Sidan 2 av 56 FörstaFörsta 12341252 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 1114

Ämne: Saab 9³ Coupé "TwinPipe" - Fått hem lite saker!

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Ja, men det jag menar är att "motstånd" och "rördiameter/-volym" inte nödvändigtvis är samma sak.

    Det kommer säkert att lira fint på din bil, min poäng är snarare att man ofta ser överdimensionerade rör på olika ställen på "projektbilar" med mer eller mindre genomtänkt anledning bakom.

    Mvh

    KK
    Jo, men nu pratar vi inloppet på turbon. Förstår du inte att överdimensionering på inloppssidan på turbo inte kan förekomma? Har du aldrig funderat över varför man kör med jättetrattar på drag-bilar, trattar utan filter. Då kan snacka överdimension isf. Oändlig tillgång till luft... Det ska helst vara fritt blås (sug). Allra helst tryck mot inloppet.

    Jag kör tex "bara" 60mm tryckrör från IC till spjället. Jag anser att 3" där hade varit lite overkill däremot.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Himlen R.I.P
    Inlägg
    82
    Helt fel. 3" mellan IC och spjällhus är att föredra. Det har med luftens hastighet i plenum och flödet att göra. Använder du ett 76mm spjäll bör du även ha grövre än 3" rör. Fundera på det... Och glöm allt som sämre respons etc etc...
    Fint bygge iövrigt...Men det finns lite att anmärka på.Om du tar kritik.

    Mvh Peter G

  3. #23
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Peter G
    Helt fel. 3" mellan IC och spjällhus är att föredra. Det har med luftens hastighet i plenum och flödet att göra. Använder du ett 76mm spjäll bör du även ha grövre än 3" rör. Fundera på det... Och glöm allt som sämre respons etc etc...
    Fint bygge iövrigt...Men det finns lite att anmärka på.Om du tar kritik.

    Mvh Peter G
    Jag kör std spjäll och sen 58->63mm rör från Turbo till spjäll.. Fungerade hyffsat..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #24
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=9-3 Mike]
    Citat Ursprungligen postat av "Peter G":3fha3kpa
    För bästa flöde bör Wg röret vara ca 40 cm långt och splittat från turbinen.
    Mvh Peter G
    Jo, men nu var väggen mellan turbinen och wg redan bortfräst. Jag var inte sugen på att svetsa i avgashuset.. så vi gjorde det bästa av situationen!.... [/quote:3fha3kpa]

    Har ett ca 10cm långt WG rör på min..
    Och att säga hur det SKA vara kan man nog inte,, hört så många olika bud så det är bara att välja i vraka..
    Men du låter ju säker iallafall,det är ju bra..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Jo, men nu pratar vi inloppet på turbon. Förstår du inte att överdimensionering på inloppssidan på turbo inte kan förekomma? Har du aldrig funderat över varför man kör med jättetrattar på drag-bilar, trattar utan filter. Då kan snacka överdimension isf. Oändlig tillgång till luft... Det ska helst vara fritt blås (sug). Allra helst tryck mot inloppet.
    Du kör utan vevhusventilation antar jag, eller?

    Jag instämmer att det rent effektmässigt inte går att "överdimensionera" inloppssidan, men jag ser heller ingen anledning att ha abnorma storlekar. Fast du har ju erkänt att det är lite "show" och då är det OK...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Peter G
    Helt fel. 3" mellan IC och spjällhus är att föredra. Det har med luftens hastighet i plenum och flödet att göra. Använder du ett 76mm spjäll bör du även ha grövre än 3" rör. Fundera på det... Och glöm allt som sämre respons etc etc... Fint bygge iövrigt...Men det finns lite att anmärka på.Om du tar kritik.
    Mvh Peter G
    Tar alltid kritik om den är konstruktiv!
    Gäller det grenröret i detta fallet så finns det vissa anledningar till att det är utformat som det är! Är det något annat du syftar på så får du gärna fylla på!
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Hmm..Räcker inte luften till??
    /Rob. med std insug. (-04)
    hehe.. räcker det för dina 600hk så fungerar det nog för mina 450-500hk!

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Jag kör std spjäll och sen 58->63mm rör från Turbo till spjäll.. Fungerade hyffsat..
    Verkar ju onekligen så. så därför kommer jag behålla mitt 60mm rostfria med 3" spjällhusanslutning!...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Endel av er har kanske redan sett... men här kommer lite bilder från pipe-arts hemsida. Loffe har uppdaterat lite.

    http://www.pipe-arts.com/laddror.html
    http://www.pipe-arts.com/downpipe.html
    http://www.pipe-arts.com/saab.html
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Himlen R.I.P
    Inlägg
    82
    Jag bygger alltid mina x-rör i syrafast, 316L. Klarar även lite högre temperatur. Tyvärr så blir rostfritt missfärgat vid uppvärmning. Även om det är polerat. Detta röret till Cossie som jag byggt, längst upp på sidan: www.protrim.no är elpolerat. Det är inte bara snyggt, det fyller även en funktion. När man ska beta ett rör rekommenderar jag att man lägger det i bad, sen gör en elektrolyt behandling. Då tar det bort all oxid även invändigt. Att bara pensla skarvarna på utsidan är inte bra...

    Mvh Peter G

  10. #30
    Mycket prat om innsugrør och liknande, men hur e det med motoren? Hva e receptet ditt får att oppnå 500hk?

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    I korta drag... Stor turbo, tillräckligt med bränsle, en bra IC och vassare kammar med lite styvare fjädrar... mappning på det..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  12. #32
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Igår högglanspolerades skyddsplåten runt övre luftfiltret och sen monterades även en tätningslist mot huven... bilder kommer så fort dom tagits...

    Blev bra som fasen iaf... dock lite slitigt att polera aluminium till spegel blankt!..... tog typ hela kvällen!..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130
    Nån som provat coating?
    http://www.stallplatsen.com/weird/main.nsf/

    Citat från sidan:
    Varför ska jag coata grenröret istället för att använda avgasbandage?
    Avgasbandage minskar bara värmestrålningen, det har väldigt lite påverkan på materialet i sig. Coating stoppar värmen redan innan det går in i rörets material vilket minskar risken för att materialet mattas och man får sprickbildningar. Har man dessutom rör byggda i vanligt svartstål så kommer avgasbandaget kapsla in den kondensfukt som alltid bildas när rör kallnar och röret kommer rosta bort väldigt fort.
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Kör man grenrör i vanligt svartstål så skulle jag rekomendera att man lindar det med avgasbandage. Svartstållet är nämligen väldigt duktigt på att släppa ut värmen som man så gärna vill behålla inne i rören.

    Rostfritt däremot ger inte samma strålning och släpper inte ut värmen på samma sätt, därför kommer jag inte heller linda mitt grenrör. Det är dessutom väldigt snyggt och bra svetsat, så varför inte visa det?..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Om man förbiser allt "bling bling" hur går bilen - fullt laddtryck?
    Vad skall göras åt toppen?
    Vilket bränslesystem?
    mm....

    Mvh Marko

  16. #36
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Om man förbiser allt "bling bling" hur går bilen - fullt laddtryck?
    Vad skall göras åt toppen?
    Vilket bränslesystem?
    mm....
    Mvh Marko
    Kompis, den är inte mappad än.. bränslesystemet byggs nu i januari. det blir 8mm matarledning till fuelrailen och en 044 pump!

    Toppen är fortfarande lite frågetecken. Troligen ingen portning bara värre kammar, ställbara kamdrev och Trollspeed fjädrar.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Himlen R.I.P
    Inlägg
    82
    Klart som korvspad att funktion går före "bling". Men det blir ju inte sämre. Inom kort kommer alla mina rör byggas i 321L, SS2337. Vilket är ett titanstabiliserat material som tål mycket hög värme. Grenrör bör alltid lindas med bandage. Förutsättningen att bygga bra grenrör hänger inte på om man är yrkessvetsare eller ej.... Produkterna ska kunna visa fina siffror i bänk. M.A.O hur duktig man är på motorer och flöden.

    Mvh Peter G

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Här kommer dom senaste bilderna!

    http://www.team-sumo.com/img/thumbnails.php?album=15
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    beställt, senaste nytt:
    Styrväxelklämma.


    Styvare krängninshämmare, bak.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

Liknande ämnen

  1. ***
    Av Sk0gis i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 11:58
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 12:32
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 16:39
  4. Projekt "Maptun" Saab 900 2,0T Coupé
    Av zorro_boy i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:50
  5. Nu har bilen fått lite extra "under huven"
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •