Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Halkvarning över 120??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16

    Halkvarning över 120??

    Tjenixen jag har ett litet bekymmer eller man kanske skulle kalla det
    I-Lands problem men när man kör över 120 km/h så "piper" sid,en o e Satans irriterande för hur ofta ligger man under 120 på motorvägen tex^^ så min fråga e Hur F-N stänger man av det? har funderingar på 25kg slägga kanske skulle funka^^ E en 9-3 aero sc -01 föresten

    Tacksam för snabba svar.

    Jocke

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Har du provat instruktionsboken
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Det är inte så att den är inställd att varna då, i min 9000 kan man i färddatorn mata in om man vill att den skall varna då man överstiger en viss hastighet...kolla i instruktionsboken om hur man avaktiverar det..

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    japp men det hjälper inte får bort den där lilla "snöstjärnan" som indikerar at den skall vara på.Men det står ngt om att den automatiskt går på från +3 o nedåt o det vill jag ha bort men står inget om hur i boken..

    //jocke

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Nu blandar du äpplen och päron! Den lilla snöstjärnan har inget med hastighetsvarningen att göra. Testa att sätt hastighetsvarningen på 0 km/h, det bör lösa ditt problem. Tror jag iaf. Det står i världens minst lästa bok om hur man hanterar dessa inställningar. Förresten, en 9-3 Aero SC -01? Du menar en "vanlig" OG 9-3?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Nu blandar du äpplen och päron! Den lilla snöstjärnan har inget med hastighetsvarningen att göra. Testa att sätt hastighetsvarningen på 0 km/h, det bör lösa ditt problem. Tror jag iaf. Det står i världens minst lästa bok om hur man hanterar dessa inställningar. Förresten, en 9-3 Aero SC -01? Du menar en "vanlig" OG 9-3?

    Nu e jag inte så jätte insatt i beteckningar då detta e min första saab^^ men e en 3dörrars aero från 2001 men har läst i inst boken o står precis hur man skall göra men att den automatiskt går på under 3 grader o det är den funktionen jag vill ha bort den står nu på 0 men som sagt det hjälper inte... o Världens minst lästa bok blir jag inget klokare på
    //Jocke

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Stega till funktionen SPD WRN eller vad den nu kallas, och tryck en gång på clear (eller var det att du skulle hålla in clear en stund mån tro? minns inte, men nån av metoderna är det). Den bör nu stänga av fartvarningen.

    Alternativt håller du in SET när du kommit till den funktionen, håller in + tills dess att den dragit iväg till säg 160 km/h, tryck en gång till på SET. Då bör den varna vid 160 istället för 110.

    Mig veteligen har varken 9-3 eller 9-5 halkvarning. (Lustigt att den skulle varna bara vid 110 i så fall. Är det mindre halt vid 100? )

    Läs i instruktionsboken en gång till du. Och läs noggrant funktionen för hastighetsvarning.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Denna funktion har 9-5:an oxo. Ställde den på 115 km/h innan jag lånade ut bilen till farsan .

    Ska undersöka 9-3:an hastighetsvarning...

    Edit:

    Sidan 42 i en instruktionsbok från 00:

    Välj funktionen.

    Tryck "clear" för att koppla bort funktionen.
    Tryck "set" för att koppla in funktionen

    Inkopplad alarm eller hastighetsvarning indikeras av en liten " * " längst ner till höger i displayen när funktionen visas.
    Visas inte fuktionen syns ändå t.ex. ALARM / SPD W.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Asså min piper oavsett vad jag ställer in den på det funkar som det skall med att ställa in hastigheter o så men den piper på över 120 även när den skall vara "avslagen"....


    //jocke

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    48
    Kan det vara så att ngn har programerat in "mellanösternvarning"
    på din bil? Det finns länder där alla bilar måste varna vid 120km/h
    Man måste ha Tech2 för att ta bort det

    Arne
    99EMS-72 900i-84 900S-90 90002,0t-96
    9-3SS-05....

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    HA HA HA, speedwarning ME proggade jag in på flera av våra bilar för många år sedan. "folk blev skitirriterade"
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16

    GÖTT MOS!

    Så nu har vi löst problemet.... vi lödade bort högtalar fan i datorn bara så slapp vi en massa mer störande ljud satte i koliber panelen igår åxå o satt i lite lampor i sidorna på blinkersen o så blev mycket nöjd faktiskt nu "glöder" det hela vägen me parkerings ljus på.


    // Jocke

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    HA HA HA, speedwarning ME proggade jag in på flera av våra bilar för många år sedan. "folk blev skitirriterade"
    Vad är anledningen bakom den funktionen?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 251
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    HA HA HA, speedwarning ME proggade jag in på flera av våra bilar för många år sedan. "folk blev skitirriterade"
    Vad är anledningen bakom den funktionen?
    Säkert samma anledning som att vissa bilar har bältespåminnelse hela tiden...

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Va skoj o köra utan blinkersljud mm nudå.
    Man lär så länge man lever.

  16. #16
    Andreas Johansson
    To crash with a Volvo is extremely safe - If you're in a Saab!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 251
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Va skoj o köra utan blinkersljud mm nudå.
    Ja det skulle jag tycka.. har funderar på att ta bort högtalaren med!
    Tycker det är pinsamt när man har någon med sej, alla komenterar blinkersljudet.
    Ibland låter jag bli att blinka om jag inte ser någon annan inom räckhåll...
    Då skulle man ju även slippa ljudet från bältespåminnaren.

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Anledningen är lagkrav !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351
    varför inte köra långsammare?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    För att inte tala om det fåniga plinget man får när man vill sladda lite med handbromsen! Pling-Plong "Handbromsen är dragen" No shit sherlock!

    Finns det egentligen någon som helst vettig funktion som behöver högtalaren? Retar mig oxå på det löjliga blinkersljudet som man som sagt får kommentarer om. Förstår inte ens vad det ska vara bra för. På gamla bilar där reläet slår kan man ju förstå, men att återskapa detta ljudet elektroniskt är ju idiotiskt! Lagkrav?

    När jag får bekräftelse att högtalaren är onödig kommer jag oxå koppla ur den.

    Jag skulle vilja ha en 9-5 aero som inte är en flipperspel edition. Elhissar, larm och c-lås e väl ok men resten. Bra väghållning, stor motor (byggd på hederligtvis med riktiga kolvringar ) En motor som gör som jag vill, dvs trycker jag på gasen ska spjället öppans precis så mycket som jag vill, när jag vill och utan att datorn måste fråga 17 olika system först vad som är en lämplig spjällvinkel. Det känns inte som man KÖR dagens bilar/flipperspel längre. Man åker bara med.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •