Sidan 142 av 158 FörstaFörsta ... 4292132140141142143144152 ... SistaSista
Resultat 2 821 till 2 840 av 3153

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #2821
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Automat alla gånger på 9-5 -04 och framåt.
    Men dom måste få ett nytt påställt program.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #2822
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Skruffel Visa inlägg
    Är det någon som varit och kika på denna redan? Är det ett vrak, eftersom den ännu inte är såld?
    https://www.blocket.se/annons/skane/..._aero/98230745

    Vad kan man förvänta sig av en automatare med 28500 mil på mätaren. Har hört mycket negativt om automatlådorna på Saab... Men det kanske är en lite värre låda till Aero, än till vanliga 9-5 2,0 - 2,3?
    Jag har haft många Saab aut såväl de riktigt gamla med 3vx låda till de sista med 6vx låda. Har aldrig haft några problem med någon aut vx låda. Men det är klart att ibland speglar problem ägarens handhavande och skötsel.
    Så växellådan är nog minsta bekymret på den där og9-5 som ser fin ut på bilderna. Rosten under och baktill brukar vara det man ska kolla.

  3. #2823
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    När den 5-växlade automatlådan kom till og9-5 MY2002, så är det en Japansk Aisin Warner låda som används. Vilken även sitter i ett antal andra bilfabrikat. Så Skruffel får nog göra mer bakgrundskontroll på sina negativa rykten, vad dessa rykten nu innebär. Man ska å andra sidan inte tro på allt man hör
    Som Benny skriver, "ägarens handhavande och skötsel" är det som ofta gör skillnad.

  4. #2824
    Tror det med, den lådan är äckligt stabil och är speccad till 509nm. riktig bra låda

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #2825
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Såg denna i en fb grupp.


    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #2826
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Skruffel Visa inlägg
    Är det någon som varit och kika på denna redan? Är det ett vrak, eftersom den ännu inte är såld?
    https://www.blocket.se/annons/skane/..._aero/98230745

    Vad kan man förvänta sig av en automatare med 28500 mil på mätaren. Har hört mycket negativt om automatlådorna på Saab... Men det kanske är en lite värre låda till Aero, än till vanliga 9-5 2,0 - 2,3?
    Jag har snackat lite med ägaren på blocket och skulle tittat på den i lördes, men det blev aldrig av.
    Men är lite skeptisk också till hur väl Aero håller sig? Turbon ska vara mer hållbar än på dom andra 9-5 modellerna.
    Råd gällande denna?

  7. #2827
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Aero eller ej, en bil som har gått 30kmil kan vara allt mellan himmel och jord. Så det gäller att syna den i sömmarna. Visst är turboaggregatet (TD04) i Aero erkänt tåligare än den som sitter i lättryckarna, men det spelar ju mindre roll om resten av bilen är i risigt skick - en fin lättryckare med samma miltal blir garanterat billigare än en risig aero.

    Överlag skulle jag inte lita på nuvarande ägare för fem öre, hen har ägt bilen i ett par veckor bara och ställde av den samma dag som hen köpte den. Dagen efter köpet besiktigades den, fick underkänt och lades ut till försäljning 2 dagar efter efterkontrollen. Det känns som att ägarens enda syfte med ägarskapet är att sälja den med vinst.

  8. #2828
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ja, enl. ägaren så skall den ha varit i familjen sedan 2017, så frågan är ifall dom enbart bytt ägarskap nyligen för någon annan anledning?
    Men håller med, verkar vara lite osäkert oavsett.

  9. #2829
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Rivado Visa inlägg
    Men är lite skeptisk också till hur väl Aero håller sig? Turbon ska vara mer hållbar än på dom andra 9-5 modellerna.
    Det där är ju lite svårt, man kan tänka sej att en Aero lockar till sej ägare som kör hårt med bilen, men samtidigt kan man ju tänka sej att de som aktivt väljer att betala extra (både inköp och försäkring) för en Aero är bilentusiaster som bryr sej mer om sin bil än "vanliga" människor.

    Jag skulle också gå mer på skicket vad det gäller hållbarhet osv, däremot ser jag ju personligen en stor fördel med just Aero då det är en mycket trevligare bil. (min ex-sambo höll inte med dock, utan föredrog 2.0t)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #2830
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Har varit och tittat på en 9-5 kombi 2.3 bp 2006 och den var trevlig att köra, dock hade den lite problem som jag inte vågade ta mig ann.
    Har en 9-3 sedan som jag behöver göra mig av med också.
    Senast redigerat av Vfr den 2021-11-08 klockan 21:10. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #2831
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Rivado Visa inlägg
    Ja, enl. ägaren så skall den ha varit i familjen sedan 2017, så frågan är ifall dom enbart bytt ägarskap nyligen för någon annan anledning?
    Men håller med, verkar vara lite osäkert oavsett.
    Är det den blåa 9-5 Aeron med reg.nr XOD635 du menar nu? Säljaren sade nämligen till mig att han köpte bilen enbart för att han ville ha garageplatsen som bilen stod på - och ägaren till garageplatsen sade då att han var tvungen att köpa bilen "så skulle han få garageplatsen på köpet". Vilket i sig låter helskumt... Men om han dessutom ger olika historier till olika spekulanter, så tyder ju det på att man inte har riktigt rent mjöl i påsen.
    2008 SAAB 9-5 Vector 2.3t BioPower - TorqueUP - TorqueMAX Steg1 243 HK / 367 Nm

  12. #2832
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Exakt vad säljaren skrev till mig
    "Tjena finns inga problem. Varit inom familjen sedan 2017."
    Låter ju som att man borde avstå!

  13. #2833
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Med tanke på att det varit ombesiktning i snitt en gång per besiktning kan man nog gissa att det finns uppdämt underhåll. Säljaren har också köpt två andra begagnade bilar senaste månaden...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #2834
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Jakten på en 9-5 kombi får fortsätta

    3 användare gillar detta inlägg



  15. #2835
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    https://www.blocket.se/vi/99092600.htm

    Vad bör man ge för en sådan mellan tummen och armbågen?
    Vi förutsätter att den är i välhållet fint skick dvs ingen synlig rost i hundben osv.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  16. #2836
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Rost brukar inte vara ett problem på cab, de går oftast bara på sommaren ändå.
    Nä, på den där hade jag varit mest orolig över motorn. Oilsludge var de där bilarnas bästa vän, den där har dessutom GT17-turbo och har gått 20k mil. Jag hade budgeterat motorbyte på den bilen för risken är att den redan är skrot, eller kommer bli inom kort. Om du har stor tur och det inte gått så långt så kan det räcka med att plocka ner tråget och göra rent samt skaffa en ny turbo.
    Sen, för att det är en cab så hade jag kontrollerat hydrauliken, det är synnerligen vanligt att det läcker, tror nästan alla og9-3 cab läcker i hydrauliken vid det här laget om det inte blivit åtgärdat redan. Kontrollera oljenivån, kolla om det är kladdigt under baksätet, kontrollera att den går upp och ner utan något tjafs.
    Taket slits runt bakrutan, där är det inte ovanligt att det är hål i tyget, inspektera cabtygets bakre delar. Innertaket sitter med resårband, de brukar murkna och gå av, då sitter inte innertaket tight mot sidorna utan saggar lite. När du drar i handtaget för att fälla taket så skall du inte få handtaget i näven. Det är inte så farligt, men en pyssel att fixa till.

    Jag saknar min cabbe väldigt mycket, men trots att den var synnerligen välhållen och inte alls hade gått särskilt långt så var det strul med cabmekaniken. Varje gång jag får cab-sug så tänker jag på allt strul och hur mycket jobb det var att hålla mekaniken igång så brukar suget försvinna lite

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #2837
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    https://www.blocket.se/annons/skane/...210hk/98426210
    Vad tror ni om denna? Av google Reviews verkade dom flesta vara positiva och några intressanta negativa omdömmen.
    Har inte sett så många Vector Griffins 9-5:or, men kul med en ganska utrustad bil.

  18. #2838
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Känns spontant helt OK, den har ju bra ägarhistorik (en ägare 2012-2021) och få ombesiktningar historiskt.

    Lite slitage i förarstolen kan man ana, och av någon anledning syns inte nederkant av dörrar och bakre skärmar (=där det brukar rosta) något vidare i bilderna. Många service- och reparationskvitton är positivt, då kan man ju se vad som är fixat.

    Men som sagt, bilarna är gamla och har gått långt, så det finns gott om vrak därute. Det gäller att syna alla exemplar i sömmarna.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-11-12 klockan 18:31.

  19. #2839
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Rost brukar inte vara ett problem på cab, de går oftast bara på sommaren ändå.
    Nä, på den där hade jag varit mest orolig över motorn. Oilsludge var de där bilarnas bästa vän, den där har dessutom GT17-turbo och har gått 20k mil. Jag hade budgeterat motorbyte på den bilen för risken är att den redan är skrot, eller kommer bli inom kort. Om du har stor tur och det inte gått så långt så kan det räcka med att plocka ner tråget och göra rent samt skaffa en ny turbo.
    Sen, för att det är en cab så hade jag kontrollerat hydrauliken, det är synnerligen vanligt att det läcker, tror nästan alla og9-3 cab läcker i hydrauliken vid det här laget om det inte blivit åtgärdat redan. Kontrollera oljenivån, kolla om det är kladdigt under baksätet, kontrollera att den går upp och ner utan något tjafs.
    Taket slits runt bakrutan, där är det inte ovanligt att det är hål i tyget, inspektera cabtygets bakre delar. Innertaket sitter med resårband, de brukar murkna och gå av, då sitter inte innertaket tight mot sidorna utan saggar lite. När du drar i handtaget för att fälla taket så skall du inte få handtaget i näven. Det är inte så farligt, men en pyssel att fixa till.

    Jag saknar min cabbe väldigt mycket, men trots att den var synnerligen välhållen och inte alls hade gått särskilt långt så var det strul med cabmekaniken. Varje gång jag får cab-sug så tänker jag på allt strul och hur mycket jobb det var att hålla mekaniken igång så brukar suget försvinna lite
    Ng900 cab bättre alternativ då?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  20. #2840
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Absolut inte!
    Motorerna är säkrare, finns bara sugmotorer och 204L vilket alla är skottsäkra motorer, undantaget är V6an som visserligen inte är något som ramlar ihop enkelt, men där service är klart dyrare än de andra.
    Rostmässigt är ng900 snäppet sämre än og9-3, mycket, mycket svårt att hitta felfria exemplar. Nä, det största problemet ligger i cabmekaniken som till fullo drivs med stegmotorer och mikrobrytare på ng900, problemen med dessa började för många år sen. Sök lite här på forumet så lär du hitta mängder med trådar där folk vill ha hjälp med cabställningen på ng900. Dessutom har ng900 samma felkällor som og9-3: slitage på cabtyget runt rutan och innertakets resårband.
    Till det skall du lägga något sämre kvalitet på inredning, framförallt stolar.
    Ng900 cab köper man för att de är extremt billiga, på grund av problemen, och lever med problemen för att få en billig cab.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 08:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •