Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Jordflel??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548

    Jordflel??

    Tjabba...

    Håller på och kollar efter fel på bilen(900s-90) Och har nu kommit till jorden som är lite skum...

    När motorn går, mäter jag mellan toppens jorpunkter och jord på batteriet.. 12ohm, ungefär.. och 5 när motorn är av...

    Ska motståndet öka så mycket när motorn går, eller äre nå knas där?

    Får inte lucas bränslesprutet att fungera ordentligt, och det vissade si även att när kabeln från lamdan var ihopkopplad med den till boxen så vart det väldigt lågt ohm värde där... typ 0.12V, men drar jag ur kabeln och mäter på den som kommer direkt därnere ifrån så, får man 0,5V som det ska vara.. det värdet sjunker dock när man gasar...
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Hej
    Med en ordinär multimeter på ohm-läget så skickas det en ström genom mätobjektet (I detta fall jordflätan). spänningsfallet (V)i flätan när du kör motorn kan spöka till mätvärderna i ohm-läge.
    Mät istället spänningen (V) mellan motorns jord (topp/block) och - på batteriet istället, denna skall inte vara mer än nån eller några 10-dels volt.

    Hursomhelst så låter 5 ohm vid avslagen motor mycket så kolla över motorns jordfläta, batteriets chassie-jordfläta samt när du ändå håller på även jordningen av generatorns hus(mot batteriets -).
    Om jag inte e helt ute å cyklar har jag ett (väldigt, länge sen) svagt minne av att 900og har en jordpunkt mitt på en balk nånstans framtill på bilen och som kan rosta i punkt-svetsningarna, tror att även motorn är jordad där.(rätta mig om ja har totalt fel)
    Värdet du mäter (Ohm/volt ?)från lambdan kan ja inte utala mig om, men även det påverkas säkerligen av dålig jordning och potentialskillnaden (Spänningskillnad på jordsidan) mellan av motorn/avgasystem/styrboxens jordningar gentemot - på batteriet.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Ok! Misstänkte nästan det! Tackar för svaret! Ska kolla på det!
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •