Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Missljud OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412

    Missljud OG9-5

    Ett ljud som uppkom idag är ett först vad jag trodde var ett klingande ljud men vid närmare forskning kommer ljudet från motorns högra del i körriktningen.

    I detta området kring remmen, generatorn "klingar" det till och från.

    Detta ljud är konstant men vid gaspådrag ökar detta ljud.
    Man skulle nog kunna beskriva det som ett brumljud i stereon.
    Det låter också som något "tar emot"

    Detta ljud har uppkommit idag och har inte varit förut och låter inte vid rattutslag.

    Bilen har gått 15000mil är servad varje 1000-mil och senaste servicen gjordes för ca: 250 mil sedan.

    Några förslag på vad det kan vara?
    OM ni vill kan jag gärna spela in detta ljud för att på så sätt eliminera irrelevanta fel.

    Kan det vara remmen?, nåt lager t.ex. "löprulle" som det stod om i en annan tråd.

    Tacksam för hjälp.

    Ser framför mig en faktura på 23409kr plus moms för motorhaveri :/

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    871
    Medlem#
    6272
    Jag skulle säga att det var löprulle eller liknande. Ett relativt vanligt fel.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Jag skulle säga att det var löprulle eller liknande. Ett relativt vanligt fel.
    Ok men hur vet man det?
    Läste något om att man inte behövde löprullen vid rembyte (kortare rem)men skall man bara i såfall byta rullen eller?
    Det jag mest tänkte om man ändå är där och rotar kan man ju lika gärna byta rem också?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    871
    Medlem#
    6272
    Ja helt klart. Du måste ju ändå släppa remmen för att få lös rullen. Ta lös rullen och snurra den, den skall då snurra mjukt och med ett jämnt motstånd hela varvet runt och vara tyst.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Ja helt klart. Du måste ju ändå släppa remmen för att få lös rullen. Ta lös rullen och snurra den, den skall då snurra mjukt och med ett jämnt motstånd hela varvet runt och vara tyst.
    Ok skall prova detta men då med den nya rullen för byte?
    Denna del kan ju inte vara en särskilt dyr kostnad ej heller för rem (under 200kr)
    Här kanske man skall köpa en helt ny och inte någon begagnad del?

    Vad skulle du säga om man är amatör med efarenhet men tummen på rätt sida i tidsåtgång att demontera rullen?

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Tid att byta rullarna och remmen cirkus 20 minuter. Tänk bara på att rullen som sitter vid spännaren har en vänstergängad skruv. Dvs du släpper den genom att dra den medurs...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Tid att byta rullarna och remmen cirkus 20 minuter. Tänk bara på att rullen som sitter vid spännaren har en vänstergängad skruv. Dvs du släpper den genom att dra den medurs...
    '

    aha.. såg en tråd du skrivit i.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... l%F6prulle

    Det verkar inte vara en svår affär att byta denna i alla fall.

    och enligt tråden nedan skall löprulle kosta ca: 350kr och rem ca: 300kr

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... l%F6prulle

    Har för mig i en annan tråd att man "bör" lossa ena motorfästet men det behöver man alltså inte?

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Nej fan. Det har i alla fall aldrig jag gjort. Gör så här:

    1. Fixa en meter järntråd. Fixa en ögla i ena änden.
    2. Dra remmen uppåt. Det går trögt och kan ta gott och väl en minut för spännaren att ge med sig så du spänner remmen. Tungt är det också.
    3. Med remmen spännd så fäster du öglan på järntråden i den undre "haken" på spännaren, sedan snor du den flera varv runt "spännhakarna" på spännaren.
    4. Nu är remmen avlastad.
    5. Ta loss remmen och brytrullarna ( den ena är kommunistgängad...)
    6. Montera nya rullar och sedan en ny rem.
    7. Spänn upp remmen med handkraft igen så spänningen på järntråder släpper. Klipp bort tråden och släpp remmen.

    Klart...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Pratar vi spännrulle med artnummer: 5172309 på saab?

    Den skall då kosta enligt prisuppgift 421kr.

    Det finns tydligen flera, med 8mm hål eller 10 mm hål.
    Saab kallar denna "sak" för spännrulle medans mekonomen kallar den löprulle!

    Den skall då sitta i motons bakre del närmast motorväggen.

    Lite osäker där.

    Har en bild men kan inte lägga upp på BBB då jag inte är hemma!
    (BBB tillåter inte FTP-uppkoppling utan att vara inom deras nät)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Det finns numera en kortare rem där man helt sonika inte använder den (ofta trilskande) löprullen. Har samma missljud på min bil...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det finns numera en kortare rem där man helt sonika inte använder den (ofta trilskande) spännrullen. Har samma missljud på min bil...

    Mvh

    KK
    Spännrullen är du nog tvungen att använda. Annars kommer ju remmen ramla bort...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Spännrullen är du nog tvungen att använda. Annars kommer ju remmen ramla bort...
    Ja, löprulle menade jag naturligtvis...
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Spännrullen är du nog tvungen att använda. Annars kommer ju remmen ramla bort...
    Ja, löprulle menade jag naturligtvis...
    Så man kan alltså hoppa över den? Det är inte den kortare remmen när man struntarr i AC-pumpen som du syftar på?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Så man kan alltså hoppa över den? Det är inte den kortare remmen när man struntarr i AC-pumpen som du syftar på?
    Nej, det är en ny rem som kom till M/04 el. 05 (minns inte vilken), troligen just för att undvika problemet med den icke skönsångande lilla rullj**eln...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    http://hem.bredband.net/poker2/drivremmen.jpg
    (liten bild? tryck på rutan längs ned till höger på skärmen)

    Slutet på löprullshistorien.

    Det som tidigare sagts att man inte behöver ta loss höger däck plus en plastkåpa för att byta drivremmen har fel.
    Om man skall göra det på en Saab 9-5 B205E av årsmodell 2000 måste man ha väldigt små och smala kinesarmar eller vara ett barn med långa armar för att kunna byta rem

    Man behöver alltså lossa det högra däcket, ta loss en platkåpa enligt bilden för att kunna hjälpa till att ta runt remmen framför allt runt kamremskivan (nummer 8 på övre bilden eller 1 på bilden under).
    Viss hjälp behövs att trä den runt generatorn.
    Du behöver också ta bort motorfästet som är precis ovanför remmen.
    4x1x1 bult skall lossas.

    Bytet görs när spännaren är frigjord med ett förlängningsskaft till spärrskaftet som passar i det fyrkantiga hålet på spännaren.

    Bilderna längs ner visar det havererade kullagret till löprullen samt remmen som nästan gått av på mitten.

    Det tog oss med förarbete och efterarbete runt 100 min i arbetstid och man bör vara två om man kan.

    När man monterat remmen skall man låta bilen stå på tomgång ett litet tag för att kontrollera att allt fungerar som det skall innan man monterar ihop allt.

    Om man är i tagen att byta rem, se till att få den kortare remmen som är 2413 mm då man hoppar över den krånglande rullen (4 på övre bilden)
    Artnummer 48-6PK2413 på autoexperten 412kr
    Löprullen köpte jag på mekonomen med artnummer 16-53.67907 300kr
    på autoexperten kostar samma löprulle 441kr.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Missljud kring multirem OG9-5 B2x5
    Av ErikssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-11-08, 11:35
  2. Missljud på 2:an..
    Av Flattbeat i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •