Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: vattenkyld turbo på bil utan vattekylning för turbon?

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    vattenkyld turbo på bil utan vattekylning för turbon?

    funakr detta... jag har turboras på min og900 t8 den har inte en vattenkyld turbo men jag har en ny tiurbo som är till en likadan fast nyar med vattenkylnig. kan man bara plugga igen dessa 2 hål för vattnet och köra på som vanligt eller?

    snabba svar uppskattas..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Det finns tidigare trådar som jag läst angående detta. Dock så har det då gällt 9k men där har jag fått reda på att det ska gå alldeles utmärkt att plugga kanalerna.
    Jag har dessvärre bara läst detta och inte genomfört det själv. Lycka till!
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    All tillgänglig vetenskap pekar entydigt på att du skall ha vattnet inkopplat. Det går ju att lösa enkelt !
    Skiter du i det, så blir resultatet förkortad livslängd, för turbon alltså...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    All tillgänglig vetenskap pekar entydigt på att du skall ha vattnet inkopplat. Det går ju att lösa enkelt !
    Skiter du i det, så blir resultatet förkortad livslängd, för turbon alltså...
    men borde inte detta göra att den håller lika länge som min gamla inte vattenkylda turbo? dom är samma i övrigt ju...
    måste man plugga dom eller vad händer annars?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    All tillgänglig vetenskap pekar entydigt på att du skall ha vattnet inkopplat. Det går ju att lösa enkelt !
    Skiter du i det, så blir resultatet förkortad livslängd, för turbon alltså...
    men borde inte detta göra att den håller lika länge som min gamla inte vattenkylda turbo? dom är samma i övrigt ju...
    måste man plugga dom eller vad händer annars?
    Koppla in vattnet! Jag gissar att du inte kommer orka vänta 30 sekunder innan du stänger av bilen efter att ha varit ute och kört (Vilket man bör göra med en icke-vattenkyld turbo). Med vattenkylning så lever turbon mycket längre, även fast en icke-vattenkyld turbo kan klara sig ganska länge om man sköter om den på rätt sätt.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Jag hade bara oljekyld i min og900 T8 -87.
    Bytte till en 9k turbo och bygde på vattenkyl oxå. Var ju bara att sätta på en skarv "nånstans" på en vattenslang, och dra ner till turbon.

    Var inte jag som gjorde jobbet, men jag övervakade och såg hur det gjordes. Har kanske nån bild på det hemma.
    Mvh Timmy

  7. #7
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Jag hade bara oljekyld i min og900 T8 -87.
    Bytte till en 9k turbo och bygde på vattenkyl oxå. Var ju bara att sätta på en skarv "nånstans" på en vattenslang, och dra ner till turbon.

    Var inte jag som gjorde jobbet, men jag övervakade och såg hur det gjordes. Har kanske nån bild på det hemma.
    skulle vara till stor hjälp om du hittar nån bild på de.. men kan man verkligen dra en gummislang till turbon..?

    apropå att vänta 30 sek så gör de ju inte då ja ändå låter den gå iaf 1-2 min innan ja stänger av den.. så de e ju lungt såsett.. men om det är så simpelt o koppla in vatten kyling kan ja likagärna göra det juh..

    kan man skarva från den lilla slangen på expansionskärlet eller vart skarvar man?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Är väl inte så noga nu på vintern ä vänta vad gäller kylning.
    Men har man griskört i +20 en varm sommardag så ska man nog stå lite.

    Dock så hade polaren turbotimer på sin Supra (med 400hk ++) och den timern räknade sällan ut mer än 45sekunder i kyltid efter en körning.
    Mvh Timmy

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    All tillgänglig vetenskap pekar entydigt på att du skall ha vattnet inkopplat. Det går ju att lösa enkelt !
    Skiter du i det, så blir resultatet förkortad livslängd, för turbon alltså...
    men borde inte detta göra att den håller lika länge som min gamla inte vattenkylda turbo? dom är samma i övrigt ju...
    måste man plugga dom eller vad händer annars?
    Den vattenkylda turbon har en vattenkylmantel som kommer att verka isolerande om man inte kopplar i vattnet. Dessa lagerhus är inte heller anpassade för att gå utan denna kylning.

    Kylvätskan ska förövrigt kopplas så att den går från lågt till högt, exempelvis från vattenpumpen via turbon upp till termostathuset.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 13:31
  2. Vattenkyld turbo i 900T16 -1986, Vatten in?
    Av Filipsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 16:59
  3. kört utan avlasting för turbon...vad kan ta skada ?
    Av martin99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 00:11
  4. sätta på vattenkyld turbo på en icke vattenkyld
    Av Turbo_Flotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 18:13
  5. Montering av vattenkyld turbo på 900 Aero-85 ?
    Av Tobbe_RF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •