosion.

    Ärligt talat så undrar jag om det skulle smälla även om det blev kortslutning. Bensin kräver någonstanns över 300 grader (kollat mythmusters... ) för att antända.
    Om gnistor bildas i tanken, i samband med att tanken nästan är tom och temperaturen är låg (vinter) så kan man få en explosion. Risken för detta är dock mycket liten. I regel så orsakas de flesta tankbränder av att tanken brustit i en olycka och sedan antänts på annat sätt.

    Med flygplan är det dock vanligare tack vare andra temperaturer och ångtryck hos jetbränsle. Fortfarande ganska ovanligt men det händer att flygplan störtar av denna anledning. Vanligen blir explosionen såpass kraftig att den skadar flygplanet vilket i sin tur leder till störtningen.

    Att uppnå självantändningstemperaturen för bensin är inte särskilt svårt. Kommer inte ihåg vad en gnista orsakar för temperaturer men i regel är det långt över vad som krävs för att orsaka självantändning. Vad som dock är problemet (vilket de inte tog upp i MythBusters, såg själv det avsnittet) är att bensin bara kan antändas då det finns 0,6-8 vol. % bensinångor i luft. Finns denna blandning tillgänglig och självantändingstemperaturen överskrids så kommer värme börja frigöras i snabb takt. Temperaturökningen resulterar i att gasen i tanken snabbt ökar tryck och överskrider vad tanken klarar och explosionen är ett faktum.

    Jämför man bensin och diesel så är diesel mycket säkrare då kokpunkten är såpass hög vilket resulterar i att det vanligtvis inte finns några antändningsbara ångor ovanför vätskan. Om man önskar så kan detta dock ändras med tillsats av exempelvis lite etanol...
    Dieseloljans säkerhet var en av de främsta anledningarna till varför man valde diesel till drivmedel för bland annat ubåtar.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    421
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Nej nej, det går aldrig att isolera så bra att soppan inte har kontakt med anslutningarna. Så om det inte fins risk för kortslutning så fins det ingen risk för soppaexplosion.

    Ärligt talat så undrar jag om det skulle smälla även om det blev kortslutning. Bensin kräver någonstanns över 300 grader (kollat mythmusters... ) för att antända.
    Om gnistor bildas i tanken, i samband med att tanken nästan är tom och temperaturen är låg (vinter) så kan man få en explosion. Risken för detta är dock mycket liten. I regel så orsakas de flesta tankbränder av att tanken brustit i en olycka och sedan antänts på annat sätt.

    Med flygplan är det dock vanligare tack vare andra temperaturer och ångtryck hos jetbränsle. Fortfarande ganska ovanligt men det händer att flygplan störtar av denna anledning. Vanligen blir explosionen såpass kraftig att den skadar flygplanet vilket i sin tur leder till störtningen.

    Att uppnå självantändningstemperaturen för bensin är inte särskilt svårt. Kommer inte ihåg vad en gnista orsakar för temperaturer men i regel är det långt över vad som krävs för att orsaka självantändning. Vad som dock är problemet (vilket de inte tog upp i MythBusters, såg själv det avsnittet) är att bensin bara kan antändas då det finns 0,6-8 vol. % bensinångor i luft. Finns denna blandning tillgänglig och självantändingstemperaturen överskrids så kommer värme börja frigöras i snabb takt. Temperaturökningen resulterar i att gasen i tanken snabbt ökar tryck och överskrider vad tanken klarar och explosionen är ett faktum.

    Jämför man bensin och diesel så är diesel mycket säkrare då kokpunkten är såpass hög vilket resulterar i att det vanligtvis inte finns några antändningsbara ångor ovanför vätskan. Om man önskar så kan detta dock ändras med tillsats av exempelvis lite etanol...
    Dieseloljans säkerhet var en av de främsta anledningarna till varför man valde diesel till drivmedel för bland annat ubåtar.
    Törs man fråga vad en sån som du jobbar med?

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 575
    Tänk så här också: I stort sett alla bilar har lika tattiga anslutningar till pumpen och tankmätaren som våra saabar, men dom är godkända i alla fall. Det borde dom ju inte bli om risken för explosion var hög på grund av dessa taffliga anslutningar. Kör på du i visshet om att det ser likadant ut i de flesta bilar du ligger bakom, framför och möter...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    101
    ETT STORT TACK TILL ALLA

    Har gått och funderat ett tag
    Saab 9-3 Aero -01
    Saab 9000 aero är SÅLD

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Med tanke på att soppan genomspolar pumpmotorn så känns det som du kan sova lugnt om natten. I vart fall vad beträffar tankexpolsioner...
    Noll risk alltså !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Om gnistor bildas i tanken, i samband med att tanken nästan är tom och temperaturen är låg (vinter) så kan man få en explosion. Risken för detta är dock mycket liten. I regel så orsakas de flesta tankbränder av att tanken brustit i en olycka och sedan antänts på annat sätt.
    Risken för explosion finns, om inte tanken är i stort sett tom, bara mellan -20 och -15 grader, eftersom ångtrycket då är mellan 20 och 60 mbar (dvs 2 till 6% bensinångor i luften vid jämvikt, vilket blir fallet inne i tanken). Men det krävs som sagt en gnista också, men eftersom luften är rätt torr vid de temperatirerna då så kan statisk elektricitet faktiskt ge gnistor, de ska dock lita sig mer till tanken också... Jag brukar dock försöka undvika tanka just när det är mellan -20 och -15 grader, men det är nog lite överdrivet försiktigt egentligen. Har aldrig hört talas om att det inträffat i verkligheten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 361
    Har precis bytt bränslepump på fars bil. Farsan frågade på Saab varför dom inte sålde pumpen lös utan hela armaturen och då påstod dom att det var just för elanslutningens skull. Skrattade lite och beställde en på Speedparts.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    341
    Som sagt av andra. krävs en del för att få rätt luft/bränsleblandning i tanken. du ska nog oroa dig mer för statisk elektricitet när du tankar bilen isf. det finns filmer på nätet som visar när folk tankat bilen och tar i pistolen för att lyfta bort den och en statisk gnista tänder runt tanklocket. blev dockbara en eldkvast som en dataskärm...
    900NG SET

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av TURBOSTAR
    Som sagt av andra. krävs en del för att få rätt luft/bränsleblandning i tanken. du ska nog oroa dig mer för statisk elektricitet när du tankar bilen isf. det finns filmer på nätet som visar när folk tankat bilen och tar i pistolen för att lyfta bort den och en statisk gnista tänder runt tanklocket. blev dockbara en eldkvast som en dataskärm...
    Bränder vid tankning sker normalt ett antal gånger per år. För att undvika detta så kan man jorda sig i bilens karosseri innan man tar ut tankpistolen. Om det börjar brinna ska man också låta pistolen sitta kvar i tanklocket och hämta exempelvis en brandsläckare och försöka släcka istället.

Liknande ämnen

  1. Urtrampningslager & Risk
    Av *Gustaf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 11:54
  2. Med risk för att bli idiotförklarad.. nu med idiotbilder..:D
    Av Johnken i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 00:32
  3. Hur stor risk tar jag?
    Av TTuffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •